Auteur Topic: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld  (gelezen 29660 keer)

Offline missmolly

  • Forumlid
  • UDIGIT
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #160 Gepost op: 2-04-2021, 19:36:06 »
kan het zijn dat je iemand anders geplakt hebt i.p.v. Noah? Ik zie duidelijk een vrouw met lange staart op de rug..

Wat ik niet helemaal snap nu is dat Lennart volgens jouw tekening roze niet kon beschieten. Maar helemaal in het begin schiet hij toch eerst een paar keer op de meest rechter?

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #161 Gepost op: 2-04-2021, 19:48:36 »
Op dit plaatjes schuin van opzij lijkt dat maar zo.
Het nieuwe plaatje bevestigt het voor mij alleen maar meer. De roze aanvaller kon al niet meer worden uitgeschakeld door Jasmien, en ternauwernood nog maar door Annelotte. Een stap naar voren, en ze hadden het nakijken. M.a.w. Lennart moest de roze aanvaller uitschakelen, anders zou die de auto bereiken. Dat kon hij trouwens wel bedenken zonder de precieze schootslijnen te kennen: de roze aanvaller was gewoon het verste weg van Annelotte en Jasmien. Dus het moeilijkst te raken voor die twee.

Noah maakte ook al goede kans om de auto te bereiken, maar die kon nog door alle drie worden geraakt. En was dichterbij Annelotte en Jasmien dan de roze aanvaller. Dan is de gedachte toch: laat die maar aan hen? Lennart had al 3 extra schoten verbruikt toen de aanvallers nog in de greppel lagen, dus hij moest zuinig zijn op de schoten die hij nog had.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #162 Gepost op: 2-04-2021, 20:07:56 »
kan het zijn dat je iemand anders geplakt hebt i.p.v. Noah? Ik zie duidelijk een vrouw met lange staart op de rug..

Wat ik niet helemaal snap nu is dat Lennart volgens jouw tekening roze niet kon beschieten. Maar helemaal in het begin schiet hij toch eerst een paar keer op de meest rechter?
Nee hoor dat lijkt maar zo. De aanvaller met het wit hemd uit zijn broek is toch echt Noah. Op beeldje 7 zie je die "staart" niet.
Het blijft allemaal benadering en wie zegt dat Lennart daadwerkelijk iemand in de greppel wou raken? Heb ik het al eerder over gehad.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #163 Gepost op: 2-04-2021, 20:08:59 »
Het nieuwe plaatje bevestigt het voor mij alleen maar meer. De roze aanvaller kon al niet meer worden uitgeschakeld door Jasmien, en ternauwernood nog maar door Annelotte. Een stap naar voren, en ze hadden het nakijken. M.a.w. Lennart moest de roze aanvaller uitschakelen, anders zou die de auto bereiken. Dat kon hij trouwens wel bedenken zonder de precieze schootslijnen te kennen: de roze aanvaller was gewoon het verste weg van Annelotte en Jasmien. Dus het moeilijkst te raken voor die twee.

