Als de Mol dit doet dan is het imago van Wie is de Mol aangetast. De mol moet zich bezig houden met de pot, onverdacht blijven en niets anders. Gaat de Mol zich ook nog op deze manier met het verloop van de executie bemoeien dan haal je de sympathiekheid van het spel weg. De mol mag best met fake molboekje lopen of zijn best doen jokers te verdienen om de kandidaten, met name als deze op hem/haar zitten, dwars te zitten. Maar dat is tijdens het spel. Diefstal of verwisselen van iets wat de kandidaten verdient hebben, vind ik voor een mol te ver gaan.
Als kandidaat vind ik snuffelen in bagage of jatten van voordelen op het randje van fatsoen. Maar snap ik nog. Het slachtoffer weet dan dat er iets kwijt is en kan zich daar op aanpassen. Wil niet zeggen dat je het dan redt, maar het geeft je wel een eerlijker beeld. Wat nu is gebeurd door het verwisselen is echt iemand naaien en onder de gordel. Als programmamakers moet je dat niet willen. Het gaat om de zoektocht naar de mol en kandidaten moeten een bepaalde goodwill krijgen bij de kijker zodat je blijft kijken.
Niels en RP, want die wist het, worden hiermee ook niet sympathieker voor de kijker. Dat karma dragen ze nog wel een tijdje, ook na de show. Wie is de mol kan je bekendheid en waarde opplussen, kijk naar Nikkie en Ron, maar ook afbreken. Dus kandidaten zouden dit ook niet moeten willen doen voor hun eigen imago. Ik vind dus ook dat, ik ga er vanuit dat de productie het wist dat niet Evelien zelf de joker geopend en geplakt had, de dader daar door Rik over aan gesproken had moeten worden tijdens de executie, zonder een naam te noemen. Dat dit echt te ver gaat en alle ingezette jokers tijdens die executie ongeldig worden verklaard als een soort zwarte kaart voor de groep. Of het dan voor Evelien had uitgemaakt, weet ik niet dat hangt van haar test af.