Auteur Topic: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld  (gelezen 29781 keer)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #100 Gepost op: 26-03-2021, 15:59:14 »
Just for the record: Het was niet Sven die Samina aan wees als de coördinator, Sven wees Samina aan omdat Jasmien Samina al aan wees. Jasmien die zichzelf blijkbaar niet slim vindt, geen initiatief neemt voor linie 2 en zo rustig in linie 3 glipt. Samina was wel een concurrent voor de plekken in linie 3 van Jasmien en Lennart en Annelotte. Dan ben je die maar kwijt.
« Laatst bewerkt op: 26-03-2021, 16:06:28 door foxhunter »

Offline Molle Pietje

  • Forumlid
  • Back to the roots in 2015
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #101 Gepost op: 26-03-2021, 16:44:16 »
Ik heb nog eens nagedacht over deze opdracht. Hoe vreemd het ook klinkt, maar de beste tactiek van de mol is om in linie 3 te geraken en vooral mis te schieten! Waarom vraag je nu.
Als er inderdaad 2 mollen zijn dan lijkt het mij voor de hand te liggen dat beide mollen gebriefd zijn voor deze opdracht om de kans van slagen zo groot mogelijk te maken. Dit is ook nodig voor het vervolg van de opdracht. Wat zal dan de tactiek zijn van de aanvaller mol? In de eerste plaats met zoveel mogelijk aanvallers bij linie 3 aankomen. Aangekomen bij linie 3 laat je andere aanvallers voor gaan, zodat linie 3 hier hun paintball geweren op leeg kunnen schieten. De niet-mol aanvallers weten immers niet dat de munitie beperkt is en waarom zou je gewoon niet proberen om met een groepje tegelijk als eerste proberen de auto te bereiken. Ook omdat de eerste wint. De aanvaller mol wacht tot de geweren leeg zijn en kan ongehinderd de auto bereiken.
Om dit plannetje om zeep te helpen hoeft de verdedigende mol er alleen maar voor te zorgen er zo min mogelijk aanvallers worden afgeschoten, zodat een snelle aanvaller de auto kan bereiken terwijl de aanvaller mol nog op zijn moment aan het wachten is. Dit is niet moeilijk omdat zo'n aanvaller toch al een voorsprong heeft in de linie. Wat de verdedigende mol hierbij ook heel goed helpt is als hij weet wie hij in ieder geval NIET moet uitschakelen. Bijvoorbeeld een herkenbare snelle jongen van 18 met de naam Noah.
Wat ook handig om te weten is voor zowel de aanvallende als verdedigende mol is dat het veld asymmetrisch is. Twee geweren aan één kant (Annelotte en Jasmien), één geweer aan de andere kant (Lennart). Welke kant zou je nemen? Hé, waarom hebben de 2 dames hun paintball geweer al leeggeschoten terwijl vriend Lennart nog kogels heeft? Je zou hier toch wel wat van denken?
Die naam van Lennart heb ik toch net in dit draadje gelezen. Was dat niet degene die begon met "Jij bent toch snugger" om vooral maar andere kandidaten in linie 1 te krijgen zodat linie 3 voor hem zou overblijven? De puzzelstukjes vallen op zijn plaats.


Helemaal eens met deze theorie Martin J .
Ook jouw andere bijdragen lees ik met aandacht.
Waar ik moeite mee heb .....
We zien Noah alleen gaan zitten en iemand combineert dat met de afwezige handschoenen.
Maar ....waarom het misschieten op het eind van zijn poging of niet meer kunnen schieten niet gefilmd ?
Ik mis iets.


Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #102 Gepost op: 26-03-2021, 17:45:26 »
Just for the record: Het was niet Sven die Samina aan wees als de coördinator, Sven wees Samina aan omdat Jasmien Samina al aan wees. Jasmien die zichzelf blijkbaar niet slim vindt, geen initiatief neemt voor linie 2 en zo rustig in linie 3 glipt. Samina was wel een concurrent voor de plekken in linie 3 van Jasmien en Lennart en Annelotte. Dan ben je die maar kwijt.
Just for the record. Ik zie nergens in dit topic of ander relevant topic dat wordt beweerd dat het Sven was die Samina aanwees als de coördinator. Maakt ook niet zo veel uit volgens mij want Samina eist niet zelf de beste plek op. Sterker nog ze kan volgens mij heel weinig uitrichten hier.
Het is hier Lennart die subtiel (zoals dit een mol betaamt) de sturing voor zijn rekening neemt.
« Laatst bewerkt op: 26-03-2021, 17:47:33 door MartinJ »

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #103 Gepost op: 26-03-2021, 17:49:45 »
Ik lees hier steeds dat Noah was aangewezen om de auto te halen...

