Over dat verdacht maken van Merel: Ik zie juist veel biechts waarin zij minder verdacht wordt gemaakt. Zo wordt ze weggezet als “onhandig” (Jamie nadat Merel opperde de verhuispuzzel in een half uur te doen) en “een nepmol” (Sarah na de balkonopdracht). En zo zijn er nog wel meer biechts dacht ik. Ze wordt in biechts dus juist minder verdacht gemaakt. Over het algemeen halen biechts die een goed woordje doen voor de mol veelal de uitzending. Biechts die slecht spreken over de kandidaten ook. Goed spreken over kandidaten wordt liever weggelaten.
Tja, ze wordt misschien minder 'in your face' verdacht gemaakt zoals bij Evelien werd gedaan, maar ik vind wel degelijk dat de montage haar bewust verdacht probeert te maken. Je ziet ook al terug aan de landelijke statistieken van de verdenkingen vanaf aflevering 1 dat de montage er niet in slaagt om haar onverdacht te houden en ik geloof erin dat de productie echt wel voldoende kennis heeft van psychologie (zeker na al de seizoenen die al gefilmd zijn) om hierin te slagen. Kan me nog herinneren dat Merel al in aflevering 1 verdacht in beeld gebracht werd. Toen zei ze in een biecht: 'ik ben de mol niet.. denk ik'. Dat was zo'n wazig moment waarop de gemiddelde kijker waarschijnlijk denkt: dit hoor je toch te weten, Merel? Verdacht! Mijns inziens zou het raar zijn als ze in de eerste aflevering al in beeld zouden brengen dat de mol twijfelt over of ze wel de mol is in een biecht. Door zoiets in beeld te brengen, vestig je toch meteen de aandacht negatief op Merel, en wat je niet wil als productie is dat er te vroeg te veel aandacht op de mol wordt geplaatst waardoor deze persoon verdacht kan worden. Ik vind bovendien dat de hints naar Merel er te dik bovenop liggen. Al die vogels die je ziet, die vogels op dat sleeptouw, die letter L die in een shot in de leader over een meer wordt gesleept.. Meer-L.. Merel... als Merel de mol zou zijn, zou het er toch niet zo dik bovenop gelegd worden zo vroeg in het seizoen? De productie heeft toch wel geleerd van het fiasco met Klaas? Die onderschatten de molloten en de kracht van social media niet nog een keer.. vorig jaar waren de hints naar Jan ook heel subtiel, terwijl de Stine/Simone hints er dik bovenop lagen. Hoe dikker de hints erbovenop liggen, hoe waarschijnlijker we op een dwaalspoor gezet worden dus. Daarnaast wordt Merel misschien wel nauwelijks als verdachte genoemd bij de test door kandidaten, maar Rick Paul bv. heeft wel in de vorige aflevering gezegd in zijn biecht bij de bootopdracht: 'ik ging samen met Merel, want die vertrouwt natuurlijk niemand'. Dat is toch ook een bewuste verdachtmaking die de uitzending echt niet per se hoefde te halen? Daarnaast wordt de rare reactie van Merel wanneer Rick Paul haar aanvalt na de serenade opdracht VOL in beeld gebracht. Mijns inziens was dat een duidelijke poging van de montage om haar verdacht te maken: kijk Merel eens gek doen! Dit moment had de uitzending niet hoeven halen (zoals met het overleg voor de serenade opdracht ook is gebeurd), maar dat is toch gebeurd. Lijkt me duidelijk wat het doel was van dat ze ons dit toonden: Merel verdacht maken bij de kijker... wat ook goed gelukt is, daar zijn de landelijke statistieken van de verdenkingen het bewijs van!
Dus ja, Merel wordt misschien subtieler verdacht gemaakt in de montage dan sommige andere kandidaten, maar ze wordt wel degelijk verdacht gemaakt door de montage.. zeker in vergelijking met sommige andere kandidaten. Er zijn ook nog wel andere momenten waarop dit gebeurt, maar dit zijn de meest opvallende momenten die mij nog bijstaan.
Ik moet mijn Merel frustratie toch maar los gaan laten (denk ik), maar ik vind het wel lichtelijk frustrerend dat het gros van dit forum waar volgens mij toch wel echt veel goede speurders op zitten voor deze montagetrucjes valt (sorry jongens
). Als ze toch de mol is, beloof ik mijn schoen op te eten!