Auteur Topic: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld  (gelezen 29659 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #200 Gepost op: 15-04-2021, 17:37:33 »
Ik heb nog eens nagedacht over die indeling van de linies en ben tot de conclusie gekomen dat het meest logische scenario het volgende is. Zeker gezien het gebrek aan animo voor de eerste twee linies.

Samina vraagt wie er als slimme kandidaat in linie 1 wil. (Misschien na wat aarzelen) melden Katrien en Sven zich.
Daarna vraagt ze wie er voelt voor linie 2. Dami biedt zich aan. Met de vraag "en jij Philip, twee evenwichtige, komaan" kan ook Philip over de streep worden getrokken (ziet het misschien wel zitten naast Dami, maar dat terzijde).
Nu de vraag waar iedereen op zat te wachten. Drie strategische schutters en een drone-operator. Lennart, Annelotte en Jasmien bieden zich aan. Misschien dat er ook nog andere gegadigden zijn, zoals Jens en Kevin.
Samina komt met de opmerking dat er ook nog een snuggere schutter en een drone-operator nodig is.
Dit is het moment van Lennarts opmerking over Jens: "Jij bent toch snugger". Jens heeft hier weinig zin in en ziet zichzelf misschien liever als drone-operator. Uiteindelijk besluit Kevin maar om akkoord te gaan met linie 1.
Omdat Jens nu nog over is komt Samina nu met het voorstel: "Jij bent handig, jij de drone?". Jens accepteert en tevreden kan Samina nu besluiten met: "De drone-operator en wij de strategische".

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #201 Gepost op: 15-04-2021, 17:49:55 »
Omdat Jens nu nog over is komt Samina nu met het voorstel: "Jij bent handig, jij de drone?".
Hier kwam Samina al veel eerder mee. Toen Jens nog lang niet over was, maar er nog volop keus was voor die positie. En Lennart zijn opmerking over snugger nog niet had gemaakt. Zie ook screenshots op de vorige pagina (ook van Van Zwam).

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #202 Gepost op: 16-04-2021, 11:53:13 »
Ik heb de scenes zoals ze zijn gemonteerd in één plaatje gezet:
Vervolgens heb ik de scenes in de volgorde gezet overeenkomend met de posities op diverse momenten.
Maar dan klopt er iets niet. Waarom moet Lennart het dan nog hebben over Jens als die al drone-operator is?
« Laatst bewerkt op: 16-04-2021, 12:03:11 door MartinJ »

Offline Van Zwam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #203 Gepost op: 16-04-2021, 16:15:36 »
Mooi werk hoor MartinJ!

Maar dan klopt er iets niet. Waarom moet Lennart het dan nog hebben over Jens als die al drone-operator is?

Wel, volgens mij is de meest logische verklaring dus dat er in de knip tussen 11 en 12 in je onderste reeks nog vanalles gebeurde. Namelijk de drie strategische schutters werden gekozen en gingen zich verplaatsen richting Samina. Annelotte staat in 11 naast Sven, en 12 tussen Samina en Lennart. Wellicht krijgt linie 1 ook pas definitief vorm op dat moment: Kevin staat in 9 nog bij Samina, in 12 is hij weg. Dus in dat opzicht is het best "logisch" dat er op dat moment terug over snuggere schutters wordt gepraat. Jens zou het gevoel kunnen hebben gekregen dat hij eerder al wat te snel de positie van dronepiloot had aanvaard, en probeert nog wisselen naar een plaatsje op het veld in plaats van achter de knoppen. Op dat moment komt Lennart met z'n wat plagerige vraag en maakt Jens, neem ik aan, een zelfrelativerend grapje over zijn afkomst bij wijze van antwoord.

Jouw volgorde vind ik zelf dan minder "logisch" omdat ze zou vereisen dat de drie strategische schutters eerst worden ingedeeld en bij Samina komen staan, om dan weer terug hun oorspronkelijke posities in te nemen: voor de "gij zijt handig, gij de drone?" - "dat is goed" uitwisseling tussen Samina en Jens die in uw voorgestelde tijdlijn pas later komt.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #204 Gepost op: 17-04-2021, 00:29:42 »
Zou het ook niet kunnen dat ze nog wat meer hebben geknipt en geplakt. Op de vraag aan Jens of hij de drone wou, zou Jens in eerste instantie best hebben kunnen protesteren. Daarna zou Lennart hem kunnen voordragen als snuggere schutter, waar Jens wellicht minder voor voelde en daarna toch maar genoegen nam met de rol als drone-operator. Op de een of andere manier voel ik dat hier kandidaten liever strategische schutter wilden zijn dan snuggere schutter of drone-operator en dat hier een tijdje over is gesteggeld. Wat wij uiteraard niet mochten zien.

