Auteur Topic: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld  (gelezen 29754 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #220 Gepost op: 19-04-2021, 23:11:16 »
Dat hoefde hij niet te zeggen want hij had geen kogels over!
Hij heeft die (in ieder geval) 3 kogels ook gewoon afgeschoten op de laatste 2 aanvallers hoor. Het punt is alleen dat hij als enige nog kogels had toen de dames er geen meer hadden.

Overigens hebben we het hier nog nooit gehad over het begrip "strategische schutters". De schutters in linie 3 werden volgens de omschrijving "strategische schutters" genoemd. Schutters die gewoon alle overgebleven aanvallers moeten afschieten kun je moeilijk "strategisch" noemen. Strategisch impliceert voor mij dat je ook een soort van keuze had. Zeg maar een strategie. Misschien wel de strategie die ik hier tig pagina's geleden heb gedeeld.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #221 Gepost op: 19-04-2021, 23:19:40 »
Het strategische zat hem al genoeg in het opzetten van blokkades (zandzakken, touwtjes, driepoten) en het overleg met elkaar. Wie gaat er op welke post? Wachten tot ze uit de greppel komen, of meteen al schieten? etc. Als strategisch betekent selectief schieten, dan hadden ze maar één strategische schutter gezocht en daarnaast twee niet-strategische schutters.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #222 Gepost op: 19-04-2021, 23:48:27 »
Het opzetten van zandzakken etc. valt bij mij niet onder schieten. Ze zochten strategische schutters.
En ik heb ook niet gezegd dat alle 3 de schutters dezelfde strategie moesten hebben. In tegendeel, ik heb expliciet vermeld dat de mol een andere strategie zou moeten hebben dan de kandidaten.
« Laatst bewerkt op: 19-04-2021, 23:51:30 door MartinJ »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #223 Gepost op: 20-04-2021, 10:37:55 »
Het strategische zat hem al genoeg in het opzetten van blokkades (zandzakken, touwtjes, driepoten) en het overleg met elkaar. Wie gaat er op welke post? Wachten tot ze uit de greppel komen, of meteen al schieten? etc. Als strategisch betekent selectief schieten, dan hadden ze maar één strategische schutter gezocht en daarnaast twee niet-strategische schutters.
Dit zijn de strategische schutters . Het strategisch zit het in het naar de hand zetten van het terrein. Bleek in de eerste wereldoorlog heel effectief om legers tegen te houden.

Dat de mol - indien hier aanwezig - een andere strategie heeft, namelijk selectief schieten op de 2e mol, is een ander verhaal. De mollen hadden elkaar ontmoet, maar het blijft toch zeer lastig om hier de eventuele tweede mol te onderscheiden, omdat ze allemaal dezelfde pakken aan hebben. Hoeveel voegt deze strategie nog toe?

De strategie van Philip voegt overduidelijk iets toe, 1e DP er op de toren proberen te schieten, en de rest doorlaten door de draaischijf niet stil te houden. Hun (P+D) spel was meteen afgelopen, eenmaal de sleutel gepakt was.

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #224 Gepost op: 20-04-2021, 10:43:11 »
Het opzetten van zandzakken etc. valt bij mij niet onder schieten. Ze zochten strategische schutters.
En ik heb ook niet gezegd dat alle 3 de schutters dezelfde strategie moesten hebben. In tegendeel, ik heb expliciet vermeld dat de mol een andere strategie zou moeten hebben dan de kandidaten.
Strategisch moet toch niet persé op het schieten slaan/van toepassing zijn. Het gaat gewoon over de mensen die ook de schutters zijn.

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #225 Gepost op: 20-04-2021, 11:22:33 »
Trend die al een tijdje was opgemerkt op wieisdemol.be maar nu helemaal klopt, de samenstelling van de auto's naar Sankt Goar na deze opdracht:

Auto 1: Samina - Noah - Kevin - Katrien - Dami (de eerste 5 afvallers dus)
Auto 2: Sven - Philip - Jasmien - Annelotte - Lennart

Sterk, zou iemand daar in die tweede auto zijn of haar mond al hebben voorbijgepraat?
Ok, hier de kansberekening dan maar. De kans dat 5 opeenvolgende afvallers in auto 1 zitten, uitgaande van volledige willekeur van het auto kiezen en van het verdere verloop van het spel.

