Ik had niet verwacht dat er zoveel forummers nog waren die de allereerste seizoenen ook (''live") gezien hebben. Leuk!
Ja, dat is voor mij ook een verrassende (voorlopige) uitkomst! Vooralsnog geeft maar liefst 44% aan dat ze al kijken sinds Angela met onbekende Nederlanders op sjouw ging.
Er heeft natuurlijk maar een minderheid gereageerd (er surfen as we speak ruim 320 mensen rond), en het zou goed kunnen dat juist oudere kijkers vaker bereid zijn te stemmen in een dergelijke poll, maar dit nuanceert het beeld dat WIDM een soort kinderprogramma is geworden - hoewel ik wel degelijk de indruk heb dat de makers het spel (ook) voor zo jong mogelijke kijkers aantrekkelijk proberen te maken.
Ikzelf ben in de herfst van 2005 als tweedejaarsstudent in de ban van de Mol geraakt, toen het eerste BN'er-seizoen (ik meen overdag) werd herhaald in aanloop naar de zesde reeks. Ik geef onmiddellijk toe dat die serie niet de beste of meest onopvallende mol aller tijden had. Ook de beeldregie (en de luxueuze setting voor de kandidaten) had nog niet de hoge vlucht genomen zoals we die van de afgelopen jaren kennen, maar dat vond (en vind) ik juist wel charmant. De kandidatengroep van toen is in mijn optiek nooit meer overtroffen qua dynamiek en humor.
Hoewel ik mezelf in vergelijking met die ruim 40% niet tot de 'kijkers van het eerste uur' mag rekenen, herken ik het door sommigen geuite sentiment dat het mollootschap 'anders' is geworden naarmate het programma populairder werd. Het is een beetje alsof het geweldige, intieme restaurant dat je ooit in een achterafstraatje hebt ontdekt opeens wordt overlopen door hordes enthousiaste toeristen, en de menukaart navenant wordt aangepast.
Dat gevoel was destijds ook wel te proeven op dit forum (waarmee ik een woelige en hier verder onbesproken geschiedenis heb): toen ik hier eind 2006 een account aanmaakte, was het duidelijk dat
sommige molpioniers niet echt zaten te wachten op nieuwe fans van 'hun' programma.
Hoewel de kwaliteit van de seizoenen in de loop der jaren op zijn zachtst gezegd nogal 'wisselend' was, en ik ook nu weer nauwelijks kan wachten tot het kritiektopic wordt geopend, merk ik dat mijn hart nog altijd een klein vreugdesprongetje maakt als ergens in december de eerste promo in beeld verschijnt. En dat kunnen weinig andere programma's WIDM nazeggen.