Ik ben echt zwaar geirriteerd dat de eerste 5 executies (en het algemene verdenk spel van het begin ) me nu al is ontnomen.
Die irritatie leeft bij mij ook erg sterk, Rämon. Dit is niet de eerste keer dat een spoiler het spelverloop van WIDM verklapt en het is hoogstwaarschijnlijk ook niet de laatste keer. De productie doet haar uiterste best om aan alles te denken, maar de mogelijkheden tegenover onnoemelijk veel Molfollowers zullen altijd beperkt blijven. Dat spoilers een vast gegeven zijn, wil echter nog niet zeggen dat we ze gewoon maar moeten accepteren. Je zou bijvoorbeeld een MolPot in het leven kunnen roepen, waarin bereidwillige Molfans een klein bedrag kunnen storten. Heel in het kort gezegd: iemand die een spoiler ten aanzien van het spelverloop ontdekt en deze bewijsbaar onder de pet houdt, maakt dan aanspraak op (een deel van) de MolPot. Dat zou echter betekenen dat molloten financieel gaan opdraaien voor fouten die anderen bewust of onbewust hebben gemaakt – een spoiler ontstaat eigenlijk altijd door een bepaalde fout – en dit lijkt me daarom niet de juiste oplossing.
Valt er dan helemaal niets tegen spoilers te doen? Naar mijn mening is daarop het antwoord: ja en nee. Elk jaar zullen bepaalde zaken uitlekken. Daar valt niet aan te ontkomen. Als Molcommunity, en dan dit forum in het bijzonder, kun je wel afspreken hoe je hiermee omgaat. Ik ben er een voorstander van om alles dood te zwijgen wat het spelverloop verpest; het zoeken naar potentiële kandidaten en het mogelijke land vind ik geen spelbederf, wél de foto waar Mokkels mee kwam. Deze aanpak hanteert bijvoorbeeld Tunnelvisie. Wat mij betreft niets dan lof voor deze omerta!
Mijn voorstel is om volgend seizoen dezelfde omerta-insteek te hanteren op dit forum: geen spoilertopic meer en ook geen informatie in spoilertags. Ik ben ervan overtuigd dat dit forum er medeverantwoordelijk voor is geweest dat de Mokkelsspoiler verder verspreid is. Je geeft met de omerta ook het signaal af dat spoilers niet deugen, in plaats van dat ze stiekem alsnog gedoogd worden. Tot mijn spijt ben ik overigens zelfs ooit
in the open met een spoiler gekomen (naar aanleiding van een bepaalde tweet van Roos Schlikker) ... Mea culpa, voortaan gewoon mondje dicht.
Via Twitter en andere kanalen zullen ongetwijfeld nog wel spoilers voorbijkomen, maar als forum heb je er dan in elk geval alles aan gedaan om het spelverloop en -plezier niet te bederven. Meer kun je niet doen.
Ik vermoed dat Rinusoide en anderen in dit topic nog meer spoilers hebben gevonden. Uit een soort angst dat ik bepaalde informatie mis, voel ik sterk de drang te weten wat die info dan is, haha. Misschien geldt voor meer mensen dat ze niets willen missen. Wanneer er echter niet meer de gelegenheid is om te kijken naar spoilers, kun je op dit forum ook niet meer in de verleiding komen. Daarnaast geef je voor mijn gevoel minder voeding aan het mogelijk verder verspreiden van spoilers en creëer je meer rust. Voorlopig laat ik de berichten van Rinusoide en anderen ongelezen, maar het liefst lees ik op dit forum echt alles.
Ik hoop dat de moderators mijn omertavoorstel bij een volgende vergadering kunnen meenemen. Er is al eerder discussie geweest over de omgang met spoilers op dit forum, maar wellicht heeft de Mokkelsspoiler de publieke opinie veranderd. Mocht blijken dat ik een van de weinigen ben die er zo over denkt, dan kan mijn verzoek gewoon de prullenbak in.