Lijkt mij dat hij gewoon even veel kans had als de andere powerrangers toch? ::hypocriet::

Je hebt kennelijk gemist dat Noah als enige geen handschoenen droeg en zodoende voor de Mol herkenbaar was. Die wist wie hij veilig kon doorlaten.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #104 Gepost op: 26-03-2021, 17:58:11 »


Helemaal eens met deze theorie Martin J .
Ook jouw andere bijdragen lees ik met aandacht.
Waar ik moeite mee heb .....
We zien Noah alleen gaan zitten en iemand combineert dat met de afwezige handschoenen.
Maar ....waarom het misschieten op het eind van zijn poging of niet meer kunnen schieten niet gefilmd ?
Ik mis iets.
Op het moment dat Annelotte en Jasmien geen kogels meer hebben en er nog 2 aanvallers over zijn zien we Noah rennen en horen we nog schoten. De clou is juist dat Lennart nog kogels heeft maar kennelijk deze niet op Noah richt. Waarom zou je moeten laten zien dat hij op een gegeven moment geen kogels meer heeft als Noah al in de auto zit.

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #105 Gepost op: 26-03-2021, 18:08:32 »
Het is hier Lennart die subtiel (zoals dit een mol betaamt) de sturing voor zijn rekening neemt.
Volgens mij valt de invloed van Lennart bij de verdeling wel mee (of tegen). Op het moment dat hij zich tot Jens richt, is er namelijk al een groepje met drie snuggere schutters. Hoe dat groepje is ontstaan is niet duidelijk, maar ze staan rechts in beeld. Ik denk dat Jens ook bij de snuggere schutters had gewild, en dat Lennart hem daarom vroeg of hij wel snugger was. Als grapje, om het probleem op te lossen. Jens was gewoon te laat.

Verder lijkt het alsof Samina nogal het voortouw neemt in de verdeling, maar er is duidelijk veel wat we niet zien.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #106 Gepost op: 26-03-2021, 18:09:38 »
Just for the record. Ik zie nergens in dit topic of ander relevant topic dat wordt beweerd dat het Sven was die Samina aanwees als de coördinator. Maakt ook niet zo veel uit volgens mij want Samina eist niet zelf de beste plek op. Sterker nog ze kan volgens mij heel weinig uitrichten hier.
Het is hier Lennart die subtiel (zoals dit een mol betaamt) de sturing voor zijn rekening neemt.
Tunnelpraat.
Het is Jasmien die sneaky Samina aanwijst en daarmee haar plek veilig stelt. Met zeide gij een snuggere dan kan je nog alle kanten op. Jens komt ook niet bij de snuggeren terecht en dat zal de groep wel snel hebben kunnen besluiten. Lennart als mol maakt hier een foute inschatting. In aflevering 1 gaat een mol dat te grote risico niet nemen.
Lennart heeft naar voorlopige inschatting geen mol capaciteiten.
« Laatst bewerkt op: 26-03-2021, 18:11:36 door foxhunter »

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #107 Gepost op: 26-03-2021, 18:15:51 »
Samina wordt toch alleen maar door twee mensen aangewezen om de envelop met instructies in ontvangst te nemen? Dat had nog niets met de verdeling te maken. Ik begrijp niet waarom een van hen dan verdachter is dan de ander.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #108 Gepost op: 26-03-2021, 19:11:51 »
De coördinatie rol hing vast aan het pakken van de envelop. Dat bleek later. Dus de mol kan die voorkennis gebruikt hebben.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #109 Gepost op: 26-03-2021, 19:20:06 »
Samina wordt toch alleen maar door twee mensen aangewezen om de envelop met instructies in ontvangst te nemen? Dat had nog niets met de verdeling te maken. Ik begrijp niet waarom een van hen dan verdachter is dan de ander.
En is daarmee coördinator geworden, want zij nam de leiding.
Wat ook tegen Lennart spreekt is dat hij niets doet met de driepikkel en de zandzakken en draden. Die zijn misschien wel selectiever dan die 40 kogels. Niet iedereen kan over die draden heen springen. Noah zou dat wel kunnen. Lennart laat een uitgelezen kans liggen om het de 2e mol moeilijk te maken. De mol hoeft alleen maar de 2e mol tegen te houden, die andere 5 mogen door.  De mollen hadden elkaar ontmoet dus de 1e mol kent het fysiek van de tweede mol en kan daar actie op ondernemen. Of dat ook een kleine vrouw of een grote kerel was, geen idee. In het laatste geval kun je rekening houden met een overspringer, bij een kleine vrouw zal ze om de draad heen lopen. In ieder geval maak je hier als mol gebruik van de aanwezige hulpmiddelen. Jasmien organiseerde en controleerde de stellingen. Jasmien was daar actief mee bezig. Lennart niet.
« Laatst bewerkt op: 26-03-2021, 19:21:42 door foxhunter »

Online WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #110 Gepost op: 26-03-2021, 19:27:03 »
Ik lees hier iedere keer maar weer dat Noah de "destinated substitute" zou zijn, alleen omdat hij geen handschoenen aan had, zou m.i. gewoon toeval kunnen zijn.

Er was er ook 1 die geen pijl voor op z'n pak had (gehoord in de TrustNobody podcast).
Dit lijkt mij een veel betrouwbaardere herkenning dan missende handschoenen (die zou een ander ook uit kunnen trekken).

