- Deel 1 -
*mompelt iets over de Klaashint*
Maar in all seriousness: natuurlijk laten ze niet vol in beeld zien dat de mol geld weggooit oid, maar normaal komen er zeker wel molacties vol in beeld, zolang ze maar voor meerdere interpretatie vatbaar zijn. Denk aan Jan die de Lada zo vol laadde dat er geen passagier mee bij kon. Dat zou een kandidaat kunnen doen in z'n fanatisme, maar is tegelijkertijd bij die opdracht de ideale molstrategie.
Bij Merel zie ik dat soort acties eigenlijk maar heel weinig (enige wat me te binnenschiet is de steenfabriek), of in ieder geval niet meer dan bij de andere kandidaten. Ik heb net als Hulpmol het idee dat veel verdenkingen op haar zijn gebaseerd op aannames over dingen die ze buiten beeld misschien wel heeft gedaan, en maar weinig op dingen die je echt in beeld ziet. En natuurlijk zou het goed kunnen dat we volgende aflevering gaan zien dat ze inderdaad van alles buiten beeld heeft uitgespookt, maar dat zou ik persoonlijk jammer vinden. Ik meen me te herinneren dat de productie het grote publiek ook het gevoel wil geven dat ze het hadden kunnen weten, en dat gevoel heb ik bij Merel het minste van de overgebleven kandidaten.
Ik ben het wel met je eens dat het dit jaar moeilijker lijkt te zijn om de mol te achterhalen op basis van wat je ziet. Maar ik denk ook dat aannames over wat een mol niet zou doen, en dan met name de aanname dat de mol niet hoog of bovenaan zou staan in FTM ervoor zorgt dat mensen misschien ook molacties die wel getoond worden missen of anders interpreteren (daar heb ik mij persoonlijk in ieder geval wel schuldig aan gemaakt). Maar voor het grote publiek is het misschien wel iets te lastig geworden nu ja om de mol te ontmaskeren inderdaad. Ik weet alleen niet of ik dat nou zo erg vind, want ik heb het idee dat de gemiddelde kijker steeds slimmer wordt, WIDM steeds populairder, en dat het alleen maar slecht zou zijn voor het programma als het te vroeg te duidelijk zou zijn wie de mol is aan de hand van de beelden.
Maar goed, hier zullen de meningen weer over verschillen.
Dit lieten ze ons in ieder geval wel zien (zowel duidelijk als minder duidelijk):
Aflevering 1: we zien Merel een kist losmaken op de brug. Of dat nou een molactie is valt te betwisten, maar dat kan er een blijken te zijn, aangezien ze misschien als mol geweten zou hebben dat er in de kist geen vrijstelling zat en die dan maar beter losgemaakt kon worden zodat er niet meer aan getrokken zou worden. In de derde opdracht zien we haar bovendien iemand achter Evi aansturen, waardoor ze zelf niet mee hoeft en er geen geld wordt verdiend.
Aflevering 2: we zien vol in beeld hoe Merel een fout maakt die Sarah corrigeert bij Ver Tellen. Bij de laseropdracht zien we hoe zij de sleutelpositie grijpt en aan de hand van de beelden die hiervan zijn gemaakt valt af te leiden dat zij hier waarschijnlijk geld heeft verduisterd (dit is echter niet makkelijk te achterhalen en zal de gemiddelde kijker niet opvallen, wat misschien een beetje flauw is, maar je wilt als productie natuurlijk ook niet dat de mol al in aflevering 2 wordt ontmaskerd). Ook komt ze hier terug met 250 euro. In beeld is gewoon te zien dat er 3500 euro met deze opdracht viel te verdienen. 350 euro per kandidaat, aangezien er toen nog 10 over waren, zou je dan denken... Alleen Sinan kwam voor haar aan de beurt, dus uit de informatie die de productie je hier geeft kun je afleiden dat Merel hier waarschijnlijk 100 euro heeft laten liggen terwijl ze al haar geld gepakt zou hebben.. dan is zij dus waarschijnlijk de mol. Ook komen mensen na haar met vreemde bedragen terug (Rick Paul met maar 50 euro bv.), wat ook weer een bevestiging is van dat hier geld is verduisterd.
Aflevering 3: Er wordt vol in beeld getoond dat Merel enorm fanatiek was bij de waslijnenopdracht. Zo fanatiek zelfs dat ze was ging stelen. De molactie was hier dat er meer dan 6 lijnen werden volgehangen met was omdat Jamie en Evelien hadden voorspeld dat er minder dan 6 waslijnen volgehangen zouden worden. Waarschijnlijk was de mol op de hoogte van hun keuze, anders kon er niet gemold worden. Merel was duidelijk het fanatiekst bij deze opdracht en we zien haar dus vol in beeld mollen hier. Bij Op Treden stemde zij voor de opdracht binnen 30 minuten uitvoeren, wat kort is. De meerderheid van de groep koos hier voor 45 minuten, maar ondanks dat probeerde ze bij Rik haar zin door te drammen door te zeggen dat de groep voor 30 minuten ging. Dit werd gewoon vol in beeld getoond. Ja, natuurlijk is dit niet per se een molactie, maar het is ook wel een vreemde kandidatenactie.. ik denk dat Merels insteek hier zeker was dat ze 0 euro in de pot wilde laten komen en dat ze dacht dat de opdracht niet binnen 30 minuten slagen zou.