Zoals het nu hier geschetst wordt, moet widm dus een heel voorspelbaar spelletje worden. Kandidaten moeten geld verdienen en de mol juist niet.
Dat is dan toch een foute interpretatie.
Aangezien de Mol niet verdacht wil worden moet die altijd meegaan met de groep in de hoeveelheid geld die verdiend moet worden. Een groep die geld binnen rijft, dwingt de Mol om veel creatiever te mollen. Nu heb je seizoenen waar een Mol toch wel wat hulp krijgt vanuit de groep en het helemaal niet zo nodig is om je best te doen. Dan krijg je ook een aflevering 10 waar veel opdrachten ontbreken omdat daar vermoedelijk niets door de Mol gedaan moest worden.
Dat de Mol dit jaar het meeste geld in de pot bracht, is dan (in mijn ogen) te danken aan enerzijds de vele moeilijke opdrachten en anderzijds aan kandidaten die gewoon ontzettend domme dingen deden en niet zo bezig waren met het geld. In een normaal seizoen heb je een pot die dichter naar de €20 000 gaat en dan staat de Mol meer in de middenmoot ook bij FTM.
In de speluitleg in het molboekje staat ook "een kandidaat kan zichzelf ook met opzet verdacht maken zodat anderen denken dat hij de mol is en zij de vragen in de test verkeerd beantwoorden". En jezelf verdacht maken betekent dus ook dat je niet altijd voor het geld moet gaan.
Wel ja, dat is een heel obstructieve manier van het spel spelen, vind ik. Je kan de Mol vinden op een positieve manier door als groep je best te doen en te kijken wie er probeert stokken in de wielen te steken of je kan het doen op de negatieve manier en gewoon de hele boel proberen te verzieken zodat mensen denken dat je de Mol bent.
Ik zie liever de eerste tactiek dan de tweede uiteraard.
En als we dan toch quotes van de productie verzamelen, dan heb ik deze nog van de officiële website:
"Met het uitvoeren van de opdrachten kunnen de kandidaten geld verdienen voor de pot... veel geld. Hiervoor is samenwerken en vertrouwen cruciaal maar met de aanwezigheid van de mol - een saboteur - in de groep is dit niet gemakkelijk. Negen kandidaten, één mol... maar wie dit is weet niemand. Alleen een slimme kijker kan ontdekken waar en hoe De Mol opdrachten saboteert."
Ik interpreteer het alsof 9 kandidaten hun best doen voor geld, maar 1 iemand niet. Dat is ook het basisopzet van dit spel en het is dan jammer dat er nu 4 hun best doen voor geld en 6 niet.