Ik ben nog niet helemaal mee denk ik. Hoe zie je overeenkomsten tussen de kaart uit de aflevering en de kaart van de Noordoostpolder? Op het feit dat het beide een landkaart is na, zie ik weinig overeenkomsten.
Een combinatie van factoren. We zien eerst het kompas dat naar het noordoosten wijst en daarna de kaart van Portoferraio. Als je ervan uitgaat dat de Molmunt de woonplaats van de mol is en de loepjes drie omliggende dorpen, kom je uit op Emmeloord (linksonder, geboorteplaats Jeroen), Bant (linksboven), Luttelgeest (rechtsboven) en Marknesse (rechtsonder). Naast de Molmunt ligt een munt met 50 erop. De N50 komt precies op die plek Emmeloord binnen.
Nu de
locaties van aflevering 7 bekend zijn, zie je ook opvallende gelijkenissen met de opdrachtlocaties in Toscane. Hou daarbij de volgende passage uit de wikipagina in gedachten:
"Bij de inrichting van de polder ging men uit van één centrale plaats (Emmeloord), en stervormige verbindingswegen naar tien kleinere dorpen."Alle opdrachten hebben plaatsgevonden op locaties die grofweg op dezelfde plek liggen als de polderdorpen. Urk (een eiland vóór de inpoldering en nog steeds een aparte gemeente) ligt in dat geval op de plaats van Elba. En de bakjesopdracht in het vervallen klooster uit de vooruitblik ligt exact in het midden van alle voorgaande opdrachtlocaties. Waarom die laatste opdracht in the middle of nowhere? Omdat het seizoen moet eindigen in het midden natuurlijk, in Emmeloord. De geboorteplaats van de Mol.
En het Tweelingeiland (sterrenbeeld Jeroen) uit de leader vertoont eveneens opvallende gelijkenissen met de vorm van de Noordoostpolder.