Auteur Topic: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld  (gelezen 29777 keer)

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #120 Gepost op: 27-03-2021, 14:00:50 »
Oorspronkelijk wilden ze deze opdracht doen met 100 aanvallers (zie mediatopic). Dat was helemaal een mega-opgave geweest! Ik vond het een fantastische opdracht. Ja, het is hard dat Jens afviel nog voordat het spel goed en wel gestart was, maar het zou zomaar kunnen dat we hem nog op de een of andere manier terugzien (in een volgende serie).

Ik vond het mooi dat de aanvallers op achterstand begonnen, doordat ze eerst die slotjes los moesten krijgen. Zij hebben de opdracht ook echt goed gedaan. Dat er maar liefst 6 aanvallers tot het einde wisten te overleven is een prestatie van jewelste. Ze leken ook goed gecoördineerd te zijn; hebben zij vooraf een strategie mogen bepalen?

Linie 1 is eigenlijk de beste positie om veel aanvallers uit te schakelen. Heel gek dat ze maar 2 bordjes om hebben weten te schieten. Dat had veel meer kunnen en moeten zijn!

Linie 2 heeft het mijns inziens goed gedaan. Ze hebben 1 aanvaller weten uit te schakelen, een tweede is het gelukt (gezien het kat en muisspel tussen aanvaller en Dami best een goede prestatie).

Linie 3, tja schieten wat je schieten kunt. Ze hebben van de 6 aanvallers er 4 weten uit te schakelen, geen slechte prestatie.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #121 Gepost op: 27-03-2021, 14:46:58 »
Ja, zo had ik het eerst ook begrepen. Dat Samina vrijwillig heeft ingestemd met een rol als coördinator. Maar ik ben aan het twijfelen gebracht, omdat er dus blijkbaar ook gedacht wordt dat ze die rol verplicht op zich moest nemen.
:-\\
Blijft overeind we maar van 3 personen weten hoe ze hun plek hebben gekozen of daarmee hebben ingestemd: Dami en Philip (linie 2) en Jens (drone-bestuurder). Van de andere 7 is het onduidelijk of ze graag wilden of niet, en ook niet of ze anderen hebben voorgedragen. Goed, Jasmien en Sven wijzen naar Samina voor de envelop, maar het kan best dat Samina zich al had aangeboden. Waarom zou je anders naar haar wijzen? Dus verdacht van Jasmien en Sven kan ik dat niet vinden, hooguit van Samina zelf.
Het aanwijzen wie de envelop aan moet pakken is helemaal niet relevant voor de indeling volgens mij.
De truc hier is de nummering van de linies en dus de volgorde waarin ze worden toebedeeld. Als mol wil je bij de 3 schutters in linie 3 zitten, want dit is de enige plek waar je redelijkerwijs ervoor kunt zorgen dat een (eventuele) reserve mol niet als eerste de auto bereikt . In elke andere positie kun je dit nooit voor elkaar krijgen, want dan zou je alle aanvallers moeten neerschieten. Dit wil je als Mol ook niet want dan wordt er €5000 verdiend voor de pot. Niet echt een klein bedrag in de eerste plaats en ook ongewenst voor het vervolg van de opdracht. Veel molloten focussen steeds op het afschieten van aanvallers en daarmee ook de mol. We moeten ons focussen op het doorlaten van aanvallers zodat zij voor de mol de auto kunnen bereiken.

Terug naar de verdeling. Het voordeel van de mol is dat hij weet dat hij in linie 3 moet komen. Hij hoeft geen plek in deze linie op te eisen. Hij hoeft alleen maar zich niet te kandideren voor linie 1 en 2. Dan komt hij vanzelf in linie 3. Waar nodig stelt hij andere kandidaten voor bij linie 1 en 2 als deze zich niet vanzelf melden. "Jens, jij komt toch uit Ieper, jij bent toch snugger?" Als mol wil je ook niet de envelop pakken want dan eindig je misschien als coördinator, zoals dit gebeurde met Samina. Maar ook daar hoef je geen moeite voor te doen.