Noah maakte ook al goede kans om de auto te bereiken, maar die kon nog door alle drie worden geraakt. En was dichterbij Annelotte en Jasmien dan de roze aanvaller. Dan is de gedachte toch: laat die maar aan hen? Lennart had al 3 extra schoten verbruikt toen de aanvallers nog in de greppel lagen, dus hij moest zuinig zijn op de schoten die hij nog had.
Fijn dat ik je in jouw mening kon sterken. Graag gedaan! Dan zijn we beiden blij en wat wil je nog meer?
Ik wou graag ook nog even terugkomen op een post van heel lang geleden in dit topic van ondergetekende. Dat ging over de keuze van wie in welke linie ging spelen.
Voortschrijdend inzicht leert ons dat hier met de montage is geknoeid (getuige de plaats waar de kandidaten staan). Op het eind staan ze namelijk zoals bij indeling van linie 1. Bij de indeling van linie 1 krijgen we de befaamde uitspraak van Lennart te horen: Jens, jij bent toch snugger, jij komt toch uit Ieper. Het beeld is niet alleen vreemd, ook het feit dat Jens lijkt te accepteren maar toch niet in linie 1 terecht komt! Hoe kan dit?
Deze opmerking hebben ze even geleend van het moment dat ze voor linie 3 een drone operator moeten benoemen. Lennart heeft, door zich nog niet aan te melden voor linie 1 en 2, voor elkaar gekregen dat hij in linie 3 terecht is gekomen. Maar 2 posities in deze linie wil je niet hebben: coordinator en drone operator (droll operator). Coordinator is geen probleem want die gaat vanzelfsprekend naar Samina, die hier eigenlijk al mee bezig is. Maar dan drone operator. De dames zullen al snel naar een man wijzen. Dus is er voor Lennart alles aan gelegen om, al dan niet met grappige opmerkingen, deze positie aan te smeren aan Jens. Hier kwam dus (o.a.?) de opmerking "Jens, jij bent toch snugger..." vandaan. In de beelden zit ook een gekke knip want zonder enige aanleiding confirmeert Samina ineens "Jens, drone operator". Kijk het fragment maar even terug. Linie 3 bereiken is een makkie want kandidaten zonder voorkennis zullen geen probleem hebben met linie 1 of 2.
« Laatst bewerkt op: 2-04-2021, 20:26:34 door MartinJ »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #164 Gepost op: 2-04-2021, 20:14:29 »
Fijn dat ik je in jou mening kon sterken. Graag gedaan!
Ik had je al een compliment gegeven voor de plaatjes! :) Maar onze interpretaties verschillen inderdaad... Lennart schiet ook de groene aanvaller af, en dat duidt erop dat hij niet wist dat de roze aanvaller de reservemol was. Anders had hij die groene wel laten leven.

In mijn ogen geven Annelotte en Jasmien een vrije doorgang aan Noah, en niet Lennart. Zoals tureluurs ook al zei, het is nogal verdacht dat die hun 28 kogels al zouden hebben verschoten...
« Laatst bewerkt op: 3-04-2021, 08:47:14 door Molest »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #165 Gepost op: 3-04-2021, 01:23:24 »
Mijn schatting van de locatie van Noah op het moment dat 4 aanvallers zijn afgeschoten was te conservatief. Nieuwe berekeningen leren dat hij verder uit het midden zit, ongeveer halverwege midden en punt. Het was even wat werk maar dan heb je ook wat. Dit heb ik gedaan door het aanzicht van bovenaf (afbeelding 1) te vergelijken met beeld 8 van de slagveld foto (afbeelding 2).
Trek de middellijn in afbeelding 1. Trek een lijn die de middelpunten van de 2 hopen verbindt. Deze lijn wordt door de middellijn in twee lijnstukken verdeeld. Een stuk blijkt 30 pixels te zijn en het andere 53 pixels.
Bepaal nu de middelpunten van dezelfde hopen in afbeelding 2 en trek een lijn tussen deze twee punten. Zoek het punt op deze lijn met dezelfde verhouding als in afbeelding 1. Dit is het punt waar de middellijn deze lijn snijdt. Trek vanuit het middelpunt van de poort (die dus op de middellijn ligt) een verlengde lijn door het gevonden snijpunt (blauwe lijn in beeld 8). Dit is nu de gevraagde middellijn in afbeelding 2. Nu is te zien dat een lijn vanaf het punt van de driehoek door Noah heen naar de basis van de driehoek (greppel) ongeveer halverwege midden en uiterste punt uitkomt aan de greppel kant. Ik hoop dat dit een beetje te volgen is, maar de plaatjes moeten het ook wel duidelijk maken.
« Laatst bewerkt op: 3-04-2021, 01:27:26 door MartinJ »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #166 Gepost op: 3-04-2021, 08:46:28 »
Het zou helpen als we wisten wie welke aanvaller heeft afgeschoten. De Mol zal alleen de reservemol willen afschieten. Daarom viel Jasmien me op in het schema, die maar één aanvaller afschiet. Daarmee is ze verdachter dan Annelotte, die er twee afschiet.

