Auteur Topic: [De Mol] Lennart  (gelezen 27913 keer)

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Lennart
« Reactie #280 Gepost op: 3-05-2021, 01:27:32 »
Ik zou Lennart graag willen vergelijken met Thomas. Niet verdacht zijn in de groep doordat hij iets meer op de achtergrond is, maar toch gewoon heel erg degelijk mollen.

Voor mij staat Thomas dan ook bij de heel erg goede mollen! Daar waar ik ook wel zie dat er wel wat forummers minder fan zijn van deze tactiek en Thomas veel lager zetten. Zonde, want Lennart en Thomas doen de 2 belangrijkste taken van een mol: geld uit de pot halen en niet verdacht zijn.

Dus Lennart als je het bent, hulde! Alleen al om je medekandidaten op het verkeerde been te zetten  ::joehoe::

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Lennart
« Reactie #281 Gepost op: 3-05-2021, 07:31:55 »
Als ik de microexpressies van Lennart bekijk, dan snapte ik al niet waarom men op Philip zat. Lennart laat in zijn gezichtsuitdrukking zien dat hij de mol. Check bijvoorbeeld zijn reactie als Sven zegt dat hij in de dossiers gekeken heeft. Dat doet hij om Philip te testen, maar die reageert oprecht verbaasd. Kijk dan eens naar Lennart. Die maakt al een lachje, omdat hij al weet dat Sven niet gekeken heeft. Op deze manier heb ik de laatste 3 keer goed de mol gevonden. Dus, ik blijf op Lennart vanwege de microexpressies.

Same here. Gilles V Bouwel haalde ik nog uit de proef met de verfbom, Jan (eerder laat) uit de kano-proef en Merel uit de bewuste envelop maar moltijden veranderen. Micro expressies (gedrag) zijn voor mij de meest trefzekere manier geworden om de mol te vinden. De laatste 3 keer telkens vanaf aflevering 1 al, bij Lennart zelfs al sinds de introductie.
Wel opletten met mollen zoals Jeroen Kijk In De Vegte, die een echte kei was in kandidatengedrag en tot de spiegels uit mijn vizier bleef.
« Laatst bewerkt op: 3-05-2021, 08:42:00 door Molekule »

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Lennart
« Reactie #282 Gepost op: 3-05-2021, 08:19:29 »
Maar Lennart ‘wist’ hier als kandidaat toch ook gewoon dat Sven niet gekeken had. Althans dat is wat hij hen had gezegd en ik kan me voorstellen dat Lennart dit geloofde. Daarna kwam de opmerking over Flipperke van Sven - waardoor dus duidelijk werd dat Sven Philip niet vertrouwde. Als Sven vervolgens gaat liegen om Philip uit de tent te lokken, kan dit als kandidaat toch ook een lachje oproepen. Zeker als dat gebeurd bij degene die je zelf ook nog eens verdenkt. Dit hoeft dus niet per se Mols te zijn... Of mis ik iets?

Offline ThaStayFan

  • Winnaar WIDM-pool 2024
  • Forumlid
  • De blijvende WIDM-fan
Re: [kandidaat] Lennart
« Reactie #283 Gepost op: 3-05-2021, 08:48:40 »
Ik zou in verwarring raken als Sven ineens anders zegt. Maar sowieso reageert hij vaak niet spontaan.

Ook maakt hij veel grapjes bij  de kandidaten. Het water is heerlijk warm bij de karaoke bijvoorbeeld. Hiermee laat hij ook zien hoe makkelijk hij mol. Iedereen gelooft het ook allereerst.

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Lennart
« Reactie #284 Gepost op: 3-05-2021, 10:56:33 »
Misschien als goedmaker na vorige week je schuld inlossen door ditmaal het spookhuis idee goed te laten slagen? En dan wel meteen met een euh te beginnen hangend in een tuigje. Het levert mooie tv op, geld weg en pasvraag verdiend. Prima molactie.

Maar waarom de foutieve keuzes van Annelotte bij de sprookjes corrigeren?

Hetgeen mij het meest over de streep trekt na de eliminatie. Lennart wist zich duidelijk geen houding te geven na het vertrek van Philip. Door voorkennis wist ie dat Philip zou afvallen dus komt niet als een verrassing. Je zag duidelijk Sven en Annelotte volledig ontgoocheld het nieuws verwerken. Om een beetje in het gareel te blijven probeert Lennart dan toch nog met hand voor de mond verbazing/ontgoocheling te veinzen.

