Dan typ ik ook de hele biecht van Patrick in afl. 6 nog maar even uit.
Let op: datgene wat tussen haakjes [] hebben we niet gehoord, maar kan wel gezegd zijn.
[Tot voor kort had ik]
…eigenlijk nog maar één verdachte, en dat is Peggy. En daarom wilde ik ook met haar een auto delen. Ik denk ik volg haar, dus ik wil gewoon precies zien wat ze doet. Ze wilde heel graag zelf autorijden. Toen dacht ik oké, nou ja, misschien is dat dan wel, ehm, heel voordelig voor de Mol (klikt ‘ja’ aan op vraag 11: Bestuurde de Mol de cabrio tijdens de opdracht ‘Route Beschrijving’? → Tygo, Peggy, Ron).
En we waren als eerste aangekomen, en toen dacht ik: ja, de Mol die als eerste aankomt, daar zit een addertje onder het gras. En nou ja, zo blijkt. [Want Ron en Jeroen waren te laat, en er kwam geen geld in de pot. Nou kan dat eventueel verdacht zijn van Peggy, maar natuurlijk ook van Ron. Die ik de laatste tijd toch wat scherper in de gaten houd. Het is moeilijk te zeggen].
Alarmbel: waarom horen we Patrick zijn biecht beginnen met '…eigenlijk nog maar één verdachte'? En niet met 'Ik heb eigenlijk nog maar één verdachte?'. Als hij volledig op Peggy zit, heeft hij dat waarschijnlijk zo gezegd. Misschien wel omdat hij iets anders heeft gezegd dan 'Ik heb'.
Met twijfel in zijn stem:
'Ja, het kan niet anders zijn dan het Peggy is'. Vult vraag 20 in op Peggy.
verregaand bedrog
Hoezo verregaand bedrog? We krijgen heel veel wèl mee. In afl. 4 en afl. 6 een vrij complete biecht van Patrick gezien, en nog aanvullende info via het dagboek en het praatje met Rik. Dit soort weglatingen uit de biecht zien we al jaren, ik vind het niet stuitend. En dat van een kandidaat afleveringen lang de biecht met opzet vaag wordt gehouden (Jeroen) zijn we ook gewend.
Ik zou het ook wel een creatieve oplossing van de productie vinden om Peggy de verdenkingen tegen zich te laten krijgen. Vooral als zij veel verdacht werd. Dan kun je dat (van de meesten) gewoon laten zien, en niet teveel bezuinigen op het laten zien van mogelijke molacties. Een heleboel voordelen, tegenover een relatief klein nadeel dat het niet helemaal eerlijk is.