Ik was ook niet zo te spreken over de opdrachten deze aflevering, maar gelukkig hebben we een leuke groep kandidaten. Ze kunnen allemaal goed met elkaar opschieten, maar hebben geen probleem een mes in de rug te steken. Ze spelen vernuftig en als het moet achterbaks als dat hun kans vergroot om te winnen. Ik geniet van die manier van spelen.
Ik heb er ook waardering voor dat ze een poging doen de maakindustrie in China als backdrop proberen te gebruiken in opdrachten. Dat is een belangrijke deel van de moderne Chinese cultuur/economie, maar heeft niet iedereen een beeld bij.
Ik was blij om te lezen dat 'Kleur rijk' en 'Scherp stellen' kort voor aanvang bedacht zijn, want ze komen slecht uit de verf. Bij de eerste opdracht had ik zelfs het gevoel dat zelfs tijdens de montage de motivatie ontbrak er nog iets interessants van te maken.
Opdracht 3 hadden ze volgens mij door een kleine wijziging kunnen verbeteren. Geeft de kandidaten nadat ze te horen krijgen 15 omschrijvingen te moeten onthouden 1 of 2 minuten tijd om te overleggen hoe ze dat willen doen voordat je de lijst opsomt. Of geef elke kandidaat een envelop met 3 omschrijvingen die ze een minuut mogen bestuderen. Dat vergroot de slaag kans voor hardwerkende kandidaten, meer kans voor de mol om subtiel te mollen en zorgt voor een extra laag voor de molspeurders.
Laseropdrachten altijd een genot zijn om naar te kijken. Het spelen tegen de mol was ook tof bedacht. Ondanks dat vond ik dat er dit keer in die opdracht een paar rare keuzes zijn gemaakt. De uitleg "Jullie kunnen geld verdienen door de min bedragen uit te schakelen en de plus bedragen te laten branden," vond ik verwarrend. Het was niet duidelijk dat ze de plus bedragen moesten verdedigen. Als dat zo is... want tijdens de uitvoering van de opdracht wordt er geen enkel min bedrag uitgeschakeld, maar juist plus bedragen ingeschakeld. Ook de min bedragen worden ingeschakeld, maar dan door de mol. Misschien hebben de kandidaten wel een hele laag gemist en konden ze de lichtinstallaties aan hun kan handmatig uitschakelen om de min bedragen van de mol ongedaan te maken? Zoals het nu gespeeld werd waren de kandidaten flink in het nadeel omdat het spel stopte als zijzelf of de mol afgeschoten waren. Bijna onmogelijk om op +€400 uit te komen als kandidaat. Verder waren er veel kijkers die dachten dat er vrijstelling in het spel waren, omdat de logos op de tonnen daar op leken. Verder ben ik geen fan van het verrekenen van de opdracht in de ontknoping. Laat de mol verdienen (of niet verdienen) wat hij verdient als kandidaat en zorg maar dat hij er een goed excuus bij verzint richting de rest van de groep. Leuk, maar niet helemaal duidelijk.
De vooruitblik voor volgende week ziet er tof uit, dus ik zal mijn pessimistische blik weer weg stoppen.