Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Vrijstellingsroute  (gelezen 22790 keer)

Offline widm1992

• Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Vrijstellingsroute
« Reactie #100 Gepost op: 4-02-2020, 00:34:59 »
Eens als het Olympisch zou zijn. Meedoen is belangrijker dan winnen.

Het is trouwens op twee manieren van belang voor de groepsleden: 1. Het is leuk om veel opdrachten te mogen doen en veel van het land te zien en 2. Hoe langer je in het spel zit hoe bekender je wordt en dat levert veel aandacht op. Kiezen voor een groepsvrijstelling is daarmee wel echt kiezen voor de groep. Als kandidaat heb je er persoonlijk minder aan, want je kunt beter een concurrent kwijt zijn. Tenzij je bang bent eruit te gaan, natuurlijk. Dan heb je graag de groepsvrijstelling om jezelf te redden.

Offline Regis Filia

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #101 Gepost op: 4-02-2020, 00:47:54 »
Plus een derde reden: het geeft je meer tijd om de mol te ontmaskeren. Dit is vooral belangrijk in de eerste paar afleveringen.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #102 Gepost op: 4-02-2020, 12:25:14 »
Omdat ik wel eens wilde weten waarom Buddy zo verbaasd was bij het openen van het kistje waar hij als we de beelden mogen geloven ook de inhoud van pakt, heb ik naar details van de palen gekeken om te zien of deze matchen met andere beelden. Tot mijn verrassing komen deze precies overeen met die bij Johan. Buddy heeft dus uit hetzelfde kistje gepakt dan Johan, maar toen zat er een joker in. In dit topic is volgens mij al eerder gemeld dat iets niet hetzelfde bijgevuld. Hier dus nog eentje.

Zou Johan aan Buddy verteld hebben dat hij uit dit kistje gepakt heeft en is hij daarom verbaasd dat er iets anders in zit?
De enige andere reden die ik kan verzinnen is dat hij nu voor de tweede keer een groepsvrijstelling ziet en dat niet verwachtte. In de biecht (tijdens deze verbazing gemonteerd) zegt hij ook dat hij denkt te weten wie er allemaal voor een groepsvrijstelling gaan. Hij komt dan al op 3 en als hij er ook een pakt is dat de meerderheid. Hier kan hij dus de knoop doorhakken.
Edit: Als Buddy inderdaad ook de laatste is dan zie je hier ook een bewijs dat de redactie hier nog een keer stuurt richting groepsvrijstelling. De andere sturing is door in het één na laatste kistje iets te stoppen wat minder geliefd is en in het laatste kistje de groepsvrijstelling.
« Laatst bewerkt op: 4-02-2020, 12:38:12 door MartinJ »

Offline m0ll0m

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #103 Gepost op: 4-02-2020, 12:46:40 »
Ik had in het topic over de aflevering al aangegeven dat ik de volgorde een beetje vreemd vond. Eerst doen ze de test, dan lopen ze langs de bakjes omhoog (zonder te kijken), vervolgens vertelt Rik ze over die route, dan mogen ze niet met elkaar praten en moeten ze vervolgens weer naar beneden en weer omhoog. Het was logischer geweest als er bij de laptop een kaartje met een toelichting had gelegen. Dan was het een veel logischer pad geweest: test maken, via de vrijstellingsroute iets kiezen en dan bij Rik kijken wat het resultaat is. De enige reden om het zo te doen zou zijn dat de mol op weg naar Rik nog wat kan klooien met die kistjes, maar daar is hier geen sprake van (en ze worden toch elke keer weer gevuld).

