Ik heb me maar gestort op de huisdierenvraag, omdat die het meest eenduidig is. De telling van zes honden is goed te volgen en zijn wel te herleiden naar de personen, ook al zitten er onregelmatigheden in de antwoorden en is er aan het eind zeker verkeerd gerekend. Dat betekent dat de uitkomst in de tafel van 6 moet zitten en alles onder de 5x6 niet relevant is. Met 6 honden zijn de enige opties:
36, 42, 48, 54, 60, 66, 72, 78, 84, 90, 96
Ik zie dat bord zo slecht maar doe een poging. 42 en 72 kan ik vinden. De rest niet. Dat verschil is wel heel groot. Dan moeten er vijf dieren in totaal te weinig geteld zijn. Er zijn zes honden geteld en een totaal aantal dieren van zeven. Dat is de kat van Robèrt? Dat maakt inderdaad 7. Evelien stak echter twee vingers op (zou 9 maken). 42 kan de uitkomst niet zijn. Of het totaal klopt niet of het totaal aantal honden klopt niet.
Niels
Evelien: "Jij hebt ook één toch."
N: "(Nee.) Ik heb één hond."
Later...
Sarah: "Hoeveel hebben daarvan een hond."
Niels steekt twee vingers op.
Verdacht
Robèrt
R: "Ik heb twee katten."
N: "Dus hoeveel huisdieren..."
R: "Eén."
Rick Paul
"Nul"
Jamie
"Nul"
Evi
Steekt één vinger op bij de vraag wie een hond heeft.
Afvaller
Merel
"Eén."
Staat later toch met twee vingers in de lucht.
Sarah: "Jij hebt twee honden?"
Merel: "Nee, natuurlijk niet."
Verdacht
Evelien
Ik hoor het niet, maar ze staat met twee vingers in de lucht.
Nikki
"Twee."
"Twee honden."
Sinan en Jamie blijven afzijdig, handen in de zakken, als Sarah gaat tellen. Zij lijkt zichzelf niet mee te tellen. Ik kom zo tot zes honden bij de laatste telling door Sarah:
Nikki: 2 (ze is daar consequent in)
Niels: 2 (die eerder letterlijk zei één hond te hebben, maar hier twee vingers opsteekt)
Evi: 1
Merel: 1 (nadat ze eerst twee vingers opstak)
Maar... Er zijn meer dieren genoemd dan nu door de groep geteld. Het zijn er minstens negen of tien (de zes honden, plus de twee van Evelien en de een van Robert). Als iedereen eerlijk is tenminste. Wie maakt de fout. De telling verloopt chaotisch. Ik was geneigd Niels (niet consequent), Robèrt (niet consequent) of Evelien (waarom haar dieren niet meegeteld) dat aan te rekenen. Ik vraag me echter ook af of Sarah niet bewust het een en ander overslaat.
Er moet meer dan een fout zijn gemaakt. Bijvoorbeeld... Niels een hond te veel en de dieren van Evelien niet meetellen zou op 5 x 8 = 40 uitkomen. Het is maar een voorbeeld. De fout van Robèrt kan niet beslissend zijn als het aantal honden klopt. Met nog een extra kat voor Robèrt en de twee van Evelien kom ik dan op tien in totaal, maakt 10 x 6 = 60 en dat staat er niet op.
Niels verdacht, Merel verdacht, Sarah verdacht omdat zij Evelien overslaat, maar zeker ook Evelien zelf. Als ze daadwerkelijk twee dieren heeft en geen honden moet ze weten dat (als het aantal honden zes is) het totaal minstens acht moet zijn.