Auteur Topic: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld  (gelezen 29773 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #140 Gepost op: 31-03-2021, 16:45:28 »
super deze screenshots!
Wat zou de tactiek van de reservemol kunnen zijn geweest?
Ik zou helemaal rechts gaan in de greppel, aan de kant waar maar 1 schutter is.
Kun je in plaatje 1 de kleuren toevoegen van de aanvallers?
Ik zou ook de kant van Lennart nemen.
U vraagt en wij draaien. Hieronder een nieuw plaatje. Ik ben er ook achter gekomen wie Noah is. Bij hem zie je namelijk een stuk van een wit hemd vanonder zijn pak. Bij het naar de greppel toegaan is zijn positie derde van links. Daarna zit hij volgens mij derde van rechts. Ik heb dit proberen duidelijk te maken met wat screenshots en een deel van een close-up terwijl ze in de greppel zitten. Let op de witte handjes. Maar belangrijk is dat we zijn positie op het slagveld weten.

Offline missmolly

  • Forumlid
  • UDIGIT
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #141 Gepost op: 31-03-2021, 18:04:04 »
heel goed gespot! helpen die blote handjes toch nog mee ...

Om een goed beeld te krijgen van hoe bijvoorbeeld de dames stonden opgesteld heb ik even het plaatje van bovenaf getekend.

Ik zag dat rood de leiding nam in de greppel, waar ik uit afleid dat dit wel eens de reservemol zou kunnen zijn.
Hij/zij ging ook als eerste de oversteek maken, wat ik logisch vind als je als eerste bij de auto wilt zijn.

Klopt het dat Annelotte iets dichter bij de aanvallers stond?

Ik vermoed dat een van de dames alle kogels op de eerste loper)s) hebben afgeschoten.
Noah kon daarna vrij makkelijk door het poortje gaan.

verder .. hadden ze samen maar 40 kogels? Wie zou er dan meer hebben gehad?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #142 Gepost op: 31-03-2021, 21:33:22 »
Laten we eens de beelden van het slagveld (zie de foto met de 8 screenshots in een vorige post van mij) combineren met de schoten die we hebben gezien en gehoord, in een eerdere post van mij. Voor het gemak nog maar even recapituleren:

XJALLXXAJXXX ze zitten nu in de gracht
LLL Lennart op helm
AAXJJX nog 5 over
AAXXX nog 4 over
JJXXXLX nog 3 over
LXXXX? nog 2 over, Annelotte en Jasmien hebben geen kogels meer
LLL Noah rent naar auto

De eerste aanvaller (rode cirkel) gaat redelijk snel en wordt ook ver in het traject afgeschoten (zie fig 5). Die plek kan eigenlijk alleen Jasmien bereiken.
De serie kogels die we hier hadden was: AAXJJX. Deze aanvaller loopt ook aan de linkerkant waar eerst Annelotte en daarna Jasmien bereik hebben. Dit zijn dus heel waarschijnlijk 3 schoten van Annelotte gevolgd door 3 schoten van Jasmien. We schrijven dus AAAJJJ.

De tweede aanvaller (geel) wordt recht voor de neus van Annelotte neergeschoten. We hadden hier AAXXX. Daar kunnen we dus AAAAA van maken.

De derde aanvaller (groen) wordt zo'n beetje in het midden afgeschoten op een plek waar iedereen, maar vooral Lennart bereik heeft. We hadden hiervoor JJXXXLX.
Daarvan maken we dus JJJJJLL.

De vierde aanvaller (zeegroen) zit ter rechterzijde in het bereik van Lennart en Annelotte. We hebben hier LXXXX. Als we van die vier kruisjes een L maken, dan hebben we meer L-en dan Lennart kogels had. We moeten hier wel LAAAA van maken.

Als we nu in de serie van het mais naar de greppel alle X-jes vervangen door degene die hiervoor schoot en dan het onzekere eerste schot weglaten, dan krijgen we: JALLLLAJJJJ.

