De Theepot-affaire nog maar een keer bekeken, en helemaal uitgeschreven.
Johan: "Wat denk jij, Mil?"
Rob: "Mag ik wat voorstellen? Wat nou als dit een hele zeldzame is? De duurste die hier in de straat te vinden is?"
Johan: "En daar hebben we mee lopen rennen?"
Mil: "Nou ja..."
Johan: "Nee, ik vind..."
Leonie: "Het voelde wel duur aan, namelijk."
Mil: "Ja. Het voelde ook duur aan."
Rob: "Ja, dat heb ik ook".
Claes: "Dit is gambling. Dat is de kwestie: moeten we gamblen?" (Dat wil hij niet)
Nathan: "Ja, het is gokken. 1.500 pakken. Laten we gewoon...
Rob: "Zullen we gewoon, eh, de handen omhoog?"
Mil: "Okee. Wie zegt: we houden het geld?"
Nathan: "Ik."
Ook de handen van Claes, Johan en Buddy omhoog. Leonie kijkt.
Buddy: "We hebben 1.500 euro, we hebben nog nooit...".
Claes: "Ja. Daar moeten we blij mee zijn. We hebben niet zoveel."
Mil: "Ik vind echt dat we een gokje moeten wagen".
Jaike: "Ik vind ook dat we de gok moeten wagen".
Leonie heeft niets meer gezegd, staat alleen nog wat in haar handen te wrijven.
Jaike: "Jongens, no guts no glory".
Leonie kijkt haar zenuwachtig aan, maar valt niet bij.
Mil: "We gaan het gokje wagen volgens mij, toch?"
Nathan: "Ja ik, geld".
De reactie van Leonie is niet meer te zien, ook niet na de felicitaties van Rik met 1.500 euro. Wil later alleen nog zien of de prijs soms onder op de doos staat.
Leonie heeft in het hele verhaal maar één zinnetje gedropt. Dat "het wel duur aanvoelde, namelijk". Verder is ze by far de minst fanatieke van de gokkers. Ze valt niemand bij. Rob en Mil doen dat wel. Staat alleen wat zenuwachtig te kijken en in haar handen te wrijven.
Wetende dat Leonie op dit moment al het meest verdacht was in de groep, denk ik nu dat haar strategie was om haar verdenkers op het verkeerde been te zetten. Buddy, Claes en Johan verdachten haar, Nathan mogelijk ook. Deze 4 heren stemden allemaal voor geld, en tegen gokken. Vanuit de Leonie-tunnel geredeneerd, heeft Leonie het hier riskant maar briljant gespeeld.
Mil en Rob kunnen die tactiek natuurlijk ook hebben toegepast. Mil werd op dat moment door dezelfde 4 heren verdacht. Maar Mil was duidelijk meer overtuigd van gokken dan Leonie, drukte dat bijna door. En dat is niet logisch, als je als Mol eigenlijk tegen bent. Rob werd door niemand verdacht, dus bij hem kan zo'n tactiek al helemaal weinig zin hebben gehad, en ook hij leek sterker voor gokken dan Leonie.