Dat is even waar als ik het bezwaarlijk vind. Je gaat als eerste. Niemand kan iets controleren. Een soort free ride voor de Mol. Hij hoeft geen moeite te doen. Hij hoeft niets te sturen. Hij hoeft niets te verbergen. Je moet alleen zorgen dat het de eindmontage niet haalt.
Daar is niks raars aan lijkt me, gebeurt zo vaak in widm. Bijvoorbeeld de laseropdracht met Merel
Er is er maar één die er voor zorgde dat de enveloppe met mingeld gepakt werd, en dat is Buddy.
Hij zorgt er voor dat de tekening wordt aangepast, zodat het de anderen precies duidelijk wordt waar de enveloppe met 'Rat' te vinden zou zijn.
Vervolgens zorgt hij er voor dat Nathan kiest voor de enveloppe 'Rat', voordat Nathan op pad gestuurd wordt.
Buddy doet dat behoorlijk dwingend en sturend. Daarbij verspreekt hij zich. Hij zegt: 'mijn voorkeur, .. eh, mijn voorstel is ….'. Voorkeur?
Ik ga er van uit dat Buddy er tijdens zijn verkenning voor gezorgd heeft dat de verkeerde enveloppe zal worden gepakt.
Buddy doet niks raars, hij past de tekening precies aan zoals de situatie ook was op dat moment. In theorie zou hij wel eerst de enveloppen veranderd kunnen hebben en dan de situatie doorgeven, maar dat is riskant omdat Rob de situatie daarvoor kent.
Zoals het er nu naar lijkt zijn vanuit de screenshots met geldenveloppen zijn meerdere conclusies te trekken. Wat ik eigenlijk het meest opmerkelijke shot vind is deze:
Waarom is Rob op die plek? Daar hoeft hij niet te zijn o.b.v. de omschrijvingen die hij geeft van ruimtes en enveloppen. Aan het einde loopt hij verkeerd. Op zich al opmerkelijk als hij alleen geweest is waar we hem gezien hebben. Het verkeerd lopen kan de reden zijn waarom we hem daar zien, maar waarom wordt er geen woord over gerept en komt er niks over op de kaart?
Ik ga deze week nog eens kijken hij in nog meer gangetjes te zien is waar hij niet in de buurt zou hoeven zijn.
bedankt voor dit overzicht! Dit geeft aan dat Rob niet via een andere route voor het eerst in die ruimte gekomen kan zijn wanneer we hem daar doorheen zien rennen. Dan had t nog gekund dat ie snel doorrent omdat ie bijna te laat is. Maar hij moet dus al eerder door die ruimte gekomen zijn en duidelijk mols en niet kandidaats dat ie daar niks over verteld, terwijl er 5 enveloppen hangen. Juist precies ook de envelop die later mingeld oplevert.
Ik kan er best in meegaan, dat de enveloppen pas later werden vervangen door een envelop met een geldbedrag. Dan is het nog altijd de vraag of een envelop/naam gekoppeld was aan de uitkomst of dat de locatie was gekoppeld aan een uitkomst.
- Zou het weghalen van een envelop met een naam erop geleid hebben op een lege plaats?
- Zou het verwisselen van een envelop met een naam ook geleid hebben tot het verwisselen van de positie van plusgeld en mingeld?
- Of waren de enveloppen met namen slechts een hulpmiddel?
Het is misschien wat warrig, maar ik bedoel dus...
Als je de envelop met naam A verplaatst, verplaatst het geld dan mee? Dan maakt het weinig uit wat de eerste speler doet. Als de laatste maar weet waar A is.
Of
Als je de envelop met naam A verplaatst, verplaatst het geld niet mee? Dan is het alleen een middel om een plaats te onthouden en kan alles na een wissel die niemand zag of kon zien (door Rob dan) niet meer lukken.
Dat laatste zou ik zeer makkelijk vinden.
Geld was hoogstwaarschijnlijk gekoppeld aan de beginpositie van de namen. Dat zegt Rik ook ("eerst"). Anders zouden de acties van de eerste 5 kandidaten ook nutteloos zijn.