Los daarvan vind ik ook niet echt dat er sprake is van "kiezen voor een groepsvrijstelling". Omdat je niet terug mag en er niet gezegd is dat er in de laatste altijd een GV zit, heeft het meer weg van 'hoe ver durf je te gaan en waarvoor'. (waarbij het feit dat de kistjes worden aangevuld het minder spannend maakt, er is geen kans om te eindigen met een leeg kistje...)
Dat maakt de tactiek wat anders. Iemand die dead-set voor een GV wil gaan, hoeft niet verder te lopen dan het eerste kistje waar dat inzit. Ga je voor eigen gewin dan loop je door en moet je per kistje afwegen hoe groot de kans is dat het voor jou (of voor de pot) beter wordt. Dat kan je ook doen als je denk dat de rest wel zorgt voor een GV.
De mol zou hier niet voor het geld mogen kiezen en heeft tussen jokers en GV, lijkt me, een lichte voorkeur voor een GV. Dat betekent immers dat er niemand uitgaat, zodat haar of zijn kans om ontdekt te worden kleiner is.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #104 Gepost op: 4-02-2020, 13:51:40 »
Ik denk dat ik echt moet stoppen om die beelden terug te kijken want ik wordt elke keer sterker de Mil tunnel ingezogen. Nou weer die biecht van haar voordat de vrijstellingsroute begint.
Scene 1: (Mil met gevouwen handen) Als de meerderheid voor een groepsvrijstelling gaat (korte pauze) dan (korte pauze) krijgt NIEMAND vandaag zijn scherm te zien.
(fade out naar zwart)
Scene 2: (fade in) WHAT??? (totale verbijstering)

Mil tegen de regisseur: staat het er zo goed op allemaal of moet het nog een keertje over?

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #105 Gepost op: 4-02-2020, 21:00:05 »
Er zijn twee kandidaten die voor 500 euro kozen. Nathan kiest een groepsvrijstelling. Er zijn dus drie kandidaten die weten wie de mol is.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #106 Gepost op: 4-02-2020, 21:15:12 »
Er zijn twee kandidaten die voor 500 euro kozen. Nathan kiest een groepsvrijstelling. Er zijn dus drie kandidaten die weten wie de mol is.
Ik snap hem niet helemaal denk ik. Ik heb de indruk dat weinig kandidaten in dit stadium weten wie de Mol is. Daarom spreiden ze ook. Ik denk dat 2 kandidaten voor de €500 hebben gekozen omdat ze de groepsvrijstelling die ongetwijfeld in het laatste kistje zit, niet zagen zitten.

Offline Moldo

• Forumlid
« Reactie #107 Gepost op: 4-02-2020, 21:49:28 »
Tot mijn verrassing komen deze precies overeen met die bij Johan. Buddy heeft dus uit hetzelfde kistje gepakt dan Johan, maar toen zat er een joker in. In dit topic is volgens mij al eerder gemeld dat iets niet hetzelfde bijgevuld. Hier dus nog eentje.

Nee, Johan opent het 3e kistje, maar laat deze liggen.
Hij neemt de 1 joker mee uit het 5e kastje.

Buddy neemt wel de inhoud van het 3e kastje.

Ik heb al heel wat uurtjes besteed aan deze opdracht. De beelden zijn moeilijk te onderscheiden vanwege de verschillende cameraposities. Bovendien zitten er beelden tussen die niet kloppen, met name Leonie die kastjes voorbij loopt.

In mijn eerdere constructie was ik er van uitgegaan dat de lege kistjes niet werden bijgevuld voor deelnemers die later beginnen aan de route.
Volgens veel reacties is dit een onjuiste aanname. Dat denk ik nu ook.

Als de kistjes zijn bijgevuld met dezelfde kaarten, dan is mijn gewijzigde reconstructie van deze opdracht nu als volgt:

1. Rob loopt door, bekijkt veel kistjes en kiest het 10e kistje op het een na laatste deck voor de groepsvrijstelling. Dit is niet in beeld, maar volgens zijn eigen commentaar, zou je voor de groep moeten kiezen. Heeft minimaal de eerste groepsvrijstelling laten liggen.

2. Miljuschka loopt door tot het einde, het 14e kistje. Dat moet haast wel een vrijstelling zijn.  Onderweg heeft zij ook de 1 joker, de 2 jokers en de 500,- gezien.   

3. Nathan kiest de groepsvrijstelling in het 1ste kistje.

4. Leonie kiest 500,- uit het een na laatste 13e kastje. Heeft minimaal twee keer de groespvrijstelling laten liggen en de jokers en het geld.

