Weggetrokken uit het Robèrt topic
Ik ben wiskundige (geen statisticus, belangrijke nuance in deze discussie), maar naar mijn mening is zoiets niet uit te drukken in kans.
Dus puur op gevoel hier mijn mening: Dat het rijtje met 2's gelegd is, vind ik niet opmerkelijk. Er ligt daar een hoop blokjes op die tafel door elkaar. Ik zou ook de blokjes beginnen ordenen en de jokers samen leggen en de 2's samen leggen om orde in de chaos te scheppen. Dus dat dat patroon daar staat is niet zo vreemd.
Verder begint iedere nromale aflevering (Dus al zeker aflevering 1 en aflevering 10 niet) op dezelfde manier: Speel mee met onze app -> terugblik -> intro presentator -> Leader.
Dat maakt dat die leader altijd binnen dezelfde tijdspanne van een halve minuut: 1:53 (afl 2), 1:44 (afl 3), 1:36 (S17E02), 1:41 (S17E03), 1:29 (S17E04),... (Seizoen 18 is niet in de archieven van de officiële site te vinden )
Aangezien de leader net iets meer dan 40 seconden duurt, zal die op 2:22 dus nog bezig zijn in de meeste gevallen.
Je kan het dus zo monteren dat Sinan diegene is die op 2:22 verschijnt, maar het is ook niet heel onlogisch dat 2:22 recht in de leader terecht komt.
Ik wil wel een poging wagen om wat kansen te berekenen.
De eerste 4 afleveringen zat de leader tussen tijdstip 1:44 en 5:04, precies 200 seconden.
In de leader is elke kandidaat 1 à 2 seconden in beeld. Laten we zeggen 2 seconden. De kans dat een willekeurige kandidaat bij tijdcode 2:22 in beeld komt is dus minder dan 10%. De kans dat één specifieke kandidaat (degene die deze 222 heeft neergelegd) in beeld komt is dus minder dan 1%.
De kandidaat die deze 222 neerlegt geeft duidelijk zichtbaar in beeld een seintje naar iemand aan de zijlijn. Deze kans kan ik niet uitrekenen, maar ik acht deze heel klein.
Op het moment dat de code 222 in beeld komt (met het knikje) zeggen twee andere kandidaten in de voorgrond respectievelijk "ik zie het" en "ik zie het ook". Ook weer een kans die moeilijk te bepalen is, maar weer erg klein.
Bij elkaar een heel kleine kans, vele malen kleiner dan 1%.
Maar deze hint staat niet op zichzelf. Toevallig staat in de volgende aflevering dezelfde kandidaat, Sinan, uiteindelijk op balkon 411. In diezelfde aflevering vinden we op tijdstip 4:11, dat weer binnen de leader valt, het MOL logo. Dit logo wordt 2 keer in de leader getoond gedurende 1 à 2 seconden. Zeg 2 seconden. De kans dat we op 4:11 een MOL logo vinden is dan dus 4 / 200 = 2%.
Ook al laat je het knikje en de begeleidende woorden "ik zie het" achterwegen, dan is de kans dat er op deze manier 2 keer een hint wordt gegeven naar Sinan gelijk aan 0,01 x 0,02 = 0,0002. Een kans van 2 op 10000.
Toeval? Ik dacht het niet. Deze hints zijn er echt bewust in gemonteerd, ook al zullen de makers dit never nooit toegeven. Voor mij aanleiding om Sinan af te strepen als Mol want zo'n duidelijke echte hint geven ze na het KLAAS debacle niet meer. Mogen we hopen, althans.