De absolute humorist was toch de taxi chauffeur van Rob en Nathan. Hij voelde de sfeer prima aan en bracht deze scène tot een absoluut hoogtepunt. Meest humoristische moment ooit in WIDM. Zet maar boven aan in de funstuff lijstjes.
Ik heb zelden zo hard gelachen tijdens een molaflevering als deze scène.
Ook ik zou zo graag willen dat mijn geliefde programma weer Met trots kon gezien worden als niche-product Met mysterie, bedrog en pyschologische valkuilen in de opdrachten.
Echter besef ik heel erg goed dat het zaterdagavond prime time is en dat een groot deel van het publiek genoeg heeft aan het lachen in een taxi en de wauw van de mooie geensceneerde Intro Met de trommels. Zij worden vermaakt en dat is de bedoeling van tv.
Maar... het een sluit het ander toch niet uit?
Ik heb wel eens gehoord dat Disneyfilms gemaakt worden als kindvriendelijke films, maar er
ook extra elementen in de verhalen worden verweven om de volwassen kijkers ook te boeien.
Ik zou niet weten waarom er niet gelachen zou kunnen worden om taalbarrières met taxichauffeurs in een interessante, gelaagde, haalbare opdracht waarbij de duo's - ik noem maar wat - info van
elkaar nodig hebben, of dat er een joker bij elke geld-envelop ligt, of een joker voor het duo dat het eerst arriveert, of dat ze telefoonnummers moeten zoeken op bordjes op de route, of bijelkaar moeten puzzelen op een instructievel (ze zijn toch niet voor niets met z'n
tweeën in die taxi, i.p.v. alleen?), zodat de mol op
andere manieren kan mollen dan alleen door tijd te rekken. Ik denk dat dat is wat ik mis in de taxi-opdracht -
meerdere manieren om te mollen. Ik zie maar twee mogelijkheden: tijdrekken, en invloed uitoefenen op de groepsverdeling. Tja. Daar wordt een opdracht dus eendimensionaal van.
Wellicht hebben de makers zich meer verkeken op de eerste opdracht dan wij denken en zaten er zo veel meer troeven in het spel dan de bedoeling. En hebben ze simpelweg rekening moeten en willen houden dat in aflevering 2 geen negen maar mogelijk 10 mensen zouden zitten.
De enige manier dat er 10 mensen in aflevering 2 zitten is als de 9 kandidaten allemaal geluk kiezen (kans 1 op 2
9 = 1/512) en allemaal hun vrijstelling inzetten, èn de mol wijsheid kiest èn de zwarte
niet inzet. Die kans is wat mij betreft zo dicht bij 0 als je kunt komen in dit spel.
Dus die groepsverdeling vond ik ook heel vreemd. Waarom geen 1 of 3 mensen in de control room? Waarom niet 3 drietallen in de taxi's?
Maar goed, los van de details vond ik het best een leuke aflevering waar genoeg tempo in zat en 3 volwaardige opdrachten die alledrie om een normaal geldbedrag gingen. De eerste opdracht was wat mij betreft prima en goed te doen maar ook niet te makkelijk, en genoeg speurwerk uit te halen, de tweede opdracht was onhaalbaar en ik hoop dat de Chinese restaurants op de hoogte waren, want dit is al de tweede opdracht in 2 afleveringen waarbij figuranten met vervelende BN'ers worden opgezadeld (kunnen de kandidaten niks aan doen), en de derde opdracht was prima haalbaar maar gewoon niet goed gespeeld. Leonie was gewoon niet zo'n toevoeging in die controlekamer. (Maar, wie was daar het geschiktst voor geweest?)