Sinds vrijwel het prille begin in 1999 per toeval. Angela was ergens in een praatprogramma te gast en ze vertelde heel enthousiast over haar nieuwe programma. De eerste aflevering was toen net geweest. Het was in de tijd van Big Brother, waarin toen eigenlijk niet veel meer gebeurde dan een stel kandidaten die elkaar de hele dag zaten aan te staren. Dus ik werd wel benieuwd naar deze realityprogramma.
Wie Is De Mol werd in die tijd nog op de vrijdagavond uitgezonden. En ik had geluk, want de vrijdagochtend een week later werd de uitzending herhaald. Ik kon toen mooi op (voor mij) de eerste vrijdag zowel 's morgens de eerste als 's avonds de tweede aflevering opnemen op VHS en achter elkaar kijken. Tja, dan raak je meteen verknocht. Ik begon ook dezelfde avond met terugkijken en actief speuren.
Ik zat vrij snel op de juiste mol maar was ook een beetje 'teleurgesteld'. Ik vond het nogal 'slordig' dat in de aftiteling de kandidaten op volgorde van afvallen werden vertoond. Het klopte helemaal. Later tijdens de reünieaflevering kwam ik er pas achter dat dit een 'verborgen' aanwijzing was.
En toen kwam seizoen twee. Ik had toen eindelijk een betere internetaansluiting en besloot om ook op de AVRO-site te gaan mee speuren. De officiële site zat toen zo vol met allerlei toeters en bellen.... mijn arme PC kon dat niet aan. Op de bonnefooi heb ik "wieisdemol.com' in de adresbalk ingevoerd en tot mijn verrassing bleek deze te bestaan. Compuart was toen net gestart met deze site. En na bijna twee decennia ben ik hier nog steeds niet weg te meppen!
Aan seizoen twee heb ik dan ook de mooiste herinneringen. Het met elkaar speuren naar de mol via internet. Theorieën uitwisselen, etc. Ook kwamen sommige kandidaten af en toe even langs op het forum om geheimzinnige berichten te sturen. Denk aan de morsecodes van Nico.
Het was ook het seizoen van de eerste Molfandag, toen nog gewoon Meeting geheten. Het werd gehouden in Utrecht in een klein zaaltje. Bedoeling was aanvankelijk dat de forummers elkaar een keer zouden ontmoeten, als een soort afsluiting van het seizoen. Maar er werden ook kandidaten benaderd. Het was een geweldige meeting, ik denk ongeveer 20 forummers en stuk of 7 kandidaten en mensen van de productie. Ook was er nog een kandidaat van het eerste seizoen aanwezig.
Er was verder geen programma, geen veiling/vragenvuur/meet&greet... het was een gezellige samenzijn waar iedereen door elkaar liep. De kandidaten ook. Helaas zal dit, gezien de huidige populariteit van het programma, tegenwoordig niet meer mogelijk zijn. Mol Experience... mij te massaal, te commercieel.
Enfin, ik ben molloot vanaf het prille begin, ook al bestond het woord toen nog niet.