Persoonlijk denk ik dat er in het overleg voorafgaand aan het jengaspel voor de Mol weinig eer te behalen valt. De kandidaten staan allemaal op elkaars neus en het zou simpelweg te opvallend zijn om daar te gaan mollen zonder jezelf vrij verdacht te maken. Bovendien mag de pot dan wel niet leeg zijn, er komt evenmin geld bij. Je hebt nu eenmaal situaties waar je als Mol eventjes pas op de plaats moet maken of een (klein) bedrag moet binnenhalen omdat het of niet anders kan of uit puur tactische overwegingen. Als er in deze situatie al onmols gedrag vertoond wordt is dat vooral Niels die direct met een plan komt en Jamie die gelijk heel hard 'DEAL!' roept. Rick Paul wordt hier, puur vanwege het feit dat hij meestemt voor de keuze van Niels, ook door velen als onmols gekenmerkt, maar daar ga ik (ik ben niet geheel objectief, daar ik denk dat hij de Mol is) niet in mee. Iemand anders merkte al op dat hij zijn hand opstak kort na het voorstel van Niels en de uitroep van Jamie, dit waarschijnlijk omdat hij er tegenin wilde gaan. Hij zag echter al snel - beteuterd - dat het geen zin had. Bij de keuze voor de vrijstelling of het geld in aflevering 1 deed hij al iets soortgelijks, hij wilde voor het geld stemmen, maar toen hij zag dat er een aantal andere kandidaten was die dit ook wilde doen, deed hij héél snel zijn hand omlaag.
Maar goed, dit is natuurlijk het topic van Sinan en om een lang verhaal kort te maken denk ik dat we dus nogmaals niet te veel kunnen/moeten afleiden aan dat overleg voorafgaand aan het Jengaspel.
Wat betreft de wachtkamer kan ik een stuk meer meegaan in de stelling dat het gedrag van Sinan daar (uiterst) onmols is, daarmee uiteraard doelend op het feit dat Sinan Evelien graag mee wil hebben voor de joker. Ook hier kunnen er echter twee (hypothetische) zaken wijzen op Sinan als Mol:
1) Sinan had al door dat Evelien vrij resoluut tot het einde wilde blijven zitten en wilde om zichzelf onverdacht te maken voor de vorm Evelien nog meekrijgen, terwijl hij al wist dat het zeer waarschijnlijk niet zou lukken.
2) Sinan had al door dat Evelien vrij resoluut tot het einde wilde blijven zitten, maar paste een vertragende tactiek toe door Evelien toch proberen mee te krijgen, waardoor er wellicht een discussie zou zijn ontstaan die ertoe leidde dat de tijd om was en ze gedrieërlijk moesten blijven zitten tot ze alle drie -€250 hadden. Dit plan is dan duidelijk mislukt. Hier geloof ik overigens zelf niet echt in omdat Sinan Evelien op een vrij haastige manier wil meekrijgen.
Verder viel mij de 'testosteron'-uitspraak van Sinan voorafgaand aan de 'min of meer'-opdracht op. Bij het kiezen van tweetallen richtte Robèrt zich gelijk tot Sinan, die hem echter negeerde en met Jamie wilde. Vervolgens had-ie het dus over dat testosteron, maar als ik dat bij de mannen bij één iemand niet bemerk dan is het, op Robèrt na, wel bij 'Mr Cool' Sinan (kijk puur naar zijn gedrag, hij straalt rust en stabiliteit uit. Ook typerend vind ik de opmerking van (volgens mij was het) Niels die nadat Sinan uit de lift komt zegt dat Sinan 'niet kapot te krijgen' is). Dan denk ik toch veel eerder aan Niels bijvoorbeeld. Sinan heeft hier met zijn observerende en analytische kwaliteiten wellicht Jamie als goede dekmantel gebruikt. Hij wist dat Jamie juist wél iemand is die vol testosteron zit en dat daarom de kans reëel zou zijn dat deze op een enthousiaste en opjuttende manier het water op zou gaan om de anderen snel vrij te krijgen. Door Jamier hier voor zijn karretje te spannen kon Sinan mooi in de luwte blijven.
Puur op basis van gedrag zeg ik Rick Paul, op basis van hints (vooral die codes/tijdstippen vind ik erg sterk) zou ik eerder voor Sinan gaan. Qua gedrag vind ik Sinan echter iets te passief en kan ik het ook niet echt als mols zien dat hij bij de koffie-opdracht de rol van 'Vliegende (of 'stilstaande', volgens Rick Paul) kiep' heeft. Als iemand me kan overtuigen dat die positie juist wél als mols gezien kan worden, graag.