Ik hoor graag zijn gedachte achter de 10k. Ja vanuit kandidatenperspectief het perfecte antwoord (ja maar jullie kiezen voor pasvragen eerder dus nu ben ik aan de beurt) Toch lijkt het alsof dit de enige molactie met meeste impact te zijn. Die hij nadien in het sprookjesbos weer netjes teniet doet deels.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Online Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [kandidaat] Lennart
« Reactie #285 Gepost op: 3-05-2021, 11:09:07 »
Die 10.000 euro was een enorme wake up call, want ook toen al werd Lennart totaal niet verdacht. Maar kennelijk kun je als Mol zelfs zoveel geld uit de pot jatten en word je nog niet verdacht. Ik blijf erbij dat Philip en Sven volledig op elkaar gefixeerd waren. Jasmien heeft waarschijnlijk ook ingezet op Philip. Lennart heeft als Mol natuurlijk het geluk gehad dat we met Philip een unieke kandidaat hadden, die zo onhandig was, dat het ofwel de Mol wel moest zijn die recht in hun gezicht aan het mollen was (in hun ogen) ofwel (wederom in hun ogen) een Mol die op geniale wijze een kandidaat speelde die aan het nepmollen was. Dit alles heeft de aandacht volledig weggetrokken van Lennart, die zich dus rustig met een fles wijn in de kist kon verstoppen. Zelden zal een Mol zoveel zelfvertrouwen hebben gevoeld.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Lennart
« Reactie #286 Gepost op: 3-05-2021, 13:40:37 »
Ik wou Lennart niet als mol zien na die 10.000 vorige aflevering, maar hij zal uiteraard geweten hebben van de briefings dat werkelijk niemand hem verdacht als mol en iedereen op Philip zat. Dus dan kon hij lekker 10.000 uit de pot graaien. Gisteren een beetje goed gemaakt maar uiteindelijk in het hotel slecht gespeeld. Heel die afwijking rond string en onderbroek ipv slipje. Meteen zelf "euh" zeggen.
En ik denk ook dat Philip al de hele tijd op Sven zat, dat "keep your enemies closer" was duidelijk een strategie van Philip. Zie ook het inkijken van de documenten en zo. Philip zat niet op Lennart, dus Lennart de mol.

Online Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Lennart
« Reactie #287 Gepost op: 3-05-2021, 14:08:12 »
En ik denk ook dat Philip al de hele tijd op Sven zat, dat "keep your enemies closer" was duidelijk een strategie van Philip. Zie ook het inkijken van de documenten en zo. Philip zat niet op Lennart, dus Lennart de mol.
Het was wel Sven die meer kleefde aan Philip dan andersom.

- Afl. 2: Philip biedt zich aan voor klassiek, Sven kan niet volgen.
- Afl. 3: Sven: 'A walk in the park... zeg Philip?'.
- Afl. 4: Sven: 'Biker?' en kijkt meteen naar Philip.
- Afl. 6: Sven zet Philip voor het blok door te zeggen dat hij al eens aan de rotswand geslapen heeft, en daarom niet de lucht in hoeft. Philip moet wel volgen.

Dat Philip niet op Lennart zat, blijkt nergens uit, volgens mij. Philip wilde eerste niet afgaan op zijn buikgevoel, maar deed al gauw toch. En Lennart is ook een aparte, dus dat buikgevoel kan net zo goed naar Lennart wijzen als naar Sven. In afl. 4 verdenkt Philip Sven bij de bomtafel, maar in afl. 6 verdenkt hij de cockpit. En de dossiers, die heeft hij allemaal zitten bekijken. Al met al: dat Sven op Philip zat is duidelijk, maar andersom niet.

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Lennart
« Reactie #288 Gepost op: 3-05-2021, 15:45:32 »
Het was wel Sven die meer kleefde aan Philip dan andersom.

- Afl. 2: Philip biedt zich aan voor klassiek, Sven kan niet volgen.
- Afl. 3: Sven: 'A walk in the park... zeg Philip?'.
- Afl. 4: Sven: 'Biker?' en kijkt meteen naar Philip.
- Afl. 6: Sven zet Philip voor het blok door te zeggen dat hij al eens aan de rotswand geslapen heeft, en daarom niet de lucht in hoeft. Philip moet wel volgen.