Nu is daar ook wel weer een verklaring voor: er zou op 't laatste moment nog een nieuw pak gemaakt zijn omdat die niet paste, en er daardoor geen tijd meer was voor de pijl...
« Laatst bewerkt op: 26-03-2021, 19:28:43 door WillempieW »

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #111 Gepost op: 26-03-2021, 19:40:04 »
Alsof het pak van noah wel paste !, ::jaja::

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #112 Gepost op: 26-03-2021, 20:11:50 »
De coördinatie rol hing vast aan het pakken van de envelop. Dat bleek later. Dus de mol kan die voorkennis gebruikt hebben.
Ik denk dat je gelijk hebt, ja. 'Verdeel je troepen' stond er in de instructies, maar over de coördinatie rol zeggen die niets. Samina zegt wel op het laatst: 'Wij zijn de strategische', daarmee bedoelt ze hun groepje van vijf.
Gilles zegt later nog in voice-over: 'Samina is aangeduid als leider van de groep'. Ik dacht eigenlijk dat dat door de andere vier was, want er is alleen te zien dat Jens de drone-besturing toebedeeld krijgt. Maar dat aangeduid zal dan wel door die envelop komen. Verplicht coördinator, mol minpuntje voor Samina dan...

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #113 Gepost op: 26-03-2021, 20:14:48 »
@WillempieW: zoals ik al in het Noah-draadje heb voorgerekend is de kans dat het toeval was slechts 1 op 100.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Online WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #114 Gepost op: 26-03-2021, 20:31:37 »
Leuk zulke rekensommetjes, maar in mijn beleving is toeval iets anders dan kansberekening.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #115 Gepost op: 27-03-2021, 08:18:39 »
In mijn beleving begrijp jij het gewoon niet.  :P
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Online WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #116 Gepost op: 27-03-2021, 09:31:14 »
Wat jij eigenlijk beweert is eigenlijk:
Gooi 99 gele knikkers en 1 rode knikker in een knikkerbaan. En komt de rode komt als eerste aan dan moet die eigenlijk wel gemanipuleerd zijn...


Het gaat mij er eigenlijk om dat 't als vaststaand feit gebracht wordt, terwijl dat in mijn beleving niet zo is.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #117 Gepost op: 27-03-2021, 11:15:40 »
Gilles zegt later nog in voice-over: 'Samina is aangeduid als leider van de groep'. Ik dacht eigenlijk dat dat door de andere vier was, want er is alleen te zien dat Jens de drone-besturing toebedeeld krijgt. Maar dat aangeduid zal dan wel door die envelop komen. Verplicht coördinator, mol minpuntje voor Samina dan...
De kandidaten moesten zelf de verdeling maken en daar hoort ook bij wie welke rol in iedere linie gaat nemen. Zoals Dami en Philip moeten gaan uitmaken wie van hun tweeen gaat schieten, zo zal er ook in linie 3 door de 4 overgebleven leden (nadat Jens was benoemd tot drone operator) overeen zijn gekomen wie van hun de coordinator zal zijn. Samina zal of zelf hebben voorgesteld dat zij wel coordinator zou willen zijn, of één van de andere heeft naar haar gewezen. Misschien wel Lennart, zoals hij ook al meteen naar Jens wees bij het begin van de verdeling van linie 1. Maar dat is natuurlijk pure speculatie van mijn kant.

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #118 Gepost op: 27-03-2021, 11:36:43 »
Ja, zo had ik het eerst ook begrepen. Dat Samina vrijwillig heeft ingestemd met een rol als coördinator. Maar ik ben aan het twijfelen gebracht, omdat er dus blijkbaar ook gedacht wordt dat ze die rol verplicht op zich moest nemen.
:-\\
Blijft overeind we maar van 3 personen weten hoe ze hun plek hebben gekozen of daarmee hebben ingestemd: Dami en Philip (linie 2) en Jens (drone-bestuurder). Van de andere 7 is het onduidelijk of ze graag wilden of niet, en ook niet of ze anderen hebben voorgedragen. Goed, Jasmien en Sven wijzen naar Samina voor de envelop, maar het kan best dat Samina zich al had aangeboden. Waarom zou je anders naar haar wijzen? Dus verdacht van Jasmien en Sven kan ik dat niet vinden, hooguit van Samina zelf.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #119 Gepost op: 27-03-2021, 12:36:59 »
Wat jij eigenlijk beweert is eigenlijk:
Gooi 99 gele knikkers en 1 rode knikker in een knikkerbaan. En komt de rode komt als eerste aan dan moet die eigenlijk wel gemanipuleerd zijn...


Het gaat mij er eigenlijk om dat 't als vaststaand feit gebracht wordt, terwijl dat in mijn beleving niet zo is.

Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat die kans gewoon erg klein is. Ieder mag daar zijn eigen conclusies uit trekken, maar ik denk er het mijne van.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!