Maar dat wegmoffelen is elk jaar, en het zal er in de loop van de afleveringen niet beter op worden. Ik vind de zaken als +250 of -250 en hoe men reageert op aanbiedingen van 2500 in of uit de pot de echte dealbreakers. Daaruit kun je gewoon bijv. Niels direct strepen die heftig als eerste primair reageerde om de 2500 te verdienen. En degenen die de 250 pakten, dat is gewoon onnodig (neem dan een joker als je niet in de gaten wil lopen met -250!). Zo valt er hier en daar toch genoeg te strepen met follow the money.
250 euro nemen is werkelijk niets. Niels gaat buiten met 250 euro en zegt ondertussen aan die andere 2 dat ze zo lang mogelijk moeten blijven zitten. Zo kan je als Mol voor een netto -250 euro zorgen.
Niet dat het scenario me waarschijnlijk lijkt, maar ik heb in 2016 zo eens een Mol geweten die in aflevering 1 in een metro zo maar even onnodig 1000 euro in de pot bracht.
Om het dan toch over dat wegmoffelen te hebben: Ja, het gebeurt ieder jaar, maar ik had vorig jaar op dit punt (na aflevering 3) reeds de volgende zinvolle opdrachten gezien:
- Een verhaal apart (We kregen 1 opdracht te zien over een volledig uur en kregen dus vrijwel een bijna volledig verslag van een opdracht).
- De marktopdracht (Ook daar waren er genoeg opvallende acties om te discussiëren)
- Kwestie van vertrouwen (We konden van een groot deel van de kandidaten zien naar welke bakjes ze hun medekandidaten stuurden en op basis daarvan kon je toen 2 kandidaten elimineren voor Molschap)
- Molcast (We kregen de volledige molcast achteraf en konden zien wie er slechte antwoorden gaf en wie het best wel goed deed).
Ik heb de indruk dat ik nu nog geen enkele opdracht gezien heb die mij ook maar een beetje evenwaardige informatie geeft als de info die ik toen kreeg.
En wie een beetje eerlijk is, zal het daarmee eens zijn, want 80% van de posts deze week gaan over mogelijke hints en de mogelijke afvaller. Molacties zie ik deze week nagenoeg niet aan bod komen.
Om de vergelijking met vorig jaar af te sluiten: Ik had toen nog 7 mogelijke Mollen en nu heb ik er zo gezegd nog 9. Niet alleen geeft dat een moeilijkere keuze, maar het zorgt ook voor meer chaos in opdrachten wat de Mol in een zetel zet.