Maar als ik de beelden nog eens bekijk, is dat absoluut niet duidelijk! De montage suggereert misschien iets, maar dat is montage. Wie daadwerkelijk wie raakt, is niet te zien. (en dus ook niet dat Lennart de groene aanvaller zou hebben geraakt, ik haal dat argument hierboven weg).

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #167 Gepost op: 3-04-2021, 10:41:40 »
Waarom zou de montage in vredesnaam hier iets anders suggereren?
Bedenk ook eens hoe jij als programmamaker in scenes zou laten zien dat iemand een aanvaller afschiet. Dat kan toch haast niet anders als a) kandidaat haalt trekker over, b) dit is waar hij op schiet, c) de zoveelste aanvaller is afgeschoten. Wat is het nut om die beelden door elkaar te halen?

Misschien dat je ook vergeten bent dat ik heb kunnen achterhalen dat het aantal kogels dat iedereen heeft afgeschoten precies zo gelijk mogelijk verdeeld is volgens de beelden zoals ik die voor correct aanneem.

En zelfs al zou het niet zeker zijn wie er allemaal welke aanvaller heeft afgeschoten, dan blijft nog het feit dat Lennart nog kogels heeft op het moment dat Annelotte en Jasmien er geen meer hebben en hij daarmee uiteindelijk als enige zou kunnen beslissen welke van de twee resterende aanvaller de auto halen. Of ga je er ook vanuit dat dit allemaal nep is?

Als we het niet eens gaan zijn over de beelden dan gaan we het ook nooit eens worden over de conclusies die we hier aan kunnen verbinden.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #168 Gepost op: 3-04-2021, 11:24:51 »
In mijn ogen geven Annelotte en Jasmien een vrije doorgang aan Noah, en niet Lennart. Zoals tureluurs ook al zei, het is nogal verdacht dat die hun 28 kogels al zouden hebben verschoten...
Kijk eens goed waar de poort staat en kijk van welke kant Noah door de poort komt.  De poort is niet aan het einde, maar op het veld en Noah komt in de mist iets van rechts door de poort. Dus ergens van het midden van het veld tot de kant van Lennart. Zeker niet van links van A+J.
« Laatst bewerkt op: 3-04-2021, 11:27:06 door foxhunter »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #169 Gepost op: 3-04-2021, 11:54:18 »
Waarom zou de montage in vredesnaam hier iets anders suggereren?
Bedenk ook eens hoe jij als programmamaker in scenes zou laten zien dat iemand een aanvaller afschiet. Dat kan toch haast niet anders als a) kandidaat haalt trekker over, b) dit is waar hij op schiet, c) de zoveelste aanvaller is afgeschoten. Wat is het nut om die beelden door elkaar te halen?
Als voorbeeldje dan de twee van Annelotte.

- Annelotte is de laatste die schietend in beeld is voordat de gele aanvaller wordt uitgeschakeld. Maar daartussen zit 5 seconden met een drone-shot.
- De blauwe aanvaller wordt uitgeschakeld. Daarna zie je Annelotte. Maar je kunt ook kijken naar wie je daarvoor voor het laatst ziet schieten, en dat is Lennart.

