Sinds WIDM meer het grote publiek is geworden, zeg rond seizoen 15 met de eerste live finale en laatste Molfandag puur voor de Molloten - is het allemaal veel meer om de gezelligheid gaan draaien. Op de Molfandag is het niveau van de vragen gegaan van insidersvragen naar 'Wat vond je de leukste opdracht?' en bij de live finale horen we veel grappen, maar zien we nog niet eens de helft van de Molacties terug. Positieve uitzonderingen: de chat met Ri(c)k hier op het forum en sinds vorig seizoen de WIDM-podcast. Daar horen we gelukkig nog veel nieuwe interessante weetjes
Toevallig plaatste ik hier donderdag nog over de eerste live finale in 2015. Ik was zó blij toen ik de kaartjes won om de uitzending
vanuit de studio bij te mogen wonen. Dat was voor mij een ultiem doel, dichter bij WIDM kón niet. Het jaar daarop keek ik vanuit het park en had ik dus weer een andere ervaring. Toen tijdens de live finale van seizoen 17 was waarschijnlijk het hoogtepunt uit heel mijn mollotencarrière: ik mocht voor heel Nederlandmijn verdenkingen voor Thomas uit de doeken te doen
Dat was gewoon ontzettend gaaf. Maar sinds ik met wat meer afstand* naar de live finales kijk merk ik dat het toch vooral ontbreekt aan inhoud door het vele gepraat over minder belangrijke zaken. (*Letterlijk: de ontkoping van 2018 keek ik in Lapland en dit jaar kijk ik hem op een tropisch eiland
)
Inmiddels vind ik de praatjes met fans alleen ook alleen maar onnodig
Het was een toffe ervaring voor mij - ik werd zelfs op straat herkend achteraf - maar om eerlijk te zijn vind ik het idee om fans aan het woord te laten weinig toevoegen aan de ontknoping zelf. Het liefst zie ik de echte molloten door het seizoen heen langskomen bij Moltalk en kunnen we in aflevering 10 dan focussen op de Mol zelf.
Wat mij betreft kán een live finale werken, maar dan alleen als hij net zo strikt wordt geregisseerd als een niet-live finale. Maar dan weet ik niet hoeveel meerwaarde 'live' het nog precies heeft.