1ste afvaller: 5/10
2e afvaller: 4/9
3e afvaller: 3/8
4e afvaller: 2/7
5e afvaller: 1/6
Totaal kans: (5/10).(4/9).(3/8).(2/7).(1/6)= 1 kans op 252 of 0,4% kans

Zéér onwaarschijnlijk dus!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #226 Gepost op: 20-04-2021, 12:02:31 »
Volgens mij ben je geïnteresseerd naar de kans dat de vijf afvallers in dezelfde auto zitten. Dat dit auto 1 of 2 is maakt dan niet uit. Dus moet je dan beginnen te rekenen met de kans dat de tweede afvaller in diezelfde auto zit etc. De uiteindelijke kans wordt dan dus 1 op 126 = 0,079%. Nog steeds klein natuurlijk.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #227 Gepost op: 20-04-2021, 12:09:22 »
Van die leuke toevalligheden die soms voorvallen. Dit is echt iets wat niet in de hand is van wie dan ook. De productie kan een beetje de kans sturen door Noah (wat buiten de groep dus vroege afvaller) en de mol apart te zetten (een auto die niet leeg kan eindigen), maar dan nog is het louter toeval. Maar wel opmerkelijk uiteraard.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #228 Gepost op: 20-04-2021, 12:20:45 »
Strategisch moet toch niet persé op het schieten slaan/van toepassing zijn. Het gaat gewoon over de mensen die ook de schutters zijn.
Daar heb je inderdaad een punt. Maar waar het mij om gaat is dat 'strategie' een plan is om te bereiken wat je wilt (bron encyclo.nl). Het gaat dus om een doel dat je wil bereiken. En dat doel is voor de mol en de andere kandidaten wezenlijk anders, was mijn stelling. Een stelling waar ik nog steeds 100% achter sta.

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #229 Gepost op: 20-04-2021, 12:24:05 »
Van die leuke toevalligheden die soms voorvallen. Dit is echt iets wat niet in de hand is van wie dan ook. De productie kan een beetje de kans sturen door Noah (wat buiten de groep dus vroege afvaller) en de mol apart te zetten (een auto die niet leeg kan eindigen), maar dan nog is het louter toeval. Maar wel opmerkelijk uiteraard.
Het is toeval of het is (net zoals in de editie Zuid-Afrika) een mol die in de eerste autorit meteen een andere kandidaat op het goed spoor brengt.
Ik zou dat laatste niet uitsluiten, het moet ook maar iets klein zijn dat een paar kandidaten oppikken, en de rest kan dan toeval zijn.
« Laatst bewerkt op: 20-04-2021, 12:26:30 door Betonmol »

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #230 Gepost op: 20-04-2021, 12:26:04 »
Volgens mij ben je geïnteresseerd naar de kans dat de vijf afvallers in dezelfde auto zitten. Dat dit auto 1 of 2 is maakt dan niet uit. Dus moet je dan beginnen te rekenen met de kans dat de tweede afvaller in diezelfde auto zit etc. De uiteindelijke kans wordt dan dus 1 op 126 = 0,079%. Nog steeds klein natuurlijk.
Je moet wel steeds beginnen rekenen van 1 specifieke auto omdat in de andere auto de mol zit. Het moeten opeenvolgende afvallers zijn uit 1 specifieke auto (de niet-mol auto)
Al moet ik wel corrigeren voor de mol die niet kan afvallen, en dan kom ik hetzelfde uit:

1ste afvaller: 5/9
2e afvaller: 4/8
3e afvaller: 3/7
4e afvaller: 2/6
5e afvaller: 1/5
Totaal kans: (5/9).(4/8).(3/7).(2/6).(1/5)= 1 kans op 126 of 0,8% kans
« Laatst bewerkt op: 20-04-2021, 12:31:49 door Betonmol »

Offline Van Zwam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #231 Gepost op: 20-04-2021, 12:57:51 »
Omdat ik het hier al een paar keer las tussen de andere antwoorden: mij gaat het er helemaal niet om dat de productie wat dan ook zou gestuurd hebben of dat de mol gigantisch door de mand zou zijn gevallen in die auto zodat ze er met z'n vieren 100% op zitten.

