Niels loopt naar de eerste stang. Deze zit los. Sinan is over de eerste stang heen gestapt, staat bij de tweede en zegt " ze zitten allemaal los jongens". Hij heeft nog nergens aan gevoeld! Hoe weet jij dat Sinan?
Ja, dat viel mij toen ook direct op. Maar hij zou zijn voorkennis wel erg dommig weggeven als hij dat zou zeggen terwijl de rest dat nog niet kon weten. Ik denk dat hij hier een juiste aanname doet over hoe het spel werkt, en het ook af heeft kunnen leiden uit de meer volledige uitleg vooraf. Dat konden wij als kijker niet, en daarom is zijn uitspraak voor ons zo opvallend.
De regie had zijn "verspreking" als het er een was ook makkelijk kunnen verhullen, door die er uit te knippen. Dat ging bv. bij Jamie's "
eerste joker verspreking" wat lastiger, omdat die kwam op een cruciaal moment in de opdracht: de uitslag van de vergadering van 2 minuten. Maar achteraf kwam die zgn. verspreking de productie natuurlijk gewoon mooi uit, en ik denk dat dat bij Sinan nu ook het geval is.
Ik zat net wat fragmenten van de eerste vier afleveringen terug te kijken en het viel me op dat Merel tijdens deze opdracht op een gegeven moment wegrent. Het is maar heel kort te zien. Zou zij dan degene zijn die die paal zo opzichtig in het gras heeft gelegd? Lijkt me eerder een nepmolactie dan zinvol molgedrag, maar het was me niet eerder opgevallen.
Als Sarah in het complot zat, vind ik dat wel de meest aannemelijke verklaring tot nu toe. Voor ieder van de paaldraaiers/blokkensjouwers zou het veel te opvallend zijn. De dader is hier niet betrapt, dus waarschijnlijk geen nepmol actie - althans niet in je eentje. Want dan wil je graag betrapt worden. En als Mol moest je al bijna ogen in je rug hebben om buiten Niels om je slag te kunnen slaan. En dan nog had je er niet veel aan, Niels kwam hier uiteindelijk ook nauwelijks als verdachte uit geloof ik.
Sarah is altijd wel in om samen met iemand een streek uit te halen. Ze hadden goed overzicht, konden een rustig moment afwachten, en als ze betrapt werden konden ze altijd nog zeggen dat die paal in de weg lag bij het opbouwen van de puzzel. Twee kandidaten die hier een vrij zinloze nepmol actie uithalen? Of, en dit lijkt me waarschijnlijker: doet Mol Merel mee aan een "nepmol actie" om de verdenking van Sarah van zich af te halen, cq. andersom?