Dat Philip niet op Lennart zat, blijkt nergens uit, volgens mij. Philip wilde eerste niet afgaan op zijn buikgevoel, maar deed al gauw toch. En Lennart is ook een aparte, dus dat buikgevoel kan net zo goed naar Lennart wijzen als naar Sven. In afl. 4 verdenkt Philip Sven bij de bomtafel, maar in afl. 6 verdenkt hij de cockpit. En de dossiers, die heeft hij allemaal zitten bekijken. Al met al: dat Sven op Philip zat is duidelijk, maar andersom niet.
Ok thanks, Sven nam inderdaad het initiatief om Philip als paar te nemen, dat deed hij ook in afl.7 door meteen Lennart en Annelotte als Hans en Grietje naar voor te schuiven.
Maar anderzijds, zou een mol zich daar mee bezig houden om telkens bij dezelfde persoon te zitten? Die heeft namelijk geen 'hoofdverdachte'. Ik vind het kandidaats van Sven. Maar het zegt inderdaad niets over wie de verdachte van Philip zou geweest zijn.

Online Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Lennart
« Reactie #289 Gepost op: 3-05-2021, 15:55:45 »
In afl. 7 ook weer, inderdaad. Philip moest maar afwachten wie zich bij hem aansloot. En weer was het Sven. Ik zou het ook een vreemde tactiek vinden van de mol om voortdurend achter dezelfde kandidaat aan te lopen, dit lijkt kandidaats gedrag van Sven.

Offline Heinz

  • Forum Moderator
  • *****
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Lennart
« Reactie #290 Gepost op: 3-05-2021, 16:11:18 »


Kijk, dát is nou een goed gevuld glas wijn Lennart. ::wijn:: ;)

Nog iets opvallends, na zijn val bij het hotel heeft hij een gesprekje met Gilles. Hier lijkt duidelijk in geknipt. Alsof hij een ''mol-gesprek'' met Gilles had hier en ze dat geknipt hebben.

Ja, twee lelijke knips voor zo'n kort stukje. Mijn eerste indruk was ook dat Lennart hier als Mol op Gilles antwoordde.
« Laatst bewerkt op: 3-05-2021, 22:13:52 door Heinz »

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [kandidaat] Lennart
« Reactie #291 Gepost op: 4-05-2021, 17:24:26 »
Nog iets opvallends, na zijn val bij het hotel heeft hij een gesprekje met Gilles. Hier lijkt duidelijk in geknipt. Alsof hij een ''mol-gesprek'' met Gilles had hier en ze dat geknipt hebben.
::jaja:: Viel mij ook op inderdaad

Sowieso vind ik zijn gezichtsuitdrukkingen het wel echt weggeven bij zowel de executie als bij het hotel
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Van Zwam

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Lennart
« Reactie #292 Gepost op: 4-05-2021, 22:08:59 »
Helemaal akkoord voor die reactie na zijn afdaling, zo bizar. We krijgen Lennart nauwelijks in beeld. Kwam ook bij mij over alsof hij en Gilles het nog moeilijk ernstig konden houden na die "euh...".

Online Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Lennart
« Reactie #293 Gepost op: 5-05-2021, 10:08:14 »
Die knip kan ook zijn om te misleiden, want hij is wel erg opvallend aangebracht. Net zoals de montage van de beelden bij de eliminatie Lennart veel beter had kunnen beschermen. Ik ben daar niet gerust op.
Dat Lennart zo zwaar onmols is bij opdracht 7.1. en 7.2. vat ik niet. Er is na zijn veilingbod nog een eliminatie geweest, dus hij zal weten dat ondanks die 10K niemand hem verdacht. Hij kreeg verschillende voorzetten in het sprookjesbos, hij hoefde er maar eentje in te koppen en het was gedaan zonder dat hij zelf verdacht was.
EDIT: Dat het was omdat Sven en Philip het huis moesten vinden, geloof ik ook niet zo. Als ze te laat waren binnengekomen, desnoods met hulp van een productiemedewerker, had de verstoppertjes opdracht nog steeds door kunnen gaan.