Ik vind het nogal een aanname om te concluderen dat Annelotte deze twee heeft uitgeschakeld. Dan kunnen we haar meteen wel afstrepen als Mol. Net als Lennart, want als de roze aanvaller waarschijnlijk de reservemol is (dat heb ik jou dacht ik ergens zien zeggen, of was het iemand anders?), dan zal hij toch niet de groene afschieten. Als de Mol bij de strategische schutters gezocht moet worden, is Jasmien dus de Mol. En dat zouden we zo maar kado krijgen van de montage?
Dat de montage niet chronologisch en kloppend is, blijkt al uit het feit dat we Samina 3x zien wijzen in verschillende shots op verschillende momenten. Gewoon een mooi beeld dat verschillende keren van pas kwam.
En zelfs al zou het niet zeker zijn wie er allemaal welke aanvaller heeft afgeschoten, dan blijft nog het feit dat Lennart nog kogels heeft op het moment dat Annelotte en Jasmien er geen meer hebben en hij daarmee uiteindelijk als enige zou kunnen beslissen welke van de twee resterende aanvaller de auto halen. Of ga je er ook vanuit dat dit allemaal nep is?
Ik ga er niet van uit dat het nep is. Maar zie wel dat Annelotte of Jasmien erg vlot door hun kogels heen zijn en dat een van de twee misschien dus wel met opzet flink veel kogels heeft misgeschoten. (M.u.v. de reservemol, als ze die hebben herkend)
Kijk eens goed waar de poort staat en kijk van welke kant Noah door de poort komt.  De poort is niet aan het einde, maar op het veld en Noah komt in de mist iets van rechts door de poort. Dus ergens van het midden van het veld tot de kant van Lennart. Zeker niet van links van A+J.
Dat Noah van de kant van Lennart moest komen is niet gek, want hij zat op die helft. Met de mogelijkheid van een vrije doorgang bedoel ik dat de kogels van Annelotte en Jasmien op waren. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom Lennart dit draadje domineert, er is zeker wel ruimte voor een andere zienswijze.
« Laatst bewerkt op: 3-04-2021, 11:58:53 door Molest »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #170 Gepost op: 3-04-2021, 13:04:28 »
Er is zeker ruimte voor ander inzicht. Alleen loop - ik althans - steeds tegen het feit aan dan Lennart nog 3 kogels over had om het verschil tussen de laatste twee te maken, terwijl hij ook al kogels had verspild aan een helm. En daar twijfel ik niet over de eerlijkheid van het programma, hij had er nog drie. Dus heeft hij berekend gespaard of gewoon zuinig geschoten.

De mol kon ook al uitgeschakeld zijn en dat A+J daarom rustig kunnen zeggen dat hun kogels op zijn. Een van de laatste kandidaten zou het dan wel redden. Maar ze zeggen allebei op bijna hetzelfde moment dat de kogels op zijn, hierin zijn zij gelijk, dus wij zien daar geen verschil tussen die twee.

Dat Noah herkenbaar zou zijn aan zijn handschoenen; hij is beter herkenbaar aan het hemd uit zijn broek. En onacceptabel dat 1 kandidaat uit de DP ers anders behandeld zou zijn dan de overige 8. Wel of geen handschoenen, gewoon een foutje.

