Ik weet niet zeker of dit de juiste plaats is om de aflevering zelf te bespreken, maar ik zie andere mensen klagen dus alaaf. Ik vond het persoonlijk als relatief nieuwe kijker een anti climax. Als je de eerste aflevering terug kijkt en ze beginnen met het introduceren van de spreuken, sleutels en wijsheid/geluks dingen krijg je het idee dat ze grotere ambities hadden met dit seizoen. Dat ze er echt een slimme twist uit wilde halen, maar nu ik de finale aflevering zo terug zie is het als een appeltaart zonder vulling. I
k ben in de laatste 3 - 4 weken eigenlijk geen centimeter opgeschoten, ik heb maar 3 mensen enigszins verdacht gevonden dit seizoen(Mil, Rob, Nathan) en die zitten er allemaal nog in. Ik had echt gehoopt dat er deze aflevering een flinke kandidaat gedropt zou worden, iets om me op het verkeerde been te zetten en me aan mezelf te laten twijfelen. Het moment waarop langzaam duidelijk begon te worden dat ze toch echt met 4 door gingen was daardoor echt een anti-climax. Zelfs gezien de kandidaten het niet leken te beseffen maakte het allemaal net een stukje knulliger om aan te zien.
Wat de aflevering zelf betreft, ik vond de eerste opdracht interessant. Hele mooie locatie en ook geweldig dat ze die groep kinderen gevonden hebben, ik heb alleen niet het idee dat hier het meeste uitgehaald is. Het kwam neer op een puzzeltje die net een stap lastiger was dan een captcha. Dat de penningmeester de knoop door mocht hakken vond ik niet persee een probleem, maar zeker niet heel sterk omdat dit dit seizoen amper terug gekomen is en de penningmeester over het algemeen niet heel veel te doen had dit seizoen. Het was een beetje een "owja, dat mag de penningmeester natuurlijk ook doen" momentje. Het psychologische spelletje dat hieruit voortkwam was dan ook wel lichtelijk interessant, maar niet diep genoeg om echt voldoening uit te halen.
Het tweede spel vond ik erg leuk om te zien. Mooi uitgewerkte opdracht, ook al was het mij niet duidelijk dat het om het aantal transacties ging en niet het totaal bedrag (met 1 yang = 1 euro). Dit kan natuurlijk omdat mijn broertje hier ineens doorheen sprak en reken ik ze verder niet aan, maar dat verklaard niet waarom niemand dropjes voor 1 yang per stuk ging verkopen. Als ik het alsnog verkeerd begrepen heb hoor ik het graag. Verder een hele leuke opdracht omdat ook ieders persoonlijkheid mooi naar voren kwam, maar denk dat het iets te laat in het seizoen kwam. Dit is een opdracht van het niveau "brug wit verven" uit 2018, wat denk ik leuker was geweest met 5-6 mensen. Verder weinig op aan te reken.
De laatste opdracht was een beetje jammer. De een spel met een expected value van rond de nul, wat vooral op gokwerk uit komt. Het gesprek met de mol is niemand echt wijzer van geworden en was niet echt een toevoeging naar mijn mening. Dit was niet bepaald een knaller om het seizoen mee af te sluiten. Het bouwde de spanning naar de test niet echt op, de kandidaten zelf konden er ook niet veel mee.
Stiekem hoop ik dat er volgende week alsnog iets slims komt waarmee alle puzzelstukjes ineens op zijn plaats vallen, maar ik denk dat ze gewoon met zijn 4en op het podium gaan staan en het verder volgens het draaiboek van voorgaande jaren zal verlopen.
Hopelijk kom ik niet TE zeikerig over want ik vond het verder wel een leuke aflevering om naar te kijken, maar ik mis de laatste paar aflevering wel echt een opbouw naar de finale.