Ik vind dit eigenlijk de meest interessante opdracht tot nu toe, omdat dit m.i. een uitstekende opdracht is voor de mol om vooraf een tactiek te bedenken en uit te voeren omdat voorkennis over de opzet van de opdracht hier een super groot voordeel is. Kan me dus echt niet voorstellen dat ze de mol hier blanco zonder enige tactiek hebben ingestuurd, dus heb het gedrag van de kandidaten geanalyseerd met in het achterhoofd met wat voor opdracht de mol het veld in gestuurd kan zijn...
Zijn m.i. een aantal opdrachten die de mol hier zou kunnen hebben:
1. Blijven zitten en -250 pakken, ongeacht wat de groep doet.
2. Zorgen dat er zoveel mogelijk mensen blijven zitten.
3. Zorgen dat de weglopers jokers pakken i.p.v. geld.
4. Optioneel: Zorgen dat er überhaupt een joker in het spel komt.
5. Optioneel: Zorgen dat er een joker gesplitst wordt.
Opdracht 1 is redelijk straightforward molgedrag, maar daarmee zet je jezelf wel in de picture, zeker als er weinig andere mensen blijven zitten. Ik zou dit als mol zelf niet zo snel doen, tenzij een andere kandidaat je pusht om het te doen want dan kun je mooi de schuld afschuiven. Dit geldt met name voor Rick Paul, die heel simpel Niels de schuld kan geven. Dat Evelien blijft zitten maakt haar super verdacht. Ik kan me niet voorstellen dat je dat als mol wilt. Nikkie is een beetje in het midden.
Opdracht 2 is wat meer indirect mollen. Denk dat de mol dit sowieso zou proberen. Met name Niels doet dit heel duidelijk door tegen Rick Paul en Evi te zeggen dat ze moeten blijven zitten en mogelijk heeft Rick Paul ook Evi overtuigd om te blijven zitten. Robert en Sinan proberen Evelien nog heel hard te overtuigen om niet te blijven zitten, dus tsja.... Het is voor mij onduidelijk of Merel Nikkie nog probeert te beďnvloeden om te blijven zitten..
Opdracht 3 is een stuk lastiger, maar met voorkennis wel haalbaar. Omdat je als mol kunt weten wat er op de andere schermen getoond wordt, kun je vooraf bepalen wat een tactisch moment is om op te staan zodat andere mensen denken dat je een joker pakt (Niels). Andere optie is om iemand proberen mee te nemen op het moment dat je een joker pakt (Robert/Sinan). Alleen de timing van Robert/Sinan is dan wel heel beroerd want als de kandidaat blijft zitten wordt het -250 voor de pot
Opdracht 4 kun je doen door andere jokers te laten pakken of door simpelweg zelf een joker te pakken en opdracht 5 kun je als mol enkel beďnvloeden door zelf een joker te hebben, maar van de 5 opdrachten is dit waarschijnlijk de minst waarschijnlijke
Sarah, Jamie, Robert en Sinan vertonen hier m.i. typisch kandidatengedrag door op een (voor de mol) totaal ongunstig moment naar buiten te lopen en in het geval van Jamie, Robert en Sinan zelfs nog anderen proberen te beďnvloeden dit ook te doen. Bij Sarah zou je nog kunnen beargumenteren dat ze min of meer door Jamie gedwongen wordt, maar m.i. ben je een prutsmol als je in die situatie gebracht wordt
Nikkie en Evelien zou je 2 kanten op kunnen redeneren. Natuurlijk het harde feit dat er -250 wordt verdiend, maar m.i. te veel in de picture (zeker Evelien).
Blijven voor mij over als potentiële mol hier: Niels, Merel en Rick Paul. RP met de klassieke mol approach (eigenlijk net als bij de laseropdracht) dus zou kunnen. Wel een beetje saai, maar het kan
Merel als mol zou met name kunnen als je gelooft in dat de mol de regie moet helpen om bepaalde spelelementen op gang te krijgen. Niels zou een briljante molactie kunnen zijn omdat hij door zijn +250 4 of 5 andere kandidaten heeft beďnvloed om geen geld te pakken, maar mogelijk wat vergezocht.
Tot zover mijn analyse