2005 - molboekje
2006 - joker
2007 - molboekje
2008 - topito's
2009 - molboekje
2014 - bedrog over zwarte vrijstelling
2017 - vragenlijst
Ik sluit niet uit dat ik nog diverse acties mis.
De jokers zijn - althans in deze fysieke vorm - bij ons voor het eerst ingevoerd in 2006, en toen vond inderdaad meteen de eerste diefstal plaats (de 'Sjekel' van Milouska door Peggy) maar was in deze panelen toen ook al veel discussie over.
Bij die eerste jatpartijen had ik echter het idee dat die veel meer werden ingegeven door de dynamiek in de groep. Milouska genoot door haar naďeve/kinderlijke gedrag (wat uiteindelijk haar mollentactiek bleek te zijn) weinig sympathie binnen de groep, zodat de drempel om haar joker uit haar tas te halen veel lager lag. In dit geval was het Peggy die het ding wegnam, maar de overige kandidaten kon het ook weinig schelen, juist omdát Milouska het slachtoffer was.
Hetzelfde gold - opa weet het nog best - een jaar eerder met het molboekje van Isabelle, dat zo dikwijls werd gestolen dat Isabelle een reserveboekje aanlegde. Isabelle vleugde niet zo met Marc-Marie en Jim, en viel ook buiten de verscheidene vriendenclubs die al vanaf het begin waren ontstaan (Gijs/Sander, Lottie/Yvon/MM).
De productie had inmiddels ook wel door dat dit vermakelijke televisie opleverde, zodat in 2007 een reeds afgevallen kandidaat alleen in het spel mocht blijven als hij drie molboekjes wist te stelen.
De zaak-Evelien wijkt, zoals hiervoor al herhaaldelijk is gezegd, enigszins af omdat haar joker niet alleen is gestolen, maar ook nog eens omgewisseld voor een ongeldig exemplaar. Daarbij komt ook nog dat de hele groep voor het oog nogal klef is met elkaar - al lijken Sinan en Robčrt daar een beetje buiten te vallen. Dat is wel een opvallend verschil met de diefstallen van 12 en 13 jaar(!) geleden.
Het spel is dus ook buiten de mol om gemener, achterbakser en onoprechter geworden, met de zegen van de makers, die ook dit keer niet hebben ingegrepen. Daar kunnen we van alles van vinden, maar de productie is ondertussen de lachende derde, want het genereert weer een hoop buzz rondom dit toch al spectaculair veelbekeken spelprogramma.