Samenvattend krijgen we nu:
JALLLLAJJJJ ze zitten nu in de gracht
LLL Lennart op helm
AAAJJJ nog 5 over (aanvaller afgeschoten door Jasmien)
AAAAA nog 4 over (aanvaller afgeschoten door Annelotte)
JJJJJLL nog 3 over (aanvaller afgeschoten door Lennart)
LAAAA nog 2 over, (aanvaller afgeschoten door Annelotte) Jasmien en Annelotte zonder kogels
LLL Noah rent naar auto

Tellen we nu hoeveel kogels ieder dan heeft afgeschoten dan krijgen we:
J = 13, A = 14, L = 13.
40 kogels keurig verdeeld over de 3 aanvallers.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #143 Gepost op: 1-04-2021, 07:35:40 »
Je hebt de kogels geteld, ze waren eerlijk verdeeld, het is niet dat Lennart meer kogels had omdat hij alleen stond, en daarom nog kogels over zou hebben. Lennart heeft dus zuinig geschoten of ze expres bewaard.
Zou Woestijnvis dit zo eenduidig maken is dan de volgende vraag? Ik zeg niet dat het makkelijk was om dit uit te zoeken  integendeel. Maar vragen moeten we ons blijven stellen.


Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #144 Gepost op: 1-04-2021, 13:49:53 »
Natuurlijk moeten we ons die vragen blijven stellen. Het leek me ook nuttig om in het plaatje van het slagveld aan te geven op welk moment we de tussenshots zien van het aftellen van het aantal resterende aanvallers. Op die momenten heb ik een overlijdenskruisje gezet bij de aanvaller die op dat moment wordt afgeschoten. Daarnaast nog een blauwe lijn van waar de aanvaller is afgeschoten. Ook heb ik een insert toegevoegd van het beeld dat we krijgen te zien bij de overgang van 4 naar 3 aanvallers. In dit beeld zie je heel duidelijk 2 aanvallers vlak achter elkaar, wat exact overeenkomt met het overzichtsplaatje van het slagveld. Mooier kan ik het niet maken.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #145 Gepost op: 2-04-2021, 01:46:57 »
Voor de fijnproevers heb ik uitgaande van een drone shot waar de wandjes van de schietplekken te zien zijn het bereik van iedere schutter geconstrueerd. Ik ben hier uitgegaan van een hoek van 45 graden, wat gezien het metalen frame om de loop wel het maximum zal zijn. Annelotte gaf bij de voorbereiding aan tot in de hoek te kunnen reiken en de hoek die hieruit volgt is kleiner en heb ik ook ingetekend.
Merk op dat er maar een klein gebiedje is waar Annelotte het alleenrecht heeft. In dit gebied is geen aanvaller geweest, want die zaten voornamelijk rechts van het midden. De meest linkse zal misschien net over het midden zijn gestart.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #146 Gepost op: 2-04-2021, 10:02:05 »
Het gebied waar Lennart het alleenrecht heeft, is dus het grootste. Hij beslist over leven en dood van iedereen aan zijn kant die de eerste meters uit de greppel heeft overleefd. Dit is echt dé plek waar de Mol wil staan.   ::jaja::
« Laatst bewerkt op: 2-04-2021, 11:23:02 door Tunnelgraver »
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline missmolly

  • Forumlid
  • UDIGIT
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #147 Gepost op: 2-04-2021, 10:17:12 »
Ik zie dat toch anders .. ik denk dat de mol al zijn kogels heeft gebruikt om de reservemol in de greppel te houden. Die is niet verder gekomen dan zijn kop boven het maisveld uit te steken (de roze dus).

Lennart vraagt min of meer toestemming of hij op de mol helemaal rechts (roze) kan schieten, lijkt mij dat hij dat niet zou doen als hij de mol is.

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #148 Gepost op: 2-04-2021, 10:21:36 »
Nog een verdacht puntje voor Lennart: wat nu als de reservemol de Mol heeft herkend, en zo ver mogelijk bij hem vandaan wilde blijven? Het is wel gek dat de groep aanvallers naar het midden van de greppel trekt, weg van Lennart. Je zou zeggen dat ze juist in het midden meer kans hebben om geraakt te worden, en dat ze beter aan de kant van Lennart waren gebleven.

