Ik heb eens zitten stoeien met de datums in 2020.
Het is de laatste jaren gebruikelijk dat WIDM begint op de eerste zaterdag in januari. Daarmee vertel ik niets nieuws.
Als ik dat doe, begin ik op zaterdag 4 januari, en met de ontknopingsaflevering kom ik dan uit op 7 maart 2020. DAN gebeurt er iets geks. Ik weet dat de ontknoping van WIDM 2018 al bijna een jaar vantevoren vaststond, medio 2017 was al bekend dat die ontknoping op 10 maart 2018 zou zijn. Ik wist het, omdat ik dat al in een heel vroeg stadium van mensen van de Avrotros had gehoord.
Trek ik die lijn door, dan zou je bij ''Vondel CS, 7 maart 2020'' online al iets moeten zien staan. Maar tot mijn verbazing staat dan de Mattheuspassion gepland (rijkelijk vroeg, want Pasen 2020 is pas op 12 en 13 april). Mogelijk gaat het daarbij om een opname, die in de paasweek wordt uitgezonden.
Het lijkt me sterk dat dit evenement samenvalt met de ontknoping van seizoen 20. In Vondel CS zijn twee aparte studio's, die eventueel los van elkaar gebruikt kunnen worden. Maar hoe dan ook zal het publiek van beide evenementen dan buiten door elkaar gaan lopen. Onwaarschijnlijk, als je het mij vraagt.
Dat kan dus een paar dingen betekenen: de ontknoping van WIDM valt wel samen, maar ze hebben het evenement nog niet op de website staan, de ontknoping is 1 of meer weken later (en dat zegt dan weer iets over de lengte dan wel de startdatum van het nieuwe seizoen. Ook kan het zijn dat er dit jaar, wat ik dus heeeeel vreemd zal vinden, geen ontknoping is in het Vondelpark, dan wel dat het op een andere plek is. Vreemd, want VondelCS is de Amsterdamse uitvalsbasis voor veel programma's van de omroep.
Ja, ik weet het: mijn bericht is puur speculatief, maar wel op basis van een berekening (vergelijken met eerdere seizoenen).