« Laatst bewerkt op: 5-05-2021, 10:23:51 door Molest »

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Lennart
« Reactie #294 Gepost op: 5-05-2021, 10:58:32 »
Het enige dat ik (vanuit Lennart als mol perspectief) kan bedenken is dat hij enerzijds wat goed mocht maken na de 10.000 sabotage. En anderzijds dat hij gebriefd was dat de kans wel heel groot was dat ze ontdekt zouden worden. Eventueel bij het dekken van de tafel. Was ook wel een klein mirakel dat Philip net die kast niet opentrekt.
Maar om Lennart als mol af te strepen zou er iemand anders dan wél verdacht moeten zijn en dat was ook niet echt zo.

Als er al gebriefd is geweest lijkt me Hans of Grietje de beste molpositie omdat je in de positie van Philip/Sven nog moeilijk kan acteren dat je verschiet omdat je voorkennis hebt. Dus stel dat Sven de mol zou zijn, dan verwacht ik niet dat hij gebriefd is geweest. Dan kon hij ook niet saboteren want hij wist niet dat de anderen in het huis zaten. Zijn sabotage beperkte zich dan tot het sprookje voorlezen (enigzins gelukt) en het spoor te traag of niet volgen (niet gelukt)
« Laatst bewerkt op: 5-05-2021, 11:01:32 door Betonmol »

Offline ThaStayFan

  • Winnaar WIDM-pool 2024
  • Forumlid
  • De blijvende WIDM-fan
Re: [kandidaat] Lennart
« Reactie #295 Gepost op: 5-05-2021, 11:51:52 »
Graag wil ik nog iets delen over 'De Mol'. Ben benieuwd naar jullie mening...

'De Mol' of 'Wie is de Mol?' is natuurlijk een geweldig concept: speuren naar de persoon die saboteert. Toen men met het programma begon, had men niet gedacht dat het zo populair zou worden. Zelf anno 2021 haalt het miljoenen kijkers per aflevering. Tegenwoordig zijn de moljagers zo sterk, dat men de mol niet meer vindt met 'follow the money'. Er worden enorm veel zaken verdacht gemaakt door de regie. Zelfs zo dat kandidaten achteraf niet eens dachten dat ze zo verdacht waren.

Zelfs met lichaamstaal is het tegenwoordig enorm moeilijk geworden om de mol te vinden. En dat is nu nog de enige manier om de mol te ontmaskeren, vind ik. (Samen met een plausibel verhaal hoe de mol gehandeld heeft.) De makers doen dit natuurlijk uitstekend gedaan; ze laten maar weinig emoties zien van het moment zelf of monteren beelden van andere momenten ertussen. Zo raakt de kijker compleet in de war. Een gewone kijker wordt echt bedot. Daarom vind ik de regie misschien wel de grootste mol!

Wil 'De Mol' of 'Wie is de Mol?' succesvol blijven, dan moet het geen gokwerk worden wie uiteindelijk de mol is. Dit jaar heb ik voor het eerst 'De Mol' behoorlijk gefilterd en onderzocht. Het komt op mij over dat bij 'Wie is de Mol?' het minder moeilijk is de mol te vinden dan bij 'De Mol'. Alhoewel de opdrachten en hoe het in beeld wordt gebracht echt fenomenaal zijn, toch heb ik dan een minpunt. Mocht Lennart niet de mol zijn, dan vraag ik me echt af of het kijken naar De Mol nog wel zin heeft. Dan hebben ze Sven of Annelotte zo verdacht gemaakt (of Lennert zo verdacht gemaakt), dat ze bijna gelijk staan aan de mol. Natuurlijk vind ik het eindeloos zoeken en discussiëren een prachtig gebeuren. We worden heerlijk vermaakt en ik sta versteld wat mensen bedenken en inzetten om de mol te vinden. En hoe mensen elkaar aanvallen of willen overtuigen dat ze gelijk hebben... Hilarisch (en soms een grens te ver). Maar als het vinden van de mol gokwerk wordt... dan ga ik misschien wel afhaken.

Of zal in de laatste aflevering een hoop duidelijk worden? En vallen er veel puzzelstukjes in elkaar, voordat de mol zich bekend maakt? Zou dat dan het idee van 'De Mol' zijn?

Hoe kijken jullie daartegen aan?

