Zo raar vind ik die redenering van Leonie niet.
Aangezien er nog een keer een aflevering moet komen waarbij er niemand naar huis gaat kon je op je klompen aanvoelen dat dit bij deze aflevering gepland is. De productie zal hier dus naartoe sturen. Dit gaat het beste door een groepsvrijstelling in het laatste bakje te stoppen, want als je hierbij aankomt heb je geen keuze meer. Als ze dan ook nog eens de minst interessante optie (€500) in het één na laatste bakje stoppen (wat het geval was), dan zullen veel kandidaten automatisch bij de groepsvrijstelling uitkomen.
Leonie concludeert hier volgens mij terecht dat in het laatste bakje de groepsvrijstelling zal liggen. Als in het laatste bakje de hoofdprijs (vrijstelling) zou liggen, dan hadden ze het één na laatste bakje wel wat interessanter gemaakt, bijvoorbeeld een stuk of 3 jokers.
Ja, ze wisten al dat er een groepsvrijstelling was, dat zei Rik van tevoren al. Alleen kon ze niet weten dat er in dat laatste bakje één ging zitten, want ze is dus al langs een groepsvrijstelling gelopen. Toch zit er volgens haar eigen woorden "100%, naar mijn gevoel, één in".
Ik verwacht zelf ook dat de verklaring gaat zijn dat er meerdere groepsvrijstellingen tussen zaten en Leonie dit tijdens de route heeft bedacht, en er daarom bij het laatste bakje vanuit ging dat dat er nog één ging zijn ipv de zwarte vrijstelling waar ze eerder op hoopte. Maar nadat hulpdakdekker en ik eerst een lange discussie erover hebben gevoerd snap ik ook wel zijn punt
: dat dit klinkt als een mol die met een kromme redenering aankomt, maar eigenlijk een klein bedrag pakt om zichzelf vrij te pleiten bij het publiek. Ik geloof er niet in, maar het is een rare omslag in haar gedachten.