Ik denk dat zij wel een goede mol gaat blijken te zijn hoor. Veel mensen schrijven haar af als mol op basis van binnengebracht geld maar als je terugkijkt naar de vorige afleveringen kun je zien dat ze ook verantwoordelijk geweest is voor dat er veel geld uit de pot is gehouden. Neem als voorbeelden de waslijnenopdracht, de koffieopdracht, de lingo-opdracht (waar ze veel 5 letterwoorden maakte die maar 50 euro waard waren in plaats van 6 en 7 letterwoorden die 100 en 200 euro waard waren), de opdrachten in de steenfabriek.... daarbij heeft ze als ze mol is waarschijnlijk een groot aandeel gehad in het falen van deze opdrachten of in het minder goed laten gaan hiervan. Ohja, en de bananenopdracht natuurlijk! Ik denk dat zij degene is geweest daar die verantwoordelijk ervoor is geweest dat die 3e koker met geld niet is gevonden doordat zij (ze begon bij het groene station) deze gewoon niet binnengebracht heeft of de oranje lintjes met gele/blauwe heeft omgewisseld. Dat de kandidaten haar hierna nog niet doorhadden en bijna allemaal voor Jamie leken te gaan vind ik knap.
Bij de waslijnenopdracht was zij mega fanatiek waardoor er te veel waslijnen zijn volgehangen en geen 1500 euro werd verdiend en bij de koffieopdracht was ze toch medeverantwoordelijk voor 2 van de 4 rode schermen. Met deze opdracht had 2000 euro verdiend kunnen worden en uiteindelijk werd er maar 0 euro verdiend. Ook weet ze inderdaad steeds sleutelposities naar zich toe te trekken maar wordt ze alsnog niet het meeste verdacht binnen de groep.. knap hoe ze dat doet! Ook vind ik dat ze lef heeft getoond door bij die blokkenpuzzelopdracht alsnog te proberen door te drammen dat er voor 30 minuten moest worden gekozen (want dat zou waarschijnlijk veel te weinig tijd zijn geweest voor die opdracht). Ik vind het ook inderdaad mooi hoe ze dan de schade heeft weten te beperken bij de bootopdracht door snel uit de kooi te gaan. Bij de fietsopdracht stuurt ze iemand achter Evi aan waardoor ze zelf niet mee hoeft te gaan terwijl zij wel met haar mee moest. Ook blijft zij zo binnen de groep, waardoor zij meer invloed heeft op slagen of falen van de opdracht. Uiteindelijk is met deze opdracht ook bijna niets verdiend. Er zit weinig geld in de pot en zij heeft daar echt wel een groot aandeel in.
Ik reken haar dus niet hard af om het geld dat ze dan wel heeft binnengebracht. Voor haar verdiensten zijn ook weer verklaringen te bedenken, zoals dat een mogelijke molactie van haar mislukte waardoor ze toch geld binnenhaalde bijvoorbeeld... neem als voorbeeld hiervan de tuktukopdracht waarbij ze misschien wel te laat aan wilde komen met die 250 euro (ze graaide erg snel naar die enveloppen tenslotte), maar dit mislukt kan zijn doordat een kandidaat haar in de buurt van Rik gespot had. Verder is bij deze opdracht alsnog 700 euro verduisterd waarschijnlijk door de mol, dus als zij het is, heeft ze hier alsnog haar werk weten te doen. Verder denk ik dat we nog hele mooie beelden gaan zien in aflevering 10 van hoe zij bij de laseropdracht geld verduistert. Ik kijk erg uit naar de ontknoping in ieder geval en ik ben benieuwd of Merel nog meer goede acties heeft uitgevoerd dan die die ik al heb opgenoemd.
Edit: misschien is zij trouwens ook wel medeverantwoordelijk voor dat er werd gekozen om de balkonopdracht zonder molboekje te doen. Die opdracht had de groep 1000/1500 euro op kunnen leveren maar uiteindelijk werd daar niets mee verdiend. We hebben niets gezien van het groepsoverleg dat aan de opdracht vooraf ging helaas, maar misschien is hier wel een goede reden voor. Ik zou echt niet te snel oordelen over of Merel een goede mol is of niet. We gaan het zien aan het einde.