Geloof niet dat ik iemand er eerder over gehoord heb, maar het kaartje dat we vaak in het begin van de aflevering te zien krijgen trok toch even mijn aandacht.
Je ziet er een aantal plaatsnamen op staan, en ik vroeg me af of die een functie zouden hebben.
Pienza, Cortona, Arezzo, Florence, Pisa, Livorno, Piombino, Elba, Grosseto.
Volgorde waarin ze (na knippering) definitief op de kaart verschijnen: Florence, Pisa, Livorno, Arezzo, Cortona, Pienza, Piombino, Elba, Grosseto.
Dacht eerst: dat zijn de plaatsen waar ze komen. Maar dat klopt niet. Ze zijn eerst steeds in Pienza (qua slaapplaats, voor de rest weinig veelzeggend dorp/gemeente). Als ze vertrekken gaan ze door naar Florence, dan richting Pisa, Piombino en Elba. Hun standplaats volgende week moeten we nog zien, zou Grosseto kunnen zijn.
Van Arezzo, Livorno en Grosseto vermoed ik dat die erin zijn gezet ter referentie, dit zijn grote plaatsen in de regio Toscane. Waarom Cortona hier bij staat is mij een beetje een raadsel. Niet een heel grote plaats, wel cultureel redelijk aansprekend. Maar waarom staat het veel grotere en bekendere Siena er dan niet bij? De namen zijn nu in een soort cirkel weergegeven (al staat Elba er iets buiten), is het dan puur esthetisch? Of kan iemand het belang van Cortona beter op waarden schatten?
Eventueel een letterhint met de steden zie ik er zo snel niet in. Misschien dat de stad dan een bepaalde eigenschap heeft die aan een kandidaat te linken is. De stad vormde bijvoorbeeld het decor voor de film Under the Tuscan Sun. Patroonheilige Margaretha van Cortona is dan ook weer beschermheilige van de valselijk beschuldigden (
), en nog wel veel meer.
Iemand nog zin in een puzzeltje?