Hij had niet echt spijt van de jokerdiefstal. Hij zei, vrij vertaald, 'sorry not sorry, het blijft een spel'.
Dat zei Niels niet maar Rick-Paul nog voor de executie, en dat hij het zo erg vond voor Evelien dat ze niet wist dat haar joker gestolen was. Niels zei na afloop juist dat hij het moeilijk had met het menselijk aspect.
Evelien werd op dat moment het meest verdacht, dus als Niels de Mol is zag hij totaal niet aankomen dat juist zij eruit zou vliegen. Immers, al die mensen zaten fout, en dat wist hij. Evelien had daar voordeel bij, dus de kans dat iemand anders eruit zou gaan kon je gerust inschatten als groter. Maar het pakte helaas voor Evelien (en Niels) anders uit. Het zal een pijnlijk moment voor hen allebei blijven.
Merel als Mol die Niels de (halve) vrijstelling gunt zou wel mega erg zijn om zo een kandidaat te bevoordelen. Daarom is zij de Mol niet.
Zou ik als mol Merel inderdaad ook niet trots op zijn, al was het nog zo binnen de regels van het spel. Kan ze nog steeds de Mol zijn, natuurlijk. Maar Niels had wroeging van zijn actie, Merel toonde alleen maar opluchting. Toch niet zo zacht op de persoon als ze vooraf stelde, dan zeker. Ik hoop (en denk) dat het een kandidaatse actie was van Merel, dan hoeven we wat mij betreft ook niemand te beschuldigen van te hard spel.
Dat gezegd hebbende: ik heb besloten dat ik mij definitief aansluit bij de Niels-tunnel! En ik zal daarvoor nog 2 simpele onderbouwingen geven. Volgens mij zijn dat ook gewoon klassiekers hier.
De Mol wordt niet (te) verdacht neergezet door de montage.
Bij Sarah gebeurt dit het hele seizoen het meeste van alle drie. Soms subtiel, soms zo obvious dat ik weer ga twijfelen.
Nog even de meest opvallende opdrachten waarin dit te zien is: Uit Stralen, Links-Rechts, Parkeergeld, Stamhoofd. Bij Merel gebeurt dit ook wel, en een enkele keer bij Niels. Mijn overtuiging: Sarah is niet de Mol.
Blijven over: Merel en Niels. Heb ik weken lang tussen zitten twijfelen. En schoof daarbij steeds een stukje meer op naar Niels, vanwege meer en meer rare acties en uitspraken die aan het licht kwamen. Maar uiteindelijk de doorslag moet dan maar zijn (en dit zal Hulpmol ook leuk vinden):
Follow the MoneyMerel staat daar bovenaan in het klassement. Niels onderaan, zeker als je de opdracht Roulette niet mee rekent. En in die opdracht vond ik hem juist erg verdacht in de biecht, en bij het zo selectief uitkiezen van de (0 euro?) enveloppen. Ik lees steeds dat Follow the Money een steeds minder betrouwbare methode aan het worden is, maar misschien valt dat dit jaar nog best 'es mee.
Een beetje simplistische argumentatie misschien, maar anders wordt het weer zo'n ellenlang verhaal, en alles is wel al gezegd. Oh ja, wat eigenlijk niet mag meespelen maar ik toch even wil noemen: ik vond dit gewoon de leukste tunnel van de drie.
Niels: gracias!
#HecameoutoftheSky