Enkel dat er bij vertrek naar Duitsland in die auto iets terloops gezegd zou kunnen zijn, door welke passagier dan ook, dat een belletje deed rinkelen bij de anderen. Hetzij meteen, hetzij na de bekendmaking dat de mol ook een uitdager had. Het feit dat ze dat laatste nog niet precies wisten kan een bijkomende reden zijn waarom onwetend iets wordt gedeeld waarvan later pas blijkt dat het informatie is.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #232 Gepost op: 20-04-2021, 17:58:15 »
Een kans van c. 0.8% is vrij laag, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat het iets anders dan toeval is. Er gebeuren constant dingen die statistisch significant zijn, maar eigenlijk toevallig zijn.

Anders gezegd: misschien zijn er in elke eerste aflevering c. 4 momenten waarbij de groep precies in 2en wordt gedeeld (auto's, rijen, groepsindeling bij een opdracht). Dit is het 6e nieuwe seizoen van de Mol (dus dat geeft 24 van zulke momenten). De kans dat er door puur toeval nooit 1 van beide groepen overblijft als laatste 5 is c. 82.6% (99.2%^24). Met andere woorden: de kans dat er een keer een vreemd patroon (zoals deze keer) voorkomt is c. 17.4%. Dat is dus helemaal niet zo heel vreemd meer. 

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #233 Gepost op: 20-04-2021, 18:27:43 »
65 miljoen jaar geleden was de kans dat een meteoriet de toen dominante soort zou uitroeien ook niet zo groot. Het simpele feit echter dat ik deze woorden typ, bewijst dat het toch gebeurde aan het eind van de Krijttijd: zoogdieren grepen hun kans en een soort ervan evolueerde uiteindelijk tot Homo Sapiens. In het vroege Anthropoceen was Homo Sapiens de dominante soort en ontwikkelde sommige exponenten ervan (Homo Ludiens) een spel waarin een ander zoogdier, Talpa Europaea een belangrijke rol zou spelen. Wie had dat ooit kunnen bedenken? Kortom: soms gebeuren onwaarschijnlijke dingen gewoon.

 8)
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #234 Gepost op: 20-04-2021, 21:06:44 »
Je moet wel steeds beginnen rekenen van 1 specifieke auto omdat in de andere auto de mol zit. Het moeten opeenvolgende afvallers zijn uit 1 specifieke auto (de niet-mol auto)
Al moet ik wel corrigeren voor de mol die niet kan afvallen, en dan kom ik hetzelfde uit:

1ste afvaller: 5/9
2e afvaller: 4/8
3e afvaller: 3/7
4e afvaller: 2/6
5e afvaller: 1/5
Totaal kans: (5/9).(4/8).(3/7).(2/6).(1/5)= 1 kans op 126 of 0,8% kans
Ik vind het niet zo gek dat jij na correctie met hetzelfde antwoord komt. Het feit dat er een mol bij zit die nooit afvalt speelt hier namelijk geen rol. Je hoeft alleen te kijken naar de auto waarin de afvaller zit, niet naar een specifieke afvaller.
Het maakt niet uit in welke auto de eerste afvaller zit. Deze auto kies je bij de berekening van afvaller 2 t/m 5. Na de vijfde afvaller is deze auto leeg en zit de mol automatisch in de andere auto. De "molauto" kiest zich eigenlijk vanzelf op het moment dat je de auto van de eerste afvaller kiest.

De kans dat de tweede afvaller in dezelfde auto zit is 4/9. Voor de derde afvaller is die kans 3/8. Voor de vierde 2/7 en voor de vijfde 1/6. De kans is dus (4/9).(3/8).(2/7).(1.6).
Dit is gelijk aan (4 * 3 * 2 * 1) / ( 9 * 8 * 7 * 6).
Jouw antwoord (5/9).(4/8).(3/7).(2/6).(1/5) = (5 * 4 * 3 * 2 * 1) / (9 * 8 * 7 * 6 * 5). Als je de factor 5 wegstreept in teller en noemer krijg je mijn antwoord.
« Laatst bewerkt op: 20-04-2021, 21:09:46 door MartinJ »

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #235 Gepost op: 20-04-2021, 22:19:51 »
Je snapt toch ook wel dat als de eerste afvaller iemand van de auto van de huidige 5 overblijvers had geweest, dat er dan nooit 4 anderen van die auto zouden kunnen afgevallen zijn, want de mol zit bij onze huidige 5 overblijvers.
Dus ik snap je uitleg niet, maar aangezien je hetzelfde uitkomt zal de redenering wel hetzelfde zijn.
« Laatst bewerkt op: 20-04-2021, 22:23:00 door Betonmol »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #236 Gepost op: 21-04-2021, 08:02:23 »
Met 37 kogels zijn 4 aanvallers uitgeschakeld. Gemiddeld 9 per aanvaller. Lennart heeft maar 3 kogels over om 1 mogelijke mol tegen te houden. Dat is dun ijs. Rijkelijk weinig. Moet je daar op vertrouwen?
Of vertrouw je zoals Philip op het doorlaten van 6 aanvallers?