Het enige punt van zorg voor de mol is dat hij niet de rol van drone operator krijgt toebedeeld tegen de tijd dat de verdeling van de rollen binnen linie 3 aan de orde is. Mocht iemand jouw hiervoor kandideren dan kun je altijd nog zeggen dat je heel onhandig bent in die dingen en dat je bij PS2 spelletjes altijd verloor. Maar dat was nu niet nodig omdat Jens al eerder was aangemerkt als slimme jongen en die was nog vrij. We zien nu alleen het moment dat Samina Jens benoemd als drone operator. Hier zal wellicht nog een korte discussie vooraf zijn gegaan waarin we zouden kunnen zien dat Lennart weer een geintje maakt met Jens waardoor hij wordt aangewezen. Dat zou te veel opvallen. Of dat iemand Lennart polst, die vervolgens met een smoes komt dat hij hier niet veel zin in heeft.

tl:dr Het is niet moeilijk om deze opdracht de beste positie te krijgen. Kijk ook maar hoeveel moeite Annelotte en Jasmien hiervoor hebben gedaan.

Linie 1 is eigenlijk de beste positie om veel aanvallers uit te schakelen. Heel gek dat ze maar 2 bordjes om hebben weten te schieten. Dat had veel meer kunnen en moeten zijn!
Nog even los van het feit dat dit moeilijker was dan je denkt, zou je hier als mol juist zo min mogelijk aanvallers willen uitschakelen. Hoe meer aanvallers, hoe groter de kans dat een niet-mol aanvaller als eerste de auto bereikt.
« Laatst bewerkt op: 27-03-2021, 14:57:54 door MartinJ »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #122 Gepost op: 27-03-2021, 15:10:29 »
Linie 1 is eigenlijk de beste positie om veel aanvallers uit te schakelen. Heel gek dat ze maar 2 bordjes om hebben weten te schieten. Dat had veel meer kunnen en moeten zijn!
Nog even los van het feit dat dit moeilijker was dan je denkt, zou je hier als mol juist zo min mogelijk aanvallers willen uitschakelen. Hoe meer aanvallers, hoe groter de kans dat een niet-mol aanvaller als eerste de auto bereikt.
In linie 1 werden 3 bordjes omgeschoten: 2x Katrien, 1x Kevin. Ze krijgen van mij allebei een mol minpunt. Katrien omdat het uitschakelen van 2 aanvallers die zich als laatste losmaken inderdaad kandidaats is (de aanvaller-mol zal al eerder zijn vrij gekomen), Kevin omdat we niet mogen zien hoe hij tot 5 goede antwoorden kwam. Een mol die iets goed doet dat buiten beeld wordt gelaten, dat gaat meestal wel anders bij de montage.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #123 Gepost op: 28-03-2021, 04:43:00 »
Wat ik nog niet heb voorbij zien komen (en mogelijk ook onbelangrijk is), is dat linie 1 eigenlijk 4 bordjes geraakt heeft. Van links naar rechts werden bordjes 1,4,8 en 10 geraakt.

Katrien raakt eerst bordje 1
Dan worden de boekjes genomen bij bordjes 2 tot en met 7 en 9.
Dan zien we Kevin bordje 10 raken terwijl bordje 4 al omlaag ligt.
Dan raakt Katrien bordje 8.



