~~~ shout-out naar de forumgebruiker Moldo, die deze manier om verdenkingen in beeld te brengen heeft bedacht en op het forum plaatste bij WIDM 20.
Ik vind het zelf een goed bedacht schema en daarom wil ik er graag mee doorgaan. Ik moet er wel bij zeggen dat je niet moet verwachten dat na aflevering 1 de mol al duidelijk is. Het schema wordt interessanter als er meer verdenkingen zijn uitgesproken en meer kandidaten zijn afgevallen.
Legenda:Groen: normale verdenking (blijver verdenkt een blijver)
Oranje: dubieuze verdenking (afvaller verdenkt blijver)
Rood: onjuiste verdenking (alle verdenkingen op een afvaller)
Groen X: uitsluiting van afvaller op blijver
Oranje X: uitsluiting van blijver op blijver
Wit X: alle uitsluitingen op een afvaller
Grijs: geen verdenking mogelijk
Ieder groen vakje bij kandidaat A maakt diegene iets verdachter. Als kandidaat B kandidaat A verdacht en nog steeds in het spel is, is de kans dat kandidaat A de mol is groter.
Ieder oranje vakje bij kandidaat C maakt diegene iets minder verdacht. Als kandidaat D kandidaat C verdacht en reeds afgevallen is, is de kans dat kandidaat C de mol is kleiner.
De verdenkingen en uitsluitingen van een kandidaat zie je door de naam van een kandidaat te zoeken en horizontaal te kijken welke vakjes zijn ingekleurd. Je ziet de verdenkingen die over een kandidaat zijn uitgesproken door verticaal te kijken naar de ingekleurde vakjes.
Je kunt hiermee uitspraken doen over verdachtheid.
(Groene vakjes) / (Groene + oranje vakjes) * 100%
Ik heb zelf de rode vakjes meegenomen. Iets ingewikkelder, maar ik denk dat de kans groter wordt dat je de mol bent als je vaak onjuiste verdenkingen uitspreekt. De verdenkingen van de mol zijn immers altíjd onjuist.
(Groene vakjes + 1/2 per rood vakje) / (Groene + oranje vakjes + 1/2 per rood vakje) * 100%
* Jeroen heeft nog geen enkel gekleurd vakje dus je kunt nog geen percentage opstellen
* Ik moet “totaal” eigenlijk door een ander woord vervangen, dat pas ik de volgende keer aan, net als dat ik de streepjes (-) daar in : ga veranderenNu hebben we er nog niet super veel aan, maar ik ben benieuwd of het ons op een juist spoor gaat brengen