Je kan ook nog gewoon vanuit Sven redeneren. Laat ze allemaal maar door, ik accepteer het risico van maar 10% dat de 2e mol wint. Of bij Katrien die twee pijlen raak schiet, 1 vroeg en 1 laat, een risico van 1 op 9 is 11%. Of van Philip een risico van ongeveer 1 op 8 is 12,5% tot 1 op 7 is 14%.
In de laatste linie kwamen 6 DP ers, 1 op 6 is 17% en dan moet je nog door een oorlogsveld met 40 kogels.
Eigenlijk is er overal een laag risico. Ben je het ijskonijn dat dit risico neemt of hou je de controle met het geweer. 
(ik sta niet in voor exacte berekeningen, maar de tendens is duidelijk).
« Laatst bewerkt op: 3-04-2021, 13:08:17 door foxhunter »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #171 Gepost op: 3-04-2021, 13:17:06 »
Zoals ik al tig pagina's terug in dit draadje heb opgemerkt is het berekend hebben gespaard van de kogels inderdaad de belangrijkste aanwijzing voor Lennart als mol (naast de manipulatie met Jens).
Lennart heeft niet alleen berekend gespaard maar kijk ook eens naar het vullen van het paintball geweer. Annelotte gooit gewoon haar bakje leeg in het geweer. Lennart heeft de kogels als pareltjes in zijn hand.
Hij zal ze toch niet hebben geteld   ;)
« Laatst bewerkt op: 3-04-2021, 13:18:51 door MartinJ »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #172 Gepost op: 3-04-2021, 14:07:18 »
Er is zeker ruimte voor ander inzicht. Alleen loop - ik althans - steeds tegen het feit aan dan Lennart nog 3 kogels over had om het verschil tussen de laatste twee te maken, terwijl hij ook al kogels had verspild aan een helm. En daar twijfel ik niet over de eerlijkheid van het programma, hij had er nog drie. Dus heeft hij berekend gespaard of gewoon zuinig geschoten.
Zoals ik al tig pagina's terug in dit draadje heb opgemerkt is het berekend hebben gespaard van de kogels inderdaad de belangrijkste aanwijzing voor Lennart als mol (naast de manipulatie met Jens).
Ja, maar dat vind ik dus juist niet verdacht. Ten eerste al, waarom zou de Mol drie kogels verspillen als ze nog in de greppel liggen? Dan maakte het hem blijkbaar niet uit wie de reservemol was. Anders had hij die kogels wel bewaard. Dat roept de vraag op: als het je niet uitmaakt wie de reservemol is, waarom ga je dan überhaupt in linie 3 zitten? Daarop is maar een antwoord mogelijk: om onzichtbaar voor de anderen kogels te verspillen. En wie deden dat? Zo te zien toch vooral de andere twee, niet Lennart.
Zuinig schieten vind ik het logische gevolg van niet veel kogels meer hebben. Ook kreeg hij meteen een rookbom voor zijn kiezen, dus zijn zicht was ook het slechtst van de drie schutters. Een extra reden om niet in het wildeweg te gaan lopen schieten.
De mol kon ook al uitgeschakeld zijn en dat A+J daarom rustig kunnen zeggen dat hun kogels op zijn. Een van de laatste kandidaten zou het dan wel redden. Maar ze zeggen allebei op bijna hetzelfde moment dat de kogels op zijn, hierin zijn zij gelijk, dus wij zien daar geen verschil tussen die twee.
Ook hier: hun zicht was beter, dus er is niets geks aan dat er vanaf hun kant vaker wordt geschoten dan door Lennart. Je kunt het verdacht vinden dat Lennart nog kogels over had terwijl hij met minder begon, maar het is toch net zo verdacht dat ze bij de anderen al op waren terwijl ze met meer begonnen?
Over dat ze gelijk klaar waren: mol Annelotte kan net zo vaak en fanatiek schieten als Jasmien (of andersom), maar gericht mis. Op de ene kogel na die mogelijk de reservemol heeft geraakt. En dan zitten ze allebei tegelijk zonder kogels.
« Laatst bewerkt op: 3-04-2021, 14:22:15 door Molest »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #173 Gepost op: 3-04-2021, 14:26:44 »
"Daarop is maar een antwoord mogelijk: om kogels te verspillen".
Interessante invalshoek, misschien kun je dat aantonen?
Valt onder de ijskonijn benadering, we nemen het kleine risico. Dat het risico lager is als er meer kandidaten doorgaan heeft Martin al eerder aangegeven, ik heb ze hierboven nog even op een rijtje gezet.
Alleen Lennart heeft een soort van zekerheid tot het maken van een keuze tot het laatst van de strijd omdat hij kogels heeft gewikt en gewogen en er nog 3 over heeft. Daarom wordt zijn naam vaak genoemd. Ook tegen de verwachting dat de 2e mol wacht tot de kogels op zijn, en dan gaat lopen. De mollen hadden elkaar ontmoet, 1 DP er en 1 met een pet op. Of mol1 mol2 op basis hiervan kan herkennen is ook maar de vraag, groot of klein, figuur en dat in het heetst van de strijd toepassen lijkt me ook heel moeilijk.
« Laatst bewerkt op: 3-04-2021, 14:28:51 door foxhunter »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #174 Gepost op: 3-04-2021, 14:39:32 »
"Daarop is maar een antwoord mogelijk: om kogels te verspillen".
Interessante invalshoek, misschien kun je dat aantonen?
Nee, dat kan ik niet. ;D Maar ongezien kogels verspillen, had ik er bij gezegd. Anders valt het op. Die eerste actie van Lennart met drie kogels verspillen was niet ongezien.

Nog een puntje: Lennart stond aan zijn kant alleen. Dat zal voor een kandidaat een extra reden zijn om zuinig met je kogels om te gaan. Op is op. En hij had er al minder. Annelotte en Jasmien hadden met zijn tweeën 2x zoveel kogels, die konden altijd nog op de ander rekenen. Dan is het misschien wel verdacht dat niet een van de twee heeft gedacht: het gaat wel heel hard bij de ander, laat ik maar een beetje zuinig aan doen. Nee hoor, lekker meeknallen.

