Ik heb er nog eens heel erg precies naar gekeken dmv graanstengels te vergelijken.
Eerste plaatje: Je ziet Nathan op het moment dat hij de telefoon vindt op de groene punt. Hij staat de afstand van de rode lijn af van het pad. Ik heb die gekopieerd en gedraaid. De lengte is ongeveer van schouder naar elleboog. Nathan is 1.83. Ik ben 1.84. Bij mij is de lengte ongeveer 40cm; dat zal bij Nathan niet veel anders zijn.
Tweede plaatje: Groene stip en rode lijn heb ik bij elkaar gepuzzeld mbv het graan in de paarse cirkel en andere aren. Buddy staat ongeveer 4 rode lijnen ver weg. Dat is 1,60m. Maar dat is niet precies het punt geweest waarvan hij 70 had doorgegeven. Dat zit op de blauwe lijn.
Derde plaatje: Hier meten ze de 70 meter af. Blauwe lijn.
Vierde plaatje: Later, bij het meten van de 90 / 91 meter afstand heeft Rob het meetlint overgenomen. Wat blijkt: hij zit niet op hetzelfde punt als Buddy te meten. Ik heb Rob's meetpunt met een donkerrode lijn gemarkeerd.
Vijfde plaatje: Alle lijnen bij elkaar. Zwarte pijlen geven aan wat het verschil is tussen vindplaats groen en Rob's meetpunt donkerrood. Dat is meer dan 2x 40cm. ik schat het in als tegen de 90cm.
ik ben het om 2 redenen niet met je eens.
1. De screenshots laten verschillende camerastandpunten zien, waardoor het perspectief anders is en je metingen naar mijn meting niet kloppen.
2. En deze vind ik veel belangrijker, als we het over (on)verdachtheid van Nathan hebben. De screens die je toon laten niet het essentiele moment zien. Dat zit in de screen die ik al eerder heb getoond. Het gaat om dit moment:
Terug te zien vanaf minuut 8.00.
Buddy meet hier de afstand te kort (69 ipv 70). Daardoor zou ook de volgende meting te lang worden (91 ipv 90). Nathan is echter de eerste die Buddy corrigeert door te zeggen dat hij verder moet meten: "Weet je het zeker? hij lag hier heh, hij lag hier. Hier hier hier, precies hier".
Het maakt door die actie niet meer uit of de vindplaats van de telefoon precies klopt of niet. Nathan stuurt hier actief in het corrigeren van een fout/molactie van Buddy. Hij zegt dat de daadwerkelijke vindplaats verder is dan het punt tot waar Buddy meet. Daardoor en door de latere opmerking van Mil, komen ze op 70 uit. Door deze actie is ook de kans kleiner dat ze de volgende meting te lang maken (91 ipv 90). Die is echter alsnog te lang door Buddy/Rob. Nathan is dan al weg.
Als Nathan de mol was had ie gewoon mee kunnen gaan met de meting van Buddy en deze niet hoeven corrigeren. Dan hadden beide metingen fout kunnen zijn. Nu stuurt ie beide metingen juist naar de goede afstand.