Er viel mij bij het herbekijken nog wat op bij de indeling linie 2.
Nadat Dami zegt: ik wil dat wel doen. Horen we Samina wijzen en zeggen: En jij Philip?
De ondertiteling zegt nu wel "Twee evenwichtige, komaan". Ik dacht steeds dat Samina dat ook zegt, maar dat is Kevin. Je ziet zijn mond bewegen en ook dat hij zijn duim en wijsvinger uitsteekt.
Lennart zien we ook wat zeggen maar wat hij zegt mogen we niet horen. Kennelijk iets heel grappigs want Kevin zie je vervolgens als enige in de lach schieten.
Wat valt hier te lachen? Weer zo'n "jij bent toch snugger" grapje.

Ook lacht Sven op het moment dat Jens akkoord gaat met zijn rol als drone-operator. Wordt Jens hier compleet in de maling genomen?

Offline Van Zwam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #205 Gepost op: 19-04-2021, 17:09:50 »
Trend die al een tijdje was opgemerkt op wieisdemol.be maar nu helemaal klopt, de samenstelling van de auto's naar Sankt Goar na deze opdracht:

Auto 1: Samina - Noah - Kevin - Katrien - Dami (de eerste 5 afvallers dus)
Auto 2: Sven - Philip - Jasmien - Annelotte - Lennart

Sterk, zou iemand daar in die tweede auto zijn of haar mond al hebben voorbijgepraat?

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #206 Gepost op: 19-04-2021, 17:13:45 »
Lijkt me puur toeval. Niemand weet van te voren wie er af zal gaan vallen, ook de productie niet. Er kan dus niet op gestuurd zijn.
Dat de Mol zich daar in de auto al versproken zou hebben, dat zal toch niet? Dan zouden er nu vier mensen weten wie het is. Lijkt me sterk.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Van Zwam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #207 Gepost op: 19-04-2021, 17:20:55 »
Toeval kan absoluut, ik heb me nog niet aan een kansberekening gewaagd, waarschijnlijk zou ik die toch alleen maar verkeerd doen.  ::tandpastasmiley::

Als er wel iets van aan is, hoeven ze daarvoor niet zeker van hun stuk te zijn. Een beetje beginnen twijfelen aan iemand die voor de andere auto totaal onverdacht blijft kan al de kiem van een groot en duurzaam voordeel in het spel zijn.

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #208 Gepost op: 19-04-2021, 17:58:48 »
Tja,
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
maar zij waren toevallig in dezelfde auto gestopt in de 1e opdracht. En dan kan je een buikgevoel krijgen. Dus zal best kunnen zijn dat de uiteindelijke winnaar ook al iets in die auto opmerkte. Maar dat alle 4 kandidaten al op de mol zitten, lijkt me toch niet.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #209 Gepost op: 19-04-2021, 17:58:56 »
Het wachten is op de volgende trend: alleen nog strategische schutters in het spel.

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #210 Gepost op: 19-04-2021, 19:34:44 »
Het wachten is op de volgende trend: alleen nog strategische schutters in het spel.
Het begint er wel erg op te lijken inderdaad dat de mol daar gewoon zat.
Sven bij het boogschutten (waarvan al 2 kandidaten zijn afgevallen), tja, zou je dat risico als mol echt nemen als je van te voren weet wat er gaat gebeuren.
Philip als mol die met Dami kandidaten probeert weg te schieten, tja het kan. Maar als mol zou je dan toch al liever zelf gaan schieten. Schieten kan je van te voren ook nog eens oefenen. (Maar misschien kwam Philip er toen achter dat dat niks voor hem is, zou kunnen).
Of er is nog cruciale informatie die we missen. De mol en de stand-in mol hebben natuurlijk een gesprek gehad. Je weet niet wat daarin is gezegd.
Wat wel heel interessant is: volgende week is er weer een schietopdracht. Maar eens kijken wie er gaan schieten en hoe goed hij of zij dit doet.
« Laatst bewerkt op: 19-04-2021, 19:37:04 door Reflektor »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #211 Gepost op: 19-04-2021, 20:08:04 »
De kandidaten die door zijn hebben één ding gemeen. Ze hebben ervoor gezorgd, dan wel hadden ervoor kunnen zorgen, dat een aanvaller de auto kon bereiken.
Sven door geen molboekje af te schieten.
Philip door Dami maar één aanvaller te laten afschieten in linie 2.
Lennart, Jasmien en Annelotte door niet alle aanvallers af te schieten.