« Laatst bewerkt op: 5-05-2021, 11:55:34 door ThaStayFan »

Offline vloeistof

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Lennart
« Reactie #296 Gepost op: 5-05-2021, 12:11:59 »
Ik vind het niet per se gokwerk. Ik gebruik het seizoen van vorig jaar als referentie, daar had de mol ook een aantal mollenstreken die niet duidelijk in beeld waren gebracht. Ik probeer met deze kennis te redeneren hoe een mol in beeld gebracht wordt: worden we als kijker een bepaalde kant op gestuurd? Waarom wordt deze actie uitgelicht en waarom op dit punt in het spel? Ik vind het niet meer dan logisch dat de regie je verschillende richtingen opstuurt en ik probeer dat juist te gebruiken om de mol te ontmaskeren. Het is wat mij betreft van een heel ander kaliber dan de geregisseerde gesprekjes uit Wie Is De Mol?

Ik ben nu vrij zeker van mijn mol, maar weet ook dat ik dat de afgelopen seizoenen van andere mensen ben geweest die uiteindelijk in de finale niet de mol bleken te zijn. Deze spanning, dat het nog geen uitgemaakte zaak is wie de mol is, zorgt er juist voor dat ik het programma blijf kijken. Ik heb Sven en Annelotte beiden verdacht gevonden, ik heb hun acties en gedrag bestudeerd en bekeken hoe ze in beeld werden gebracht. Mede op basis hiervan ga ik nu voor Lennart. Als hij het blijkt te zijn, ben ik blij met mijn speurwerk en als hij het niet blijkt te zijn, ben ik erg content met een mol die mij heeft weten te misleiden en zal ik reflecteren op wat er mis is gegaan om volgend jaar wel tot een goede keuze te komen. 

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Lennart
« Reactie #297 Gepost op: 5-05-2021, 12:54:42 »
@ThaStayFan, ik wil daar wel even op reageren.
Dat je de mol niet kan vinden met FTM, als dit al het geval was, juich ik alleen maar toe.

De regie zal uiteraard een keuze maken in de beelden die ze in de uitzending stoppen. Als er zaken gebeuren die een kandidaat verdacht maken, dan laten ze dit natuurlijk ook zien. Waar ik minder van gediend ben is, als kandidaten via montage trucs verdacht worden gemaakt. In mijn opinie gebeurt dit veel meer in WIDM dan in DE MOL. Ook denk ik dat de mol in de Nederlandse versie veel meer wordt geholpen door de regie door de manier waarop de opdrachten in elkaar zijn gestoken.

Dat de kandidaten tegenwoordig ook of misschien wel vooral (Philip) bezig zijn met zichzelf verdacht te maken, is eigenlijk wel logisch en daar kunnen de makers niet zoveel aan doen. Behalve dan bij de keuze van de kandidaten. Ik heb een beetje de indruk dat ze dit jaar kandidaten hebben gekozen die het geld minder belangrijk vinden. Kijk wat dat betreft ook maar even naar het verhaal van Jens in aflevering 1.

Ik ben het helemaal met je eens dat het vinden van de mol geen gokwerk moet worden. Dat de mol dit jaar a.h.w. een rood scherm kon krijgen maakte het een bijzonder seizoen en voor ons makkelijker om hem te ontmaskeren. Misschien minder spannend daardoor, maar de fantastische opdrachten maakten dit veel meer dan goed.

Offline ThaStayFan

  • Winnaar WIDM-pool 2024
  • Forumlid
  • De blijvende WIDM-fan
Re: [kandidaat] Lennart
« Reactie #298 Gepost op: 5-05-2021, 21:29:43 »
Bedankt voor de reacties. Wat jullie erover zeggen, dat is een waardevol antwoord. Ben nu ook wel heel benieuwd naar de ontknoping!!!

Offline ThaStayFan

  • Winnaar WIDM-pool 2024
  • Forumlid
  • De blijvende WIDM-fan
Re: [kandidaat] Lennart
« Reactie #299 Gepost op: 6-05-2021, 11:05:44 »
Ik zag nog een molactie van Lennart, die nog niet benoemd is. Als hij en Annelotte zich verstoppen in de kast van de keuken, dan houdt Lennart de telefoon met verlicht scherm meermaals bij de spleet tussen de deuren. Buiten de kast zou je dat kunnen zien in de avond. Een mooie manier om gevonden te worden. Helaas lukt dat niet!