Ik plak het ook even hier zodat het niet verloren gaat:
---------
Imanuelle Grives: 'Tring! “Ima, of je mee wilt doen met Wie Is De Mol?” “JA, absoluut!” Hoewel ik het programma nog nooit heb gezien, weet ik van mollotenvrienden die trouw kijken dat het “ECHT IETS VOOR IMANUELLE IS”. Avontuur, gedrag analyseren, wedstrijd, mysterie, gekke opdrachten. Helemaal mijn ding, inderdaad!'
Ik wil óf de Mol zijn óf winnen. Voor Mol blijk ik ongeschikt, waarschijnlijk ben ik te emo en meelevend. Ik kijk wat seizoenen en ik filter wat richtlijnen voor mezelf eruit. Regels:
Wie Is De Mol? Is een spel waarbij 10 kandidaten gezellig met elkaar op stap gaan en 1 kandidaat de boel verstiert. Helder: 9 mensen die hun best doen om de pot te vullen en eentje niet. De kandidaten die de test het minst slecht maken gaan door. Eitje.
Trust Nobody.
Trust Somebody. Zoek een bondgenoot. Iemand die je blind kunt vertrouwen en informatie mee kunt uitwisselen. Als je geluk hebt, gaan alle kandidaten gezellig met een wijntje alle vragenlijsten met elkaar uitwisselen en zingen ze: “Cumbaya, my Lord!”. Leuk, een soort groepsuitje!
Er zijn jokers en hints, vind die. Die wijzen je heel makkelijk naar de Mol. Komt goed!
Maak plezier, geniet ten volste en blijf dicht bij jezelf, dan houd je het langste vol.
We weten niet wie er meedoen tot we uit het vliegtuig stappen. Wanneer we aan elkaar worden voorgesteld, wordt metéén duidelijk dat deze groep hier niet is om lekker te lachen. Game on! Binnen een dag zijn er vijf bondjes. Na een intense pot vier-op-een-rij achter de schermen, waarbij Roos en ik enorm aan elkaar gewaagd zijn en Roos wint, weet ik zeker: dit is een vrouw naar mijn hart, fanatiek, slim en gezellig! En niet de Mol. Ons bondje houdt voor eeuwig stand! Wij gaan samen winnen!
Art vertelt over een privilege deze opdracht. Je scherm wordt niet getoond. Ik besluit dat ik die hoe dan ook ga winnen. Ik ben echt een groepsdier, maar als er nog vijf kandidaten over zijn, wordt het verwarde gevoel van “och, wat zielig dat er iemand weggaat, al ben ik ook blij voor mezelf” een heel stuk minder. En voel ik bij mezelf wel de opluchting ontstaan dat er na deze executie mogelijk nog maar één deelnemer tussen mij, Jochem en de finale in staan, als ik win! En dat doe ik ook! In mijn hoofd ben ik al met 1 been in de finale. Geloof me, als je zo ver bent, ruik je alleen nog maar de finale. Ik ben zo gefixeerd of –hoe heet het ook alweer- in een tunnelvisie beland. Alle schermen groen! Gefelici-FUCK! Ik heb een misberekening gemaakt! Iets klopt niet in mijn theorie en ik moet even me terugtrekken, even focussen, een nieuwe strategie bepalen, maar die tijd is er niet.