Zou toch een leuke gratis verdachtmaking zijn in de montage als een kandidaat op een bordje schiet zonder molboekje aan en zo een pijl weg schiet? Zou het dan de Mol zijn die het gedaan heeft?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #124 Gepost op: 28-03-2021, 11:39:48 »
Ik begin steeds meer te geloven in mijn theorie dat de tactiek van de mol in deze opdracht was om een aanvaller door te laten gaan, omdat het vrijwel zeker is dat de verdedigers samen maar 40 kogels hadden. Om precies te zijn 42 kogels omdat 40 niet deelbaar is door 3. Dus 14 kogels per persoon. Ik heb namelijk het aantal schoten dat we horen geteld en kom hierbij op 41 en een schot waar ik niet zeker van ben.
Ik heb hieronder alle schoten uitgeschreven en wie er schiet voor zover we dit kunnen zien. A = Annelotte, J = Jasmien, L = Lennart, X = onbekend, ? = onzeker.

Van het mais naar de gracht:
XJALLXXAJXXX

In de gracht:
LLL     Lennart op helm

Van de gracht naar de auto:
AAXJJX  Er zijn nog 5 aanvallers over
AAXXX   Er zijn nog 4 aanvallers over
JJXXXLX Er zijn nog 3 aanvallers over
LXXXX?  Er zijn nog 2 aanvallers over, Annelotte en Jasmien hebben geen kogels meer
LLL     We zien Noah naar auto rennen en instappen

Misschien dat we de kruisjes verder nog in kunnen vullen aan de hand van de beelden erom heen. Iedere schutter heeft namelijk ook een zeer beperkt schootsveld.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #125 Gepost op: 28-03-2021, 13:11:47 »
Zou toch een leuke gratis verdachtmaking zijn in de montage als een kandidaat op een bordje schiet zonder molboekje aan en zo een pijl weg schiet? Zou het dan de Mol zijn die het gedaan heeft?
Het zou een gewaagde molactie zijn, onder de ogen van twee kandidaten. En vervolgens helemaal uit de uitzending gelaten, ook een beetje flauw... Zou het niet kunnen dat die pijl wel is afgeschoten, maar dat er een technisch mankement was? Het touwtje dat losschoot van het molboekje bv., waardoor dat bleef liggen. Als dat zo is, konden de makers er niets mee, en is besloten om het niet te laten zien.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #126 Gepost op: 28-03-2021, 13:15:43 »
Het zou een gewaagde molactie zijn, onder de ogen van twee kandidaten. En vervolgens helemaal uit de uitzending gelaten, ook een beetje flauw... Zou het niet kunnen dat die pijl wel is afgeschoten, maar dat er een technisch mankement was? Het touwtje dat losschoot van het molboekje bv., waardoor dat bleef liggen. Als dat zo is, konden de makers er niets mee, en is besloten om het niet te laten zien.

Ik weet niet hoe het mechanisme exact in elkaar steekt, maar het lijkt me dat het touwtje van het molboekje doen niet genoeg is om het gewichtje te laten dalen. Er moet dus iets aan het figuurtje zelf fout gegaan zijn.

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #127 Gepost op: 28-03-2021, 17:14:15 »
Lijkt mij dan ook dat het een technisch mankement was?

Grote vraag blijft toch: waar wil de mol zitten? Want je wil dan én zelf niet uitgeschakeld worden én dat er geen 5000 euro wordt verdiend.

Je zou zeggen: linie 3, omdat je mensen gericht kunt afschieten, maar dan blijft het de vraag: hoe weet je wie je kunt afschieten? (want je wil niet dat 'de andere mol' er doorheen glipt)
Linie 2 lijkt vrij onwaarschijnlijk, maar wel een mooie plek als je als mol iemand door wil laten. Dan kun je 1x raak schieten (goodwill kweken) en 'per ongeluk' (expres) iemand doorlaten. Maar ook hier: riskant, omdat je niet zeker weet wie je door kunt laten.
Linie 1: als je weet welke bordjes je kunt afschieten, ben je safe. Zou de mol weten achter welk bordje het andere molboekje lag?  ::vergroot:: Dan zou dat de beste plek zijn voor de mol, denk ik: de juiste bordjes afschieten (waardoor de andere mol niet door kan), maar er ook voor zorgen dat de rest vd groep zoveel mogelijk door kan (geen 5000 in de pot).