Wat er ook gebeurd is in die auto, meteen daarna in het hotel proost Lennart met skol en Sven met mol. Daarna Sven met de voltaren. Sven verdacht toen al Lennart.
Maar de anderen 3 in die auto hebben geen concrete verdenking naar Lennart. Er is in die auto niks opvallends gebeurd. Er zaten wel veel goede kandidaten in, die zichzelf verdacht kunnen maken, zoals Sven, Philip en Jasmien.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #237 Gepost op: 21-04-2021, 08:11:42 »
Overigens, als je ermee rekening houdt dat slechts 1 van de betreffende auto in het verliezende team in de bunker zat (Philip) en als je aanneemt dat Philip niet de mol is, dan is de kans:
4/5 * 3/4 * 3/7 * 2/6 * 1/5, oftewel c. 1.7% (als Philip wel de mol is, is de kans c. 2.9%)

Als je alle pasvragen als vrijstelling telt, is de kans:
4/5 * 3/4 * 2/5 * 2/4 * 1/5, oftewel c. 2.4% (of 4% als Philip de mol is)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #238 Gepost op: 21-04-2021, 12:19:20 »
Wat er ook gebeurd is in die auto, meteen daarna in het hotel proost Lennart met skol en Sven met mol. Daarna Sven met de voltaren. Sven verdacht toen al Lennart.
Misschien dat Sven de indeling van de linies nog ter sprake heeft gebracht in de auto. Tijdens die indeling zien we Sven namelijk opvallend lachen terwijl de anderen gewoon serieus kijken. Dit is nadat Lennart iets zei dat wij niet mochten horen, zoals ik al eerder postte in dit topic. Wellicht dat Lennart zich hier in de ogen van Sven heel verdacht heeft gemaakt (behalve die opmerking richting Jens die wij wel mochten horen). Ook het feit dat Lennart nog kogels had op het moment dat Annelotte en Jasmien al zonder zaten zal wel besproken zijn.

En laten we eerlijk zijn, de analyse die ik hier op dit forum heb gemaakt zou Sven ook hebben kunnen maken. En Annelotte, Jasmien en Philip ook.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #239 Gepost op: 21-04-2021, 13:19:04 »
Sven heeft de hele tijd de van de regen vertrokken glimlach, dus een reactie op iets dat is gebeurd zie ik niet.

Het overleg voor de test zal toch redelijk summier geweest zijn, wat moesten jullie doen en hoe ging dat. Hoeveel aanvallers geraakt zijn, dat Dami en Philip 1 DPer schoten, en dat Sven geen pijl raak geschoten heeft. Dit laatste wordt ook door Jasmien benoemd. Dat Lennart nog drie schoten had voor de laatste twee zal hij zelf niet noemen. Annelotte en Jasmien zullen wel genoemd hebben dat hun kogels op waren, daar kon Lennart stilzwijgend op mee liften.

Dat iemand een analyse kon maken, dat is pas toen ze hoorden dat Noah ook de mol kon zijn. Dat ze toen pas konden begrijpen dat het dus de bedoeling was dat een DP-mol in de auto wilde komen en door de mol moest worden tegen gehouden. En dan moet je in je eentje gaan uitpuzzelen. Het eerste waar je dan aan denkt is Lennart, Annelotte en Jasmien, zij schoten en konden de DP-mol uitschakelen. Alle drie meteen verdacht.

Dat het de bedoeling is van de mol om een kandidaat door te laten is een doordenker, het ligt niet voor de hand.
Wie denkt er nou aan Philip met onschuldige Dami op dat moment ? (strategie doorlaten?)
Of aan een schutter die zijn kogels had gespaard? Al helemaal als dat niet genoemd is.
Sven was er niet bij he, alles uit de tweede hand. Wat krijg je te horen. Twijfel of het wel klopt.

Misschien was dat skol/mol en voltaren mol wel spielerei van Sven.
« Laatst bewerkt op: 21-04-2021, 16:17:53 door foxhunter »