Ik vind het stelen van een joker echt niet oké. Vooral omdat het de deur openzet naar het stelen van molboekjes en andere vormen van sabotage. Verder vind ik dat het gewoon niet bij het spel hoort.
Dat mensen hier onderscheid maken tussen stelen en omruilen snap ik niet.
Nog een keer dan. Als de joker gestolen is weet je waar je aan toe bent met de test. Je hebt geen voordeel meer boven de rest.
Als je denkt dat je een joker hebt is het verstandig om op safe te spelen. Je kunt je permitteren om op meer kandidaten te spreiden, want je hebt die extra vraag meer goed. Blijkt die joker vals dan verlies je niet alleen die ene vraag van de joker maar mogelijk extra vragen door het extra spreiden. Dat is gewoon een kwestie van kansberekening. Duidelijker kan ik het niet uitleggen. Eén vraag meer of minder maakt in deze fase vaak het verschil tussen door zijn en naar huis moeten.
Als je weet dat jouw joker is gestolen ga je de medekandidaten hierover aanspreken en sommige mensen kunnen slecht liegen. Hiermee zou je zelfs een voordeel kunnen krijgen want je mag ervan uitgaan dat de Mol geen jokers steelt en dus minder op de dief of mogelijke dieven in kunnen zetten.
Als je 100% zeker wie de dief is zou het je zelfs voordeel op kunnen leveren! Want er is 1 kandidaat minder en dat levert je minimaal 10% meer kans om een vraag goed te beantwoorden. Met 20 vragen levert dit gemiddeld 2 goede antwoorden extra op! Twee jokers!
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.