5. Claes loopt door tot het einde op zoek naar 3 of meer jokers of een groene vrijstelling. Hij moet genoegen nemen met de groepsvrijstelling uit het laatste 14e kistje.

6. Johan wil geen groepsvrijstelling en geen geld. Kiest voor 1 joker uit het 5e kistje.

7. Buddy rekent er op dat er genoeg groepsvrijstellingen zijn. Laat de groepsvrijstelling uit het eerste kistje liggen en de inhoud van het tweede kistje. Hij kiest voor het 3e kistje en is blijkbaar verrast door de inhoud. Dit lijkt me geen groepsvrijstelling te zijn, want die heeft die l gezien. Blijkbaar staat hij voor de keuze om 500,- voor de pot te pakken.

Conclusie:

Groepsvrijstelling: Rob, Miljuschka, Nathan. Claes

500,-: Leonie, Buddy

1 joker: Johan

« Laatst bewerkt op: 4-02-2020, 21:52:44 door Moldo »

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #108 Gepost op: 4-02-2020, 22:27:13 »
Nee, Johan opent het 3e kistje, maar laat deze liggen.
Hij neemt de 1 joker mee uit het 5e kastje.
En dat is wel degelijk hetzelfde kastje waar Buddy iets uit neemt wat ik al zei. En ja, dit is zo te zien het 5de kastje. Na het shot dat identiek is aan het shot van Buddy zie je Johan het bewuste kastje openmaken en de inhoud pakken. Dat kastje waar hij uiteindelijk niets uit pakte is veel eerder. Maar ik heb overigens wel respect voor jouw speurwerk.
« Laatst bewerkt op: 4-02-2020, 22:28:54 door MartinJ »

Offline Moldo

• Forumlid
« Reactie #109 Gepost op: 4-02-2020, 23:48:03 »
En dat is wel degelijk hetzelfde kastje waar Buddy iets uit neemt wat ik al zei. En ja, dit is zo te zien het 5de kastje. Na het shot dat identiek is aan het shot van Buddy zie je Johan het bewuste kastje openmaken en de inhoud pakken. Dat kastje waar hij uiteindelijk niets uit pakte is veel eerder. Maar ik heb overigens wel respect voor jouw speurwerk.

Buddy 3e kistje
Johan 5e kistje

De verwarring ontstaat omdat er ook beeld is van Johan bij het 3e kistje. Maar daar heeft hij niet voor gekozen.
De montage springt van het 3e naar het 5e kistje.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #110 Gepost op: 5-02-2020, 00:54:20 »
Buddy 3e kistje
Johan 5e kistje

De verwarring ontstaat omdat er ook beeld is van Johan bij het 3e kistje. Maar daar heeft hij niet voor gekozen.
De montage springt van het 3e naar het 5e kistje.
Ik zie die montage sprong niet. Het shot van het kistje loopt naadloos over in het openen van het kistje en pakken van de kaart. Kijken we wel naar hetzelfde programma? :)
Ik heb het over het fragment op 53:45. Heel duidelijk te zien dat dit dezelfde locatie is waar Buddy zijn kaart pakt.
« Laatst bewerkt op: 5-02-2020, 01:00:26 door MartinJ »

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #111 Gepost op: 5-02-2020, 07:20:37 »
Ik snap hem niet helemaal denk ik. Ik heb de indruk dat weinig kandidaten in dit stadium weten wie de Mol is. Daarom spreiden ze ook. Ik denk dat 2 kandidaten voor de €500 hebben gekozen omdat ze de groepsvrijstelling die ongetwijfeld in het laatste kistje zit, niet zagen zitten.
Als je in deze fase van het spel weet wie de mol is kies je voor het geld of jokers. Je wil het spel toch winnen en nog een beetje geld winnen?
Nathan als coach staat nou eenmaal iets anders in het spel. Hij is meer met de groep bezig dan met zichzelf. En met het vermoeden dat hij weet wie de mol is, kan hij het ook zonder jokers wel af. Dat zou hij zo kunnen inschatten en dan stopt hij zijn energie liever in de groep.