EDIT: ik vraag me af of dat hele ijskonijn-scenario wel zin heeft in linie 3. Je kunt als Mol iemand neerschieten, maar je weet niet wie het is. Dus de kans dat de reservemol de auto bereikt blijft even groot. Ik zou zeggen: als je niet weet wie de reservemol is, ga dan als ijskonijn maar liever in linie 1 of 2 zitten. Of zorg dat iedereen wordt uitgeschakeld, en neem die 5.000 euro voor lief. Maar dat laatste hebben we Lennart ook niet zien doen.
« Laatst bewerkt op: 3-04-2021, 15:05:43 door Molest »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #175 Gepost op: 3-04-2021, 15:15:45 »
Je komt met allemaal aannames, een hoop misschien.
1) Beter zicht voor A+J. Hoezo?
2)Lennart staat alleen, dus? is spaarzaam.
3)Kogels opmaken is goed? klopt, maar dat zien we niet. We zien gericht schieten, je ziet de kogels vlak langs de kandidaten heen vliegen.
Misschien laat Lennart met 3 kogels op een helm nog even zien dat hij kandidaats aan het schieten is?
Feit blijft: hij alleen kon tot het laatst toe schieten en de controle houden; kaf en koren scheiden. Dat maakt de positie van Lennart uniek.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #176 Gepost op: 3-04-2021, 15:29:28 »
Je komt met allemaal aannames, een hoop misschien.
1) Beter zicht voor A+J. Hoezo?
Gebaseerd op beeld 5-8 van MartinJ. Aan de kant van A+J zijn steeds wel aanvallers te zien aan de rand van de rook. Vanuit L's gezichtspunt weet ik niet wie hij gezien zou moeten hebben.
2)Lennart staat alleen, dus? is spaarzaam.
Lijkt me wel. Hij had in zijn eentje nog maar maximaal 9 kogels, en op is op.
3)Kogels opmaken is goed? klopt, maar dat zien we niet. We zien gericht schieten, je ziet de kogels vlak langs de kandidaten heen vliegen.
Ik denk niet dat we alle 40 kogels in beeld hebben gehad. En met een beetje richten kun je ook wel vlak langs de kandidaten schieten.
Misschien laat Lennart met 3 kogels op een helm nog even zien dat hij kandidaats aan het schieten is?
Maar daarmee laat hij ook zien dat hij niet weet wie de reservemol is. Anders had hij die kogels gespaard om hem op een beter moment uit te schakelen. En als je niet weet wie de reservemol is, heb je in linie 3 niets te zoeken, tenzij je iedereen uitgeschakeld wilt zien. Maar ook dan zou je die drie kogels niet verspillen.
In linie 1 en 2 had je als ijskonijn nog invloed om zoveel mogelijk mensen door te laten, die had je in linie 3 niet meer.
Feit blijft: hij alleen kon tot het laatst toe schieten en de controle houden; kaf en koren scheiden. Dat maakt de positie van Lennart uniek.
Kaf en koren scheiden kan alleen als je weet wie de reservemol is, en dat lijkt bij Lennart niet het geval te zijn. Samina wijst hem op een doelwit. En Lennart verspilt er drie kogels aan.
« Laatst bewerkt op: 3-04-2021, 15:43:41 door Molest »

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #177 Gepost op: 3-04-2021, 15:31:45 »
De opdracht was oorspronkelijk veel uitgebreider / groter, maar door de aanhoudende regen is de opdracht ingekort (vertelde Gilles in een interview). Dit kan interessante informatie zijn in onze zoektocht naar de mol / tweede mol. Die moet mogelijk immers anders handelen dan vooraf met de redactie is afgestemd.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #178 Gepost op: 4-04-2021, 01:26:53 »
Ik denk niet dat we alle 40 kogels in beeld hebben gehad.

En als je niet weet wie de reservemol is, heb je in linie 3 niets te zoeken, tenzij je iedereen uitgeschakeld wilt zien.
Als je in dit draadje had meegelezen dan kon je weten dat we exact 40 kogels hebben gehoord en een deel ervan ook beelden van het overhalen van de trekker. Sterker nog, we weten vrijwel zeker wie welke kogels heeft afgeschoten. Is ook al uitvoerig besproken.

