Wat mij dwars zit en daarom kom ik er na aflevering 4 nog op terug, is de rare montage van Bart zijn antwoorden en getoeter naar de paragliders.
Even gecheckt, het is mogelijk om met een lichte kleine zeekano 2km af te leggen binnen een half uur (gem. 4km/u voor een getraind persoon; zoals Bart kanoot ziet er getraind uit, -later zien we dat ook terug bij het raften-). De timer staat op 41min. als Gilles en Salim op het eiland zijn bij de klok. (Wat ik vreemd vind is dat het aquaspeed-extreme dus bijna 20min heeft geduurd -raar gezien de afstand -3km- en snelheid ervan, en dat je het volgens mij nooit langer dan 5 minuten volhoudt- maar soit - in iets minder dan 20min staan ze op het eiland).
Vanaf vraag 2 komt Bart erin gekanoot, en t/m vraag 5 klopt zijn positie met wat we te zien krijgen. Je kunt langs de kust steeds een witte stip (twee stippen: kano en cameraboot) waarnemen, die stippen worden bij vraag 6 (Ciney) geaccentueerd in beeld gebracht.
Maarrr: Dat klopt dus niet. Op het moment dat ze in de paraglide vraag 6 krijgen zien we in een kort shot de twee stippen al vlak bij het eiland! Vanuit die positie is het voor Bart onmogelijk om met het C bordje te seinen, dat geaccentueerde fragment is van een eerder moment, namelijk als hij vraag 4 / 5 beantwoord. Je hoort hem ook niet het antwoord zeggen, alleen vloeken en 'Zie het toch!" oid zeggen. Maar een toneelstukje is het, of in ieder geval een verkeerde montage.
Inderdaad vlak erna horen we dat Bart is aangekomen bij het eiland. (Het toeterfragment, Gilles en Salim horen de toeter, is wéér van het moment van vraag 4 / 5, kijk naar het witte huisje op de achtergrond en de driehoekige rotspartij achter).
Het kan dat ze van dat toeteren geen ander beeld hadden, maar dat Bart op vraag 6 met het bordje 'C' omhoog de paragliders helpt is dus onjuist. En ik krijg daardoor toch ook sterk het vermoeden dat het toeteren en de (slechts twee) andere antwoorden geven ook in scene is gezet. Waarom? Enige reden is om Bart kandidaats over te laten komen lijkt mij, (of er is iets tijdens de opname behoorlijk fout gegaan wat over moest oid, maar Bart had nooit op eigen kracht de afstand rotspartij-eiland in een minuut kunnen overbruggen).
Zie de screenshots met hopelijk wat verduidelijking...