Ik neig ernaar om de mol te zoeken bij linie 1. Maar... Niks is wat het lijkt natuurlijk. ;)
« Laatst bewerkt op: 28-03-2021, 17:17:26 door Tunneltelevisie »
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Miem

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #128 Gepost op: 28-03-2021, 17:14:45 »
We moeten ons focussen op het doorlaten van aanvallers zodat zij voor de mol de auto kunnen bereiken.
Hier sluit ik me compleet bij aan. De meeste aanvallers zijn lastig uit elkaar te houden, ook voor de Mol. Je kan maar tot op zekere hoogte het postuur van iemand die je 1x hebt gezien in zo'n outfit herkennen en ziet het in de opdracht alleen in verhouding tot 5 anderen.
Ik denk dat Noahs postuur dusdanig verschilt van de Aanvallers-Mol, dat de Verdedigers-Mol zijn focus op het afschieten van de anderen heeft gelegd.


Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #129 Gepost op: 28-03-2021, 17:18:58 »
@Tunneltelevisie: de molboekjes stonden niet op naam.

Offline Memmymol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #130 Gepost op: 28-03-2021, 17:23:33 »
Als de mol onder de aanvallers, de auto bereikt, gaat hij /zij mee en valt de oorspronkelijke mol sowieso af?
In dat geval was de test er alleen voor, om de andere kandidaten en ons kijkers, niet te laten weten wie de mol is.
« Laatst bewerkt op: 28-03-2021, 17:40:39 door Memmymol »

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #131 Gepost op: 28-03-2021, 19:44:20 »
Inderdaad. In dat geval is Jens dus niet afgevallen omdat ie de test het slechtst gemaakt zou hebben, maar omdat ie de oorspronkelijke Mol was. ::jaja::

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #132 Gepost op: 28-03-2021, 20:06:09 »
Ik denk dat Noahs postuur dusdanig verschilt van de Aanvallers-Mol, dat de Verdedigers-Mol zijn focus op het afschieten van de anderen heeft gelegd.

Daarnaast hielp het natuurlijk enorm dat Noah als enige aanvaller blote handen had.   ::vergroot::
« Laatst bewerkt op: 28-03-2021, 23:46:35 door Tunnelgraver »
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #133 Gepost op: 28-03-2021, 20:35:52 »
Inderdaad. In dat geval is Jens dus niet afgevallen omdat ie de test het slechtst gemaakt zou hebben, maar omdat ie de oorspronkelijke Mol was. ::jaja::
Ja dat kan haast niet anders. Kijk maar. Als Noah de reserve mol was, dan zijn Annelotte, Jasmien en Lennart dus alle 3 kandidaat. Die denken dan, hé ik zie één afwijkende aanvaller, dat moet de reserve mol zijn. Laten we niet op hem schieten en hopen dat hij als eerste de auto haalt. Dan zijn we namelijk automatisch verzekerd van onze plek. Kost wel €5000 maar ja de zekerheid dat je door gaat is wel wat waard. Bovendien hebben we dan een extra aanwijzing dat Noah nu dus de mol is. Win win.
Dat ik daar niet eerder aan heb gedacht.

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #134 Gepost op: 28-03-2021, 21:11:59 »
Behalve dan dat ze pas achteraf hoorden dat ook de mol niet zeker was van zijn plaats. Zij dachten dat het 10 kandidaten waren die aanvielen..

