Als het gokwerk is, waarom was Merel dan het meest verdacht op het forum vanaf aflevering 2?
(...)
We moeten het zien te doen mer de kruimels die ons toegeworpen worden. Daarmee was Merel te ontmaskeren.
De uitleg had ik er al bij gegeven aan de hand van de tuuk tuuk opdracht maar misschien kan ik het beter anders zeggen. We zien in beeld tussen deelnemers die fouten maken en min geld binnen brengen een deelnemer die ruim op tijd veruit het hoogste bedrag van iedereen binnen brengt en een tweede keer alleen niet binnen komt omdat Jamie een wegversperring in rijdt, maar zich gelukkig kan prijzen dat de tweede mislukte run slechts -50 euro schade doet. We kunnen uitrekenen dat er een bedrag mist maar iedereen kan bedragen hebben weggegooid. Sterker, het ligt meer voor de hand dat iemand met lagere bedragen geld heeft weggegooid dan Merel die 250 euro binnen brengt. Daarin is het feit dat zij als eerste enveloppen kiest, wel een klein kruimeltje om op te merken en als mols te zien.
Datzelfde geldt mijns inziens voor de voorbeelden die je noemt. Wat wij te zien hebben gekregen, was voor elke deelnemer iets aan te wijzen als mogelijk mols. Zoals zoveel mensen op een verkeerd balkon is gaan staan op een nog wel meer dubieuze wijze dan Merel deed. De oranje trossen die op het eind nog gevonden werden, waren blijkbaar niet de trossen die Merel heeft weg lopen zeulen. Overigens vond ik dat een te bewonderen actie verder.
Dat een meerderheid in de Merel tunnel is beland, is denk ik ook in grote mate te danken aan het feit dat een meerderheid hier meende dat een mol geen joker om zou wisselen en Sarah weinig sleutelposities heeft gehad. Niet omdat Merel zo goed op te sporen was. Hadden Jamie, RP of Sinan de finale gehaald, hadden de tunnels er heel anders uit gezien, althans dat denk ik.
Daarnaast zijn veel Merel-tunnelaars afgegaan op gedrag wat achteraf simpelweg verkeerd geïnterpreteerd is. Bijvoorbeeld vele pagina's heeft men elkaar zitten overtuigen dat Merel de rol van mol tegen vond vallen, moeilijk vond en hebben zo verschillend gedrag verklaard. Er werd zelfs door enkelen opgeroepen het Merel niet kwalijk te nemen dat ze het zo zwaar had gehad. In aflevering 10 zien we dat ze het helemaal niet moeilijk vond. In tegendeel, vol enthousiasme en plezier is ze er in gegaan, brutaler dan we konden vermoeden en zonder mol geweten. Het binnen brengen van het geld van de tuuk tuuk opdracht werd trouwens ook zo verklaard. Ze zou het hoogste bedrag hebben gepakt en daarmee niet binnen willen hebben komen maar zou gedacht hebben dat Rik en twee kandidaten haar vast al van ver zagen rijden en had toen geen verkeerde afslag meer durven nemen en was toch maar binnen gekomen.
Enfin, interpretatie dus.
Wil wel nogmaals toevoegen dat ik het ook jammer vind omdat Merel een veel betere mol lijkt te zijn geweest dan wij konden zien en ik het gevoel heb dat ze een beetje tekort gedaan is door hoe het is uitgezonden.