Rik zegt bij de uitleg van opdracht 3 dat het de laatste opdracht is en laatste kans op geld in de pot. Je bent geconcentreerd als kandidaat, maar dat klinkt mij toch ook al redelijk als de finale? (Ze weten ook dat het aflevering 9 is, zegt Mil bijvoorbeeld.) Het is met name enthousiaste hond Buddy die aanstuurt op een leuke reactie aan het eind van de opdracht, maar laat ik het er toch op houden dat mensen nu eenmaal niet perfect zijn en zeker niet in dit soort spelsituaties.
Rob als Mol wordt door sommigen als niet wenselijk gezien, lijkt het wel. Geen goede Mol en/of het ligt er nu te dik bovenop met de verdenkingen. Bij het voorstellen zegt hij nog dat hij een goede Mol iemand vindt die speelt dat hij een slechte Mol is, haha. Vanuit het oogpunt van de makers lijkt het me toch best geslaagd. Rob was verdacht, schommelde wel wat dit seizoen, maar onder de kijkers (niet specifiek echte molloten) niet en masse de hoofdverdachte. In aflevering 9 gebeurt bij kijkers ineens één van het volgende:
- Rob is je Mol; Ineens verdenken drie kandidaten je Mol, waar komt dit vandaan?! Klopt dit wel, niets is wat lijkt, zit ik dan toch fout?
- Rob is niet je Mol; Wacht eens even, drie kandidaten zien hem als Mol, moet ik toch niet gaan twijfelen? Of je ziet dit als bevestiging dat de regie je de verkeerde kant op probeert te sturen. Bij de onthulling sta je voor de verrassing dat je toch fout zat, maar beseft je ook dat hij wel verdacht was.
Ik hoop toch dat ik er niet ver naast zit, het lijkt mij juist niet echt wenselijk om een niet-verdachte Mol te hebben. Met Merel vorig jaar was niet fijn aangezien haar molacties nauwelijks te herleiden waren, veelal buiten beeld waren. Met Rob en Nathan kan ik dan nog het meest vrede hebben. Mil snap ik ook ergens, maar voel ik me best om de tuin geleid (knap van de makers?), bij Buddy ben ik gedesillusioneerd (al had hij toch een redelijk interessante controlerende rol dan). Ik blijf toch van het kamp dat het zowel voor kandidaten als kijkers goed te doen moet blijven de Mol te vinden en dat de makers dit ook vinden. Ik geloof helemaal niet in speciale 2020-jubileum-extra-spannende-twist-dit-zag-je-niet-aankomen onthullingen.
Nu moet ik zeggen dat ik ook gewoon fan ben van van die puzzel/uitzoek-hints zoals met de tatoeages van Rob, en wellicht hoop ik daar iets te veel van.