Offline Moldo

• Forumlid
« Reactie #112 Gepost op: 5-02-2020, 11:42:45 »
Ik zie die montage sprong niet. Het shot van het kistje loopt naadloos over in het openen van het kistje en pakken van de kaart. Kijken we wel naar hetzelfde programma? :)
Ik heb het over het fragment op 53:45. Heel duidelijk te zien dat dit dezelfde locatie is waar Buddy zijn kaart pakt.
We hebben hetzelfde programma gezien. En we hebben het ook over hetzelfde fragment.
Alleen is dit niet de locatie waar Johan zijn kaart pakt.
Buddy pakt de kaart uit kistje 3.
We zien dan een beeld op dezelfde locatie (daarin heb je gelijk) van Johan. Alleen dat is niet het kistje waar hij de kaart uitpakt.
Johan pakt de kaart uit kistje 5.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #113 Gepost op: 5-02-2020, 14:26:01 »
@Moldo, ik zie hem nu ook. Mijn excuses. Je ziet Johan inderdaad helemaal kistje 3 openen en het frame erna is opeens kistje 5 in precies dezelfde stand. Waarom laten ze dan niet gewoon zien dat hij kistje 5 opent. Snap niet waar zo'n montage goed voor is. Spaart toch niets uit?

Offline Blip

• Forumlid
« Reactie #114 Gepost op: 5-02-2020, 14:39:00 »
5. Claes loopt door tot het einde op zoek naar 3 of meer jokers of een groene vrijstelling. Hij moet genoegen nemen met de groepsvrijstelling uit het laatste 14e kistje.

(...)

7. Buddy rekent er op dat er genoeg groepsvrijstellingen zijn. Laat de groepsvrijstelling uit het eerste kistje liggen en de inhoud van het tweede kistje. Hij kiest voor het 3e kistje en is blijkbaar verrast door de inhoud. Dit lijkt me geen groepsvrijstelling te zijn, want die heeft die al gezien. Blijkbaar staat hij voor de keuze om 500,- voor de pot te pakken.

Dit lijkt mij ook de meest logische conclusie. Vorig jaar hadden we een opdracht waarin kandidaten in groepjes in verschillende kamers werden gezet. Ze keken naar schermen waarop steeds wisselende beloningen werden getoond, die ze zouden ontvangen als ze op dat moment de kamer uitliepen. Uiteindelijk bleven er drie kandidaten tot het einde zitten, hopend op een enorme klapper waar ze zelf beter van zouden worden. Echter, iedereen die bleef zitten kreeg mingeld.

Als we die lijn doortrekken naar deze opdracht, is het logisch dat bij alle kandidaten een groepsvrijstelling in het laatste bakje zat. De kandidaten die wachtten tot het laatste bakje, hoopten waarschijnlijk op iets beters dan hetgeen ze daarvoor hadden laten liggen. Om de kans op een groepsvrijstelling te vergroten zal de productie die in het laatste bakje hebben gelegd, wetend dat er altijd kandidaten zijn die hopen dat daar iets geweldigs in zit. En zoals al gezegd, Buddy loopt eerst een groepsvrijstelling voorbij en zal daarna echt niet zó verbaasd zijn dat hij er nog een tegenkomt. Dat we niet zien wat hij dan wél pakt, zou erop kunnen duiden dat hij ver komt. Als we weten dat hij € 500,- heeft gepakt slaat dat een behoorlijke deuk in zijn verdachtheid. En wij moeten hem wel als potentiële mol zien, helemaal als hij de finale mocht halen.

TL;DR: Claes kandidaats, want hoopt op iets moois in het laatste bakje maar pakt groepsvrijstelling. Buddy kandidaats, want pakt € 500,-.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Gadoesja

• Forumlid
« Reactie #115 Gepost op: 5-02-2020, 21:21:05 »
Buddy pakt GV

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #116 Gepost op: 5-02-2020, 23:46:23 »
We zullen nooit exact weten wat buddy of wat claes pakt, omdat we het gewoon niet te zien krijgen. Dit is voer voor allerlei speculaties over wie wat pakt en of er niet meer gepakt is dan we te zien krijgen.