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #135 Gepost op: 30-03-2021, 22:00:26 »
Ik heb even (nou ja even?) een collage gemaakt van screenshots tijdens de bloedstollende finale van deze opdracht. Alle 6 de aanvallers komen hierin voorbij en ik heb elk van hun een eigen kleurtje gegeven. De voorste rood, dan geel enz. volgens de kleuren van de regenboog. Misschien dat we hieruit af kunnen leiden wie Noah is. Mijn inschatting is groen of zeegroen. Maar ik ben niet zo goed in ruimtelijk inzicht. Ik denk zeker te weten dat Noah in shot 1 de derde van rechts is, aan de hand van de beelden die we te zien krijgen als ze de greppel in duiken. Noah is hierbij de eerste en wordt in de greppel bijna op de kop gezeten (letterlijk) door een andere aanvaller die pal rechts van hem uitkomt. Dat zou dan ook degene zijn die later de rookbom gooit die het witte spoor maakt. Ik denk ook te zien dat de aanvaller links van hem om een soort van bruggetje heen beweegt, wat de groep verdeelt in 2 groepjes van 3. Kan iemand dit bevestigen? Ook is te zien dat één aanvaller (helemaal rechts) wel erg laat zijn kansen waagt. Zou dit de enige andere aanvaller zijn die niet is afgeschoten naast Noah? Iemand die hier chocola van kan maken?
Edit
Opvallend is dat van het duo met groen en zeegroen omcirkeld op bepaalde momenten maar één aanvaller zichtbaar is. Als een van dat duo inderdaad Noah is dan zou dit kunnen verklaren dat hij niet is afgeschoten omdat hij onzichtbaar was.
« Laatst bewerkt op: 30-03-2021, 22:30:18 door MartinJ »

Offline WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #136 Gepost op: 30-03-2021, 22:39:17 »
Als je dit zo ziet, kon Lennart wel 's slechter zicht op de aanvallers gehad hebben. :-\\

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #137 Gepost op: 31-03-2021, 01:15:10 »
Door de het stukje video beeld voor beeld af te spelen kon ik zien wanneer één van de 2 poppetjes onzichtbaar werd, dan wel weer verscheen, heb ik elke aanvaller kunnen markeren met de juiste kleur.

De aanvaller die als eerste wordt afgeschoten heeft bij het neergaan (volgens de beelden) een gele rookbom in zijn linkerhand. De aanvaller die het eerste vertrekt (rood) heeft dit ook. So far so good.
Aanvaller geel (in tweede positie) wordt blijkbaar ook als tweede afgeschoten. Want die duikt bijna met zijn snufferd naar de grond op dat moment. Dus het begin lijkt erg goed.

Groen en zeegroen zitten dicht bij elkaar en dat zou dus kunnen verklaren waarom één van die 2 als winnaar komt bovendrijven en wel de achterste van die twee (zeegroen). En laat dat nou net de aanvaller zijn waarvan ik denk dat dit Noah is (derde van rechts in de greppel).
Iedereen schiet van alle kanten automatisch op degene die voorop ligt. Want als die ontsnapt is het einde oefening.

Merk ook op dat we in shot 8 iemand zien wijzen. Dat komt dan heel goed overeen met de scene waar we Samina horen zeggen: "die geraakt". Misschien moeten we deze beelden nog verder analyseren om meer zekerheid te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 31-03-2021, 01:22:37 door MartinJ »

Offline missmolly

  • Forumlid
  • UDIGIT
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #138 Gepost op: 31-03-2021, 10:47:26 »
super deze screenshots!
Wat zou de tactiek van de reservemol kunnen zijn geweest?
Ik zou helemaal rechts gaan in de greppel, aan de kant waar maar 1 schutter is.
Kun je in plaatje 1 de kleuren toevoegen van de aanvallers?

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #139 Gepost op: 31-03-2021, 12:15:41 »
Dat is juist helemaal links, gezien vanuit de aanvallers. Ik zou daar ook voor hebben gekozen. Vooral omdat de paintballgeweren in een frame zitten en dus aan beide kanten forse dode hoeken hebben. Je moet eigenlijk alleen de ereste paar meter van het slagveld zien te overleven en dan afstevenen op zo'n dode hoek. Maar ja, of je dat allemaal zo snel kunt bedenken?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!