Verder vraag ik me af waar die laatste 3 schoten van Lennart voor dienden. Die moeten dan voor de 'paarse' aanvaller in het overzicht van MartinJ zijn (petje af voor al dit uitzoekwerk!), want Noah kon hij al nooit meer raken.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #149 Gepost op: 2-04-2021, 12:58:22 »
Op het moment dat Lennart die laatste 3 schoten lost, zijn alleen Donkerblauw (Noah) en Roze over. Wat Lennart hier volgens mij verdacht maakt is dat Roze op dat moment letterlijk en figuurlijk in de dode hoek van Lennart zit (was ik nog vergeten bij mijn post van het schietbereik te vermelden). Noah daarentegen zit wel in zijn bereik. Waarom schiet hij Noah dan niet gewoon af? Vanwege die blote handjes?

Dikke kans trouwens dat Roze de reserve mol is want die zit als enige in de verre hoek, rustig zijn kans af te wachten totdat de kogels op zijn. Als Lennart niet de mol was geweest dan was Noah afgeschoten en had Roze gewoon naar de auto kunnen wandelen.

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #150 Gepost op: 2-04-2021, 13:09:26 »
In beeld 8 was Noah niet te zien voor Lennart, dus dan is het logisch dat die ook niet op hem schiet. De roze aanvaller zal mogelijk gezien hebben dat Noah nog in het spel was, en zal toch een keer in beweging moeten zijn gekomen.

Heb je enig idee hoeveel tijd/seconden er zat tussen jouw beeld 8 en de aankomst van Noah bij het poortje?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #151 Gepost op: 2-04-2021, 14:42:37 »
Lennart vraagt min of meer toestemming of hij op de mol helemaal rechts (roze) kan schieten, lijkt mij dat hij dat niet zou doen als hij de mol is.
Dat hij toestemming vraagt is eerder kandidaats dan mols volgens mij. Nog even los van het feit dat hij hier weinig kans heeft om hem te raken, kan hij als mol uiteraard ook bewust mis schieten. In een post ver terug in dit draadje heb ik al opgemerkt dat Lennart met deze schoten aan kan geven dat wat hem betreft de aanvallers niet snel genoeg kunnen worden afgeschoten, wat kandidaats is.

In beeld 8 was Noah niet te zien voor Lennart, dus dan is het logisch dat die ook niet op hem schiet. De roze aanvaller zal mogelijk gezien hebben dat Noah nog in het spel was, en zal toch een keer in beweging moeten zijn gekomen.
Als je goed kijkt naar beeld 8 dan zie je dat Noah (donkerblauw) uitstekend te zien is. En niet alleen te zien maar ook binnen bereik. De roze aanvaller is al in beweging gekomen, maar hoopt waarschijnlijk dat Noah wordt afgeschoten. Dat is trouwens zijn enige kans want hij heeft al een achterstand die hij moeilijk goed kan maken. In het leven moet je soms keuzes maken.

Heb je enig idee hoeveel tijd/seconden er zat tussen jouw beeld 8 en de aankomst van Noah bij het poortje?
Dat is niet te zeggen vanwege de montage (knip). Het enige wat ik kan zeggen is dat beeld 8 het laatste frame is voor de vertraagde beelden met roodzweem die aangeven dat er nog 2 aanvallers over zijn.

Die vraag over tussentijd tussen beelden is een goede want als je naar beelden 5 t/m 8 kijkt dan zie je dat alle zichtbare aanvallers nagenoeg niet zijn verplaatst! Toch zijn er 3 aanvallers afgeschoten. Dat betekent dus dat deze 3 heel erg kort na elkaar zijn afgeschoten. Ervan uitgaande dat de aanvallers niet stil hebben gestaan.
Als je beeld 4 (rood afgeschoten) en beeld 5 met elkaar vergelijkt, dan zie je dat geel intussen een flink stuk heeft afgelegd. Trek maar eens een lijn van geel naar boven evenwijdig aan de greppel en vergelijk de punten waar deze lijn de zijkant van de driehoek raakt. In beeld 4 is dit op ongeveer een kwart van de hoek tot de post van Lennart. In beeld 5 kom je op ongeveer driekwart. Er zat dus veel meer tijd tussen het afschieten van de eerste aanvaller en de rest. Dit is ook niet zo gek want de eerste aanvaller rent behoorlijk snel
« Laatst bewerkt op: 2-04-2021, 14:48:23 door MartinJ »

