Hoewel ik het ook al beter vond dat er dit keer geen live-finale was, heb ik toch enkele bedenkingen bij reacties die ik hier op het forum lees.
Die eerste 20 minuten sloegen toch helemaal nergens op? Gewoon zonder de finalisten al wat afleveringen gaan bespreken?
Daarna volgde die executie in de kerk, hoewel dit last minute geregeld moest worden (en wss zou er dus een live executie geweest zijn?), stel ik me hier toch ook vragen bij. Dit komt de spanning toch niet ten goede? Ik vond het niet zo geslaagd die finale met 4 en dan 2 rode en 2 groene schermen.
Dan lees ik hier dat er lekker veel molacties besproken werden. Ik weet niet naar wat jullie hebben zitten kijken, maar minder dan de helft van de aflevering ging over de molacties... Komop hier kan ik echt niet tevreden mee zijn. Kijk dat je even de afgevallen kandidaten verwelkomt en wat small talk doet, allemaal goed en wel, dat moet zelfs, maar je kan dan na de ontknoping van de mol toch gewoon overgaan naar het overlopen van de afleveringen/opdrachten? Nu vond ik het echt chaotisch. In het begin spraken ze over de eerste opdrachten met de afgevallen kandidaten en bij de molacties overlopen kwamen nog enkele opdrachten terug terwijl we andere opdrachten helemaal niet zagen. Hier komt wat mij betreft het grootste kritiekpuntje weer terug: duidelijkheid.
Ik zat te kijken met WIDM-kijkers die het niet heel erg volgen en zij hadden soms werkelijk geen idee over welke opdracht dit weer ging en waar ze dit moesten situeren en ik kon hun daarin wel volgen.
Waarom kan je niet gewoon eerst wat smalltalk doen met de afgevallen kandidaten dan de ontknoping en dan gewoon beginnen met: laten we het avontuur nu eens bekijken en ondertussen Rob zijn acties ontdekken! Dan begin je bij aflevering 1 toon je de opdrachten nogmaals en toon je wat Rob heeft gedaan/ heeft proberen doen en geef je nog wat duiding bij speciale/grappige/emotionele zaken van andere kandidaten. Je laat de afvaller van die aflevering even aan het woord en gaat dan door naar aflevering 2... zo maak je het duidelijk voor iedereen, heb je een duidelijke chronologische volgorde en laat je toch ook alle kandidaten aan het woord. Zo behandel je ook nog eens alle opdrachten en zit er vaart in de aflevering en begrijpt iedereen heel goed wat er gebeurd is en kan je ook de groepsdynamiek nog wat meer bespreken, want nu kwamen er plots zaken terug waar wij geen weet van hadden.
Ik vond het dus niet echt een leuke laatste aflevering.. Wel credits aan Rob! Een leuke mol! Speelde het vooral achter de schermen erg goed dus. Chapeau
Komt ergens in de hoge middenmoot terecht voor mij, net onder de erg goede mollen a la Kees, Jan, Dennis, Milouska, George.