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #212 Gepost op: 19-04-2021, 20:20:33 »
De kandidaten die door zijn hebben één ding gemeen. Ze hebben ervoor gezorgd, dan wel hadden ervoor kunnen zorgen, dat een aanvaller de auto kon bereiken.
Sven door geen molboekje af te schieten.
Philip door Dami maar één aanvaller te laten afschieten in linie 2.
Lennart, Jasmien en Annelotte door niet alle aanvallers af te schieten.
Daardoor kun je het natuurlijk ook weer anders bekijken. De mol had precies dezelfde belangen als de rest. In dat opzicht maakt het niet persé uit waar je staat als mol, omdat je weet dat de andere 9 net zo hard hun best moeten gaan doen.
Je moet er gewoon voor zorgen dat iedereen op de plek staat waar hij of zij het beste werk kan doen. En als Sven/Philip weet dat zij niet sterk zijn in schieten, kan je beter anderen op het eind zetten die dat wel kunnen. Maar goed, als je als Sven de mol bent, waarom ga je dan bij het boogschieten staan ipv op het eind..

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #213 Gepost op: 19-04-2021, 20:43:33 »
Daardoor kun je het natuurlijk ook weer anders bekijken. De mol had precies dezelfde belangen als de rest.
En dat is volgens mij nu net niet het geval. De kandidaten willen geen enkele aanvaller doorlaten. De mol wil juist minimaal één aanvaller doorlaten. Daarvoor is het van groot belang dat er voldoende aanvallers linie 3 halen. Anders zijn er in linie 3 voldoende kogels om IEDEREEN uit te schakelen.

Offline Van Zwam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #214 Gepost op: 19-04-2021, 20:54:04 »
De strategische schutters lijken op de stevigste molpositie te staan, gesteld dat het bereik van hun wapens wat meevalt.

Sven op de eerste linie kan ook nog wel als mol, door gedurfd blind ( 8) ) te spelen kan hij zich ook niet verraden door iemand specifiek in het vizier te nemen. Hij wil dan enkel zoveel mogelijk uitdagers doorlaten om de proef te doen mislukken, wetende dat er maar eentje de sleutel hoeft te bemachtigen bij linie 2 om de auto open te spelen, en dat de kogels beperkt zijn bij linie 3. De relatief kleine kans dat hij eruit gaat in plaats van een kandidaat moet hij voor lief nemen.

Philip heeft de lastigste molpositie denk ik. Die wil dan eigenlijk de eerste de beste meteen aan de sleutel laten zodat er veel uitdagers de laatste linie halen, tenzij hij in een ogenblik en door de rook ook nog kan spotten dat het de reservemol is die voor de sleutel gaat. En dat allemaal zonder z'n eigen vinger op de trekker. Hij wil in elk geval niet een reservekandidaat eruit knallen. De laatste linie heeft hier veel beter zicht op.

Laat Philip nu ook net weer degene zijn waar ik al de dikste streep door had getrokken.  ::rofl::

Maar stel nu dat er in die auto langs de neus weg iets is gezegd over het feit dat Lennarts kogels zo lang meegingen, bijvoorbeeld...

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #215 Gepost op: 19-04-2021, 21:25:59 »
Maar Philip liet toch juist kandidaten door? Bij het schieten op de DP er die de sleutel pakt is het evenwicht bij Dami ver te zoeken. Het plateau beweegt teveel en Dami moet corrigeren. De sleutel wordt gepakt. 1 DP er voor de vorm proberen te schieten en daarna de rest doorlaten. "Dami is in vorm" en "Hoe gaat het bij jullie" . Samina "we zijn druk bezig". Ja hoe zou dat nou komen? Philip is hier ronduit mols te noemen. Lachend: "Hey linie 3 graag een situatieschets, we zijn heel nieuwsgierig". Ook al hoe hij zich aanmeldt voor linie 2 meteen na Dami.