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #152 Gepost op: 2-04-2021, 15:13:46 »
Zelfs al zou Lennart Noah zien, dan nog vind ik het niet zo gek dat hij niet op hem heeft geschoten. Zoals ik het zie in beeld 8:

- Noah is hooguit 2 seconden verwijderd van de dode hoek van Lennart. Dus voor Lennart heeft aangelegd, is Noah voor hem al buiten bereik.
- Annelotte en Jasmien zaten dan wel zonder kogels, maar dat wist Lennart niet. Hij kon al niet meer bij Noah, en kan ook nog hebben gegokt: 'laat maar gaan, die is voor hun, ik spaar mijn kogels voor de andere aanvaller'.
- De roze aanvaller is juist hooguit 2 seconden verwijderd van het bereik van Lennart. En zal binnen schootsveld zijn gekomen voordat Noah bij het poortje was. Vandaar die 3 schoten op het eind. Het meest realistische en nog het enige doelwit dat hij kon raken.
« Laatst bewerkt op: 2-04-2021, 15:15:26 door Molest »

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #153 Gepost op: 2-04-2021, 15:29:21 »
Op het moment dat Lennart die laatste 3 schoten lost, zijn alleen Donkerblauw (Noah) en Roze over. Wat Lennart hier volgens mij verdacht maakt is dat Roze op dat moment letterlijk en figuurlijk in de dode hoek van Lennart zit (was ik nog vergeten bij mijn post van het schietbereik te vermelden). Noah daarentegen zit wel in zijn bereik. Waarom schiet hij Noah dan niet gewoon af? Vanwege die blote handjes?

Dikke kans trouwens dat Roze de reserve mol is want die zit als enige in de verre hoek, rustig zijn kans af te wachten totdat de kogels op zijn. Als Lennart niet de mol was geweest dan was Noah afgeschoten en had Roze gewoon naar de auto kunnen wandelen.


Dit ondersteunt dus weer mijn theorie dat we bij Noah te maken hebben met een destinated substitute. Niet de schaduw-Mol, maar wel een kandidaat waarvan Woestijnvis graag had dat hij in de auto terecht zou komen.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #154 Gepost op: 2-04-2021, 15:41:20 »
Ik betwijfel echt of Lennart Noah überhaupt kon zien met al die rook tussen hen in. Laat staan zijn blote handen. Noah was veel zichtbaarder voor Annelotte en Jasmien, dus als jouw theorie klopt dan zijn die een stuk verdachter. Voor het geval Lennart hem wel kon zien, noem ik daarnet 3 redenen waarom het nog steeds niet gek is dat hij niet op hem heeft geschoten.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #155 Gepost op: 2-04-2021, 16:12:50 »
En dat betwijfel ik dan allemaal weer.
De beelden tonen aan dat Roze nauwelijks te zien is vanwege de rook maar Donkerblauw (Noah) uitstekend.
En ook wat jou eerdere post betreft. Noah heeft nog een heel eind te gaan voordat hij buiten bereik van Lennart komt. Dat bereik houdt pas op ongeveer halverwege de afstand vanaf de basis tot het poortje. En daar is hij ook nog lang niet. Lennart heeft trouwens ook Groen afgeschoten op ongeveer halverwege die afstand. Ik zie dus echt niet in waarom Lennart Noah niet zou hebben afgeschoten, temeer omdat hij aan "zijn" kant startte. Als kandidaat helpt het echt niet als je één kandidaat doorlaat. Dan heeft het weinig zin om op nummer 2 te schieten, zeker als deze nog ver weg is en voorlopig geen bedreiging is.

En als kandidaat zou hij trouwens ook net als Annelotte en Jasmien tot de teleurstellende ontdekking kunnen komen dat hij plotseling zonder kogels komt te zitten. M.a.w. als kandidaat  denk ik niet dat je het aantal kogels bijhoudt dat je hebt geschoten, laat staan het aantal dat je hebt gekregen.

