Humo interviewde 'De mol': 'Elke keer als er geld uit de pot ging, was ik zielsgelukkig'Drie weken lang belazerde hij het boeltje, maar was ‘De mol’ nu Lloyd, Bahador of Pieter? In Humo’s Molmeter kon u week na week volgen hoe wij er flagrant naast zaten, maar nu weten we ’t zeker: het was meneer pastoor, die hieronder – samen met z’n twee medefinalisten – eindelijk te biecht gaat.
Goeie finale van ‘De mol’: de slow-motionbeelden tegen de achtergrond van de waterval waren de mooiste van de reeks, de dreigende ‘Blade Runner 2049’-muziek van Hans Zimmer zette perfect de dreigende toon voor de ontmaskering en tot op de laatste seconde was er twijfel over wie, voor de neus van winnaar Lloyd, uit de rook zou komen gestapt. Zelfs pineut Bahador vond het allemaal best.
Bahador «Ik gun het Lloyd écht – je hebt ook wel kunnen zien hoe goed wij overeen kwamen. Ik vond het vooral leuk dat ik zover geraakt ben; wie won, kon mij niet zoveel schelen.»
HUMO Er viel wel 27.000 euro te verdienen, hé.
Bahador «En toch! Lloyd was beter dan ik en is dus de verdiende winnaar.
Ik zat natuurlijk óók wel juist, maar ja. Uiteindelijk moet je een lijst met dertig vragen oplossen, en dan draait het om piepkleine details. Misschien dat ik op het einde iets te nonchalant ben geworden, terwijl Lloyd enorm scherp was.»
HUMO Ik dacht dat jij de mol was, en ik denk velen met mij. Hoe hard heb jij jezelf verdacht proberen te maken?
Bahador «Op voorhand heb ik ongeveer zeven à acht seizoenen van ‘De mol’ – uit België én Nederland – aandachtig bekeken om te bepalen hoe ik het spel zou aanpakken. Ik was dus best goed voorbereid (lacht). En mezelf verdacht maken, maakte zeker deel uit van mijn strategie.»
HUMO Welke proef heb je doelbewust de mist doen ingaan?
Bahador «De kippen: op een bepaald moment moesten Channy en ik de kippen met de juiste naam vangen en die in een hok steken. Maar we hadden veel te weinig namen om die opdracht te doen lukken – er was dus geen reden om écht mijn best te doen (lacht).»
HUMO Weet jij of er veel kandidaten een rood scherm hebben gekregen omdat ze jou verdachten?
Bahador «Dat weet ik, ja (grijnst). Daarbij voel je het aan als mensen je verdenken – als slimme speler moet je daarop inspelen, natuurlijk, en dan maar hopen dat ze op jou stemmen.»
HUMO Raar wel: veel tips, zoals het Mexicaanse liedje in de allereerste aflevering, leken naar jou te wijzen.
Bahador «Ik weet het! Op een bepaald moment zat ik in mijn zetel naar een aflevering te kijken, en naar de theorieën achteraf, en dacht ik: ‘Was ik zéker niet de mol? Hebben ze mij iets vergeten uit te leggen?’ (lacht) Die fluittonen bijvoorbeeld: opeens haalde iemand daar op de één of andere manier de letters van mijn naam uit: bizar!»
HUMO Je was goed voorbereid, maar je moet natuurlijk nog altijd wel de mol zien te vinden. Wanneer ben je Pieter gaan verdenken?
Bahador «Redelijk snel. Er was niet één moment waarop ik het opeens doorhad, het waren eerder een heleboel kleine elementen die me als broodkruimels op zijn spoor hadden gezet.
»Wat ik had geleerd uit mijn research: follow the money is geen goeie strategie, want de mol wint in het begin altijd veel geld – daarom sloot ik in het begin net de mensen uit die géén geld in het laadje brachten, snap je?Zo heb ik één voor één mensen geëlimineerd. Jeffrey bijvoorbeeld: die was blijkbaar verdacht bij de mensen thuis, maar die blééf maar bakken geld opleveren – hij kon nooit de mol zijn. Ik was ook op mijn hoede voor tunnelvisie. Ik bleef iedereen in de gaten houden en testen: toen ik met Pascale rondliep in het pretpark maakte ik bijvoorbeeld opzettelijk stomme rekenfoutjes – die zij telkens corrigeerde, waardoor ik wist dat zij het niet was.»
HUMO Pieter is een erg goeie mol geweest, vind ik.
Bahador «Hij was perfect. Hoe hij de groep op sleeptouw nam, hoe iedereen hem vertrouwde… Ik heb in mijn voorbereiding véél mollen nauwgezet in de gaten gehouden, en ik moet zeggen: deze jongen staat op de top van de molshoop.»