Voor mezelf houd ik het erop dat claes 500 euro pakte en dus buddy de groepsvrijstelling. Ik vind die verdeling het meest passen bij de uitspraak van claes ( “ dit is een spel, er moeten mensen uit”).

Voor de verdenkers van buddy die zeggen dat hij hier meer geld vond en 500 euro binnenbracht.  Is het als mol niet veel slimmer om iets anders te vinden dan veel geld en maar een deel binnen te brengen?  Stel er ligt in bakje 1 1 joker en in bakje 4 4500 euro. Dan klinkt het super om als mol 4500 te pakken en 4000 te laten verbranden of zo, maar als resultaat is dat 500 in de pot, terwijl je ook gewoon 1 joker had kunnen pakken.. ;)

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #117 Gepost op: 6-02-2020, 01:03:17 »
Bij het onthullen van de enveloppen krijgen we meestal de kandidaat te zien wie er zo'n envelop heeft gekozen, wat ook erg voor de hand ligt. Bij de eerste €500 zien we Leonie (die €500 gekozen heeft) en Buddy in beeld. Buddy maakt niet echt de indruk hier blij mee te zijn.
Bij de tweede €500 zie je een super verbaasd gezicht van Buddy en daarna vouwt hij zijn handen voor zijn gezicht (met een "nee hè het zal toch niet" uitdrukking). Bij de 3e groepsvrijstelling zien en horen we Buddy in biecht zeggen. We hebben nog maar 1 groepsvrijstelling nodig. Bij de laatste groepsvrijstelling gaat Buddy bijna door het dak. Als je dan nog denkt dat Buddy NIET voor de groepsvrijstelling heeft gekozen, dan weet ik het ook niet meer. Maar dat even terzijde.

Wat hier volgens mij nog niet is gedeeld is dat Miljouschka voordat ze haar rondje begint een hele tijd stilstaat en naar de verte opzij staart. Waarom doet ze dat? Op het moment dat ze het kistje met de 2 jokers openmaakt kijkt ze naar achter alsof ze wil zien of ze bespied wordt.

Maar het meest opvallende is het moment dat Nathan gaat zitten nadat hij de €1000 heeft geincasseerd. Hij tikt Miljouschka (zijn Mol) op het been, alsof hij zeggen wil: ondanks jouw tegenwerking hebben we toch weer mooi geld verdient (foto).

Haar biecht hierna is ook bijzonder: "Dat mensen voor geld gaan (pauze) en jokers kan je ze natuurlijk niet kwalijk nemen". Alsof kiezen voor geld niet in het groepsbelang is. En sowieso, waarom nu mopperen als je EN de groepsvrijstelling hebt EN geld in de pot. Kan toch niet beter (behalve voor de Mol dan).
« Laatst bewerkt op: 6-02-2020, 01:09:59 door MartinJ »

Offline Regis Filia

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #118 Gepost op: 6-02-2020, 06:04:35 »
De verbaasde blik van Buddy bij de tweede 500 euro kan net zo goed betekenen dat hij daardoor weet dat hij niet de enige is die geld heeft gepakt en de kans op de groepsvrijstelling daardoor lager is. Het is allemaal subjectief.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Belgian Mol

• Forumlid
« Reactie #119 Gepost op: 6-02-2020, 10:51:37 »
De verbaasde blik van Buddy bij de tweede 500 euro kan net zo goed betekenen dat hij daardoor weet dat hij niet de enige is die geld heeft gepakt en de kans op de groepsvrijstelling daardoor lager is. Het is allemaal subjectief.

Dat lijkt me een meer logische verklaring. Buddy was er waarschijnlijk wel vanuit gegaan dat er massaal voor de groepsvrijstilling werd gekozen. Geen onlogische assumptie in aflevering 4.