Ook heb ik al uitgelegd dat de geselecteerde mol helemaal niet hoeft te weten wie de reserve mol is. Die maakt zich namelijk zelf bekend door als laatste uit de greppel te vertrekken. Want hij is de enige aanvaller die weet dat de verdedigers in totaal maar 40 kogels hebben. Diens beste tactiek is om te wachten totdat de kogels op zijn en dan rustig naar de auto te wandelen. Is door mij ook al uitentreuren beschreven.
Ik denk dat we het hierover niet eens gaan worden en dat hoeft voor mij ook niet. Sterker nog, ik ben blij dat je het hier niet mee eens bent, want het mag er niet te dik bovenop liggen dat Lennart de mol is. Daarom is er ook met de montage geknoeid bij het selecteren van de schutters in linie 3.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #179 Gepost op: 4-04-2021, 10:14:15 »
Als je in dit draadje had meegelezen dan kon je weten dat we exact 40 kogels hebben gehoord en een deel ervan ook beelden van het overhalen van de trekker. Sterker nog, we weten vrijwel zeker wie welke kogels heeft afgeschoten. Is ook al uitvoerig besproken.
Het ging hier niet over wat we hebben gehoord, maar wat we hebben gezien. En dat waren er geen 40. Ik heb alles gelezen en veel waardering voor alle plaatjes en uitzoekwerk, maar ik haak af bij de conclusies die je daaruit trekt. Ik kan ze volgen, maar ze zijn toch best wankel, vind ik.
Ook heb ik al uitgelegd dat de geselecteerde mol helemaal niet hoeft te weten wie de reserve mol is. Die maakt zich namelijk zelf bekend door als laatste uit de greppel te vertrekken. Want hij is de enige aanvaller die weet dat de verdedigers in totaal maar 40 kogels hebben. Diens beste tactiek is om te wachten totdat de kogels op zijn en dan rustig naar de auto te wandelen. Is door mij ook al uitentreuren beschreven.
Deze bijvoorbeeld. Kan zijn hoor, maar is niet vanzelfsprekend. Ten eerste weten we al niet welke voorkennis de reservemol precies had. Ten tweede loopt hij het risico dat een andere aanvaller als eerste de auto bereikt. Of dat iedereen al is uitgeschakeld en er nog kogels over zijn, dan ben je als enige levende een makkelijk doelwit. Dus waarom is het een absoluut gegeven dat de reservemol als laatste uit de greppel komt? Misschien komt hij  liever als vierde of vijfde uit de greppel. En dan is mol Lennart de klos.
Dit nog afgezien van de drie verspilde schoten om niets. Want hoe verklaar je die, met Lennart als Mol? Als hij de reservemol wilde uitschakelen, had hij had er toch alle belang bij om zijn schoten te bewaren?

Ook je conclusie dat Lennart een andere aanvaller heeft uitgeschakeld, past niet. Die groene aanvaller was al buiten het bereik van Annelotte en Jasmien, dus het lijkt er inderdaad op dat Lennart die heeft afgeschoten. Maar waarom? Als hij die had doorgelaten, was zijn hele probleem opgelost. Erg onmols, als je het mij vraagt.
Ik denk dat we het hierover niet eens gaan worden en dat hoeft voor mij ook niet. Sterker nog, ik ben blij dat je het hier niet mee eens bent, want het mag er niet te dik bovenop liggen dat Lennart de mol is. Daarom is er ook met de montage geknoeid bij het selecteren van de schutters in linie 3.
Dat we niet precies zien hoe de schutters geselecteerd worden kan inderdaad zijn om de Mol te beschermen, maar dat is niet bij voorbaat Lennart. Het is lang niet zeker dat de Mol zich in linie 3 bevond, maar als dat wel het geval is, dan is het wat mij betreft Annelotte of Jasmien. Maar we zullen het zien! Dat we 2 weken na de uitzending nog steeds nieuwe details en invalshoeken ontdekken, maakt het alleen maar leuk.