Wat trouwens ook erg tijdverslindend is in het huidige format, is de bekendmaking van de winnaar en de mol in de slotaflevering, inclusief het tergende uitmelken en dralen tot aan dat moment. Ik zou heel goed kunnen leven met de bekendmaking van de mol (of op zijn minst de winnaar) in aflevering 9, zodat aflevering 10 in zijn geheel kan worden besteed aan molacties en terugblikken.
Tegen een dergelijke opzet zou misschien het kijkcijferargument ingebracht kunnen worden, er van uit gaand dat er kijkers afhaken zodra ze weten wie de mol is. In seizoenen 3, 4, 6, 7, 8, 12, 15, 16, 17, 18, 19 werd de onthulling van verliezer, winnaar en mol inderdaad tot de laatste aflevering bewaard. Je zou denken dat die laatste afleveringen dus minstens evenveel of zelfs méér kijkers trokken dan de voorlaatste aflevering, maar dat was in s3 (1.233.00 vs. 1.096.000) en s4 (942.000 vs. 626.000) merkwaardigerwijze niet het geval. Daarbij moet overigens wel worden gezegd dat in de overige seizoenen waarin mol, winnaar en verliezer pas op het laatste bekend werden gemaakt, deze slotafleveringen veel beter (soms zelfs ontzettend veel beter) bekeken werden.
Tweemaal, in seizoenen 9 en 10, werd de winnaar al bekend gemaakt in aflevering 9, en de mol en de verliezer in aflevering 10. Hoewel het programma ‘Wie is de mol’ heeft, keken in beide seizoenen (iets)minder mensen naar de aflevering waarin die werd onthuld, dan naar de voorlaatste aflevering.
In seizoenen 11, 13 en 14 werd de verliezer bekend gemaakt in de op één na laatste aflevering, en de mol en winnaar in de slotaflevering. In alle drie de gevallen leverde dat méér kijkers op voor de laatste aflevering.
Het enige seizoen waarin mol, winnaar en verliezer alle drie bekend waren vóór aanvang van de slotaflevering was in 2005. Naar die laatste aflevering keken 260.000 minder mensen.
Hoewel ik het wat ver vind gaan om op basis van deze ene ervaring te stellen dat er per definitie minder mensen naar de terugblik zullen kijken als de mol al bekend is, zie ik er de logica allicht wel van in. De cijfers tonen echter ook aan dat a) het bewaren van mol, winnaar en verliezer tot de slotaflevering weliswaar vaak, maar niet altijd meer kijkers trekt, en b) het bekendmaken van de verliezend finalist (anders dan de winnaar) vóór de slotaflevering niet aantoonbaar leidt tot minder kijkers.
Als de makers dan toch op safe willen spelen, lijkt er dus geen reden te zijn om dat laatste scenario nog eens te proberen. Het moment van bekendmaking van mol, winnaar of verliezer, is veel doorslaggevender voor de kijkcijfers dan of de finale live is of niet. Ik kijk zelf bijvoorbeeld de afgelopen jaren tandenknarsend naar de slotaflevering, louter en alleen omdat ik wil weten wie de mol is.