Omdat het inmiddels lijkt alsof alleen Nathan opvallend zou zijn in de laseropdracht, dat is volgens mij niet zo. Je kan in allemaal een mol zien, afhankelijk van hoe je de rondes interpreteert.
- Rob maakt er ook een heel toneelstuk van (hoe hij ook kewl zijn haar met een vinger opzij veegt onder zijn hoed op het moment dat hij verteld dat hij een gamer is, sexy hoor
), doet zijn hoed af, vindt een prop (flesje water) om de mol mee de verkeerde richting op te sturen. Hij wordt nét niet geraakt maar je kan net zo goed redeneren dat hij als mol niet af gaat. Tot slot doet hij schietend een victorie rondje. Raar want je wil de mol zien, niet per sé afschieten.
- Mil maakt er eveneens een toneelstuk van en besluit in het zicht te gaan staan om de mol uit de tent te lokken. Dat kan een gamer tactiek zijn overigens, behalve dan dat de Mol hier door een net kan schieten dus helemaal niet uit de dekking hoeft te komen om Mil raak te schieten. Vervolgens loopt ze vreemd weg. En ze verteld het nadien aan de mede kandidaten en creëert een momentje voor de camera ("hier ben ik") wat evengoed bruikbaar is in aflevering 10.
- Buddy faalt jammerlijk en baalt hier zichtbaar van. Past ook bij zijn karakter, hij wil altijd alles winnen. Wellicht denkt hij dat anderen iets van de mol gezien hebben en hij als enige niet en heeft hij ook nog verloren van de mol. Kan net zo goed geacteerd zijn allemaal. Na het praatje van Rik verwacht je een succesvolle mol en kijkers zijn meer aangetrokken door winnaars dan door verliezers. Zo valt hij niet op. En kunnen ze in aflevering 10 laten zien dat Buddy de ml natuurlijk van Buddy de kandidaat won.
- Leonie valt amper op. Ze rent erin, doet haar best en is vrij gemiddeld. Bovendien verliest ze. Dat lijkt ze vreemd genoeg niet al te jammer te vinden. Haar biecht wat ze gefrustreerd had willen doen, zien we in de beelden absoluut niet terug. Het is moeilijk om alleen het hele spel geloofwaardig te maken, is de mol daarom zo gemiddeld en onopvallend (ok, dit vind ik de slechtste redenering).
Enfin, ik denk dat het Nathan is. En dat de regie de kijker wel iets wil geven om de mol op te kunnen sporen. Nathan is ook bij uitstek het meest geschikt hiervoor. Hij is gewend om explosief te spelen en dan even rust te pakken, op te laden en terug erin te gaan. Mil vind ik een leuke vrouw maar ik betwijfel of ze vijf rondes zo goed gered had.
Interessante muziekkeuze tijdens het lasergamen. In de tabel hieronder staat welk nummer we horen tijdens de verschillende schietsessies en uit welke film deze komt.
Wat opvalt is dat we bij Nathan het nummer Demonstration horen. Is dat wat we bij hem zien? Een demonstratie, omdat hij de mol is en dus geen tegenstander heeft? Hij is tevens de enige wiens muziek uit een film komt waarin de hoofdrolspeler een geheim agent speelt: iemand die niet ontmaskerd wil worden. De personages uit de films van de andere kandidaten hebben een schuttersberoep waarbij dat niet het geval is.
Dat is een schitterende hint. Dat je gewoon hoopt dat deze in aflevering 10 langs komt