Wat mij trouwens nog bij iets anders brengt wat hier nog niet is opgemerkt volgens mij.
Bij het vullen van het paintball geweer zie ik volgens mij dat Lennart de kogels in de hand heeft terwijl hij ze erin stopt. Annelotte of Jasmien schudden volgens mij de kogels uit een bakje. Wat zou kunnen suggereren dat Lennart de kogels voor de zekerheid heeft (na)geteld.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #156 Gepost op: 2-04-2021, 16:23:44 »
We weten ook niet zeker of het klopt dat bij Annelotte en Jasmien de kogels op waren. Als één van beiden de mol is kan die daarover hebben gelogen, als deze zeker ervan was dat de substituutmol was geraakt. Goede smoes om niet meer te schieten en de kans op het wegspelen van het geld te vergroten.

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #157 Gepost op: 2-04-2021, 16:29:01 »
Ik vrees dat wat Lennart wel en niet kon zien en hoe hij geredeneerd heeft, we van beide kanten niet kunnen bewijzen... De schootsvelden zijn een goede houvast, maar ook maar bij benadering.
Wat wel duidelijk is, is dat Noah zich ten opzichte van de roze aanvaller een stuk dichter bij Annelotte en Jasmien bevond. Dus ik snap wel dat Lennart zich wilde concentreren op de roze aanvaller, en Noah voor Annelotte en Jasmien liet. Die hadden met zijn tweeën 2x zoveel kogels als hij, dus hij kon niet vermoeden dat die al door hun kogels heen waren (sowieso is dat wat verdacht). Als hij zelf door zijn kogels heen zou raken, was de roze aanvaller voor Annelotte en Jasmien veel moeilijker te raken, dus ik vind het een logische keuze.

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #158 Gepost op: 2-04-2021, 16:40:59 »
Knap werk met al die plaatjes, maar volgens mij is er achterliggend niet zo veel complexiteit noch briefing en vooral veel chaos.

De eerste keuze mol kan volgens mij enkel aan de hand van de gestalte in zijn/haar eigen herinnering zien wie de reservemol is.
De reservemol heeft volgens mij geen enkel voordeel gekregen bij deze proef, en zou dus evengoed geen molboekje gekregen kunnen hebben. Ik zie weinig voordeel voor de productie om een molswitch te verkrijgen, maar de mogelijkheid moest er uiteraard altijd wel zijn.

Noah lijkt mij de auto te bereiken doordat hij ongeveer als 4e uit de greppel komt, waarna bij sommigen de kogels al op zijn.
Elke schutter had op een bepaald moment de aanvallers in het vizier, al had Annelotte de 'slechtste' range. Lennart had de beste range omdat hij als enige aan die zijde stond. Ik vind daarom niet persé één van hun verdachter, omdat het voor iedereen van groot belang was om elke aanvaller neer te knallen. (Dus bij de verdeling van de postjes is het puur op karakter been stijf houden, ik zou van een mol zelfs eerder iets meer gemoedelijkheid verwachten)

Annelotte heeft ondanks haar iets mindere range qua positie wel het beste zicht op de greppel. Misschien de positie waar een mol zou hopen de reservemol te kunnen herkennen?
Maar doordat de aanvallers bijna allen langs de kant van Lennart komen te zitten valt dat voordeel eigenlijk in het water.

Ergens hoop ik echt wel dat één van de drie schutters de mol is, voor het extra beeldmateriaal op het einde van de reeks.
« Laatst bewerkt op: 2-04-2021, 16:43:33 door Betonmol »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #159 Gepost op: 2-04-2021, 19:16:19 »
IWat wel duidelijk is, is dat Noah zich ten opzichte van de roze aanvaller een stuk dichter bij Annelotte en Jasmien bevond.
Op dit plaatjes schuin van opzij lijkt dat maar zo. Ook zitten Annelotte en Jasmien niet op de plek waar ik hun naam heb neergezet, maar dat kon niet anders. We hebben hier maar een deel de driehoek in beeld.
Ik heb daarom Noah en Roze geknipt en geplakt in het bovenaanzicht van de driehoek met daarin de schuttersplekken en hun bereik. Ook heb ik een insert geplaatst waar je het pad midden door het maisveld kan zien. Het pad dat de middellijn is van de driehoek. Aan de hand hiervan kun je de positie beter inschatten.
Ook kun je hier beter zien dat Roze buiten bereik van Lennart is.
« Laatst bewerkt op: 2-04-2021, 19:17:51 door MartinJ »