Wat ik niet begrijp is dat iedereen die vrijstelling inzet.
Vanuit game theory volgens mij goed te verklaren. Je kiest "geluk" en krijgt een vrijstelling. Ik denk dat je gedachte dan is dat er meer dan één vrijstelling is en dat de kans aanwezig is dat er ook één of meer zwarte vrijstellingen worden uitgedeeld. Je kunt het er op gokken dat iemand die dan ook inzet, maar je slaat jezelf voor je kop als die niet ingezet wordt en anderen hun vrijstelling wel inzetten waardoor je kans om af te vallen flink vergroot wordt, zeker als je het vermoeden hebt dat er met vrijstellingen is gestrooid. Dus: rationeel om in te zetten.
Als je "wijsheid" kiest en je krijgt een zwarte vrijstelling, dan is de keuze volgens mij ook snel gemaakt, omdat dat bijna vanzelf betekent dat er ook vrijstellingen zijn uitgedeeld. Ook hier wil je je eigen kansen niet verkleinen door het risico te nemen de zwarte vrijstelling te bewaren. Tina heeft waardevolle informatie ingewonnen door bevestigd te krijgen dat er minimaal nog een zwarte vrijstelling in het spel is, die - volgens de redenering hierboven - in het spel komt, waardoor ze haar vrijstelling kan bewaren.
Kandidaten die later door de poort gaan hebben wel een voordeel, omdat ze beter weten hoeveel kandidaten "geluk" of "wijsheid" hebben gekozen en daardoor dus een betere inschatting kunnen maken hoeveel er van elke soort vrijstelling in het spel zijn.