En is het speelveld niet gewoon een zandloper? De bottleneck zit duidelijk bij linie 2. De sleuteltoren.
« Laatst bewerkt op: 19-04-2021, 21:56:02 door foxhunter »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #216 Gepost op: 19-04-2021, 21:26:49 »
Maar stel nu dat er in die auto langs de neus weg iets is gezegd over het feit dat Lennarts kogels zo lang meegingen, bijvoorbeeld...
Dat is precies waar ik ook aan dacht. We weten zeker dat hij op zijn minst 3 kogels over had toen de andere 2 al zonder zaten. Maar dat zouden er ook meer kunnen zijn. Het zou best kunnen dat Jasmien en Annelotte al geen kogels meer hadden toen er nog 3 over waren. Het is ook niet uitgesloten dat Lennart de kogels oneerlijk verdeeld heeft.
Als Lennart als kandidaat echt had willen voorkomen dat er niemand doorheen kwam en hij had die 3 nutteloze kogels in de greppel niet verspild, dan had hij op het einde 6 kogels over gehouden voor 2 kandidaten. Die had hij hiermee uit moeten kunnen schakelen, zeker omdat die allebei recht op hem afkwamen. Maar er zijn meer kogels verspild voor het echte slagveld.

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #217 Gepost op: 19-04-2021, 22:09:08 »
En dat is volgens mij nu net niet het geval. De kandidaten willen geen enkele aanvaller doorlaten. De mol wil juist minimaal één aanvaller doorlaten. Daarvoor is het van groot belang dat er voldoende aanvallers linie 3 halen. Anders zijn er in linie 3 voldoende kogels om IEDEREEN uit te schakelen.
Maar met het risico dat de stand-in mol er nog inzit.

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #218 Gepost op: 19-04-2021, 22:18:58 »
Maar Philip liet toch juist kandidaten door? Bij het schieten op de DP er die de sleutel pakt is het evenwicht bij Dami ver te zoeken. Het plateau beweegt teveel en Dami moet corrigeren. De sleutel wordt gepakt. 1 DP er voor de vorm proberen te schieten en daarna de rest doorlaten. "Dami is in vorm" en "Hoe gaat het bij jullie" . Samina "we zijn druk bezig". Ja hoe zou dat nou komen? Philip is hier ronduit mols te noemen. Lachend: "Hey linie 3 graag een situatieschets, we zijn heel nieuwsgierig". Ook al hoe hij zich aanmeldt voor linie 2 meteen na Dami.

En is het speelveld niet gewoon een zandloper? De bottleneck zit duidelijk bij linie 2. De sleuteltoren.
Philip vroeg om een situatieschets bij Samina op vraag van Dami en maande haar uiteindelijk aan om ermee te stoppen.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 1] Opdracht 1 - Strijd in het maïsveld
« Reactie #219 Gepost op: 19-04-2021, 22:34:56 »
Dat is precies waar ik ook aan dacht. We weten zeker dat hij op zijn minst 3 kogels over had toen de andere 2 al zonder zaten. Maar dat zouden er ook meer kunnen zijn. Het zou best kunnen dat Jasmien en Annelotte al geen kogels meer hadden toen er nog 3 over waren. Het is ook niet uitgesloten dat Lennart de kogels oneerlijk verdeeld heeft.
Als Lennart als kandidaat echt had willen voorkomen dat er niemand doorheen kwam en hij had die 3 nutteloze kogels in de greppel niet verspild, dan had hij op het einde 6 kogels over gehouden voor 2 kandidaten. Die had hij hiermee uit moeten kunnen schakelen, zeker omdat die allebei recht op hem afkwamen. Maar er zijn meer kogels verspild voor het echte slagveld.

Maar Lennart had toch heel gemakkelijk zijn overtollige kogels kwijt kunnen maken? Wij (of beter gezegd: jij) hebt precies geteld wie er hoeveel heeft afgeschoten, maar Annelotte en Jasmien hebben in het strijdgewoel echt niet bijgehouden hoe vaak Lennart schoot. Dus hij had de overgebleven kogels toch gewoon kunnen verdonkeremanen? Hij hoefde toch helemaal niet te zeggen dat hij er over had?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!