Probleem is, dat veel informatie pas in de biecht wordt gedeeld. Daar kan iedereen, Mol of kandidaat, roepen wat hij/zij wil. Dus voor wat het waard is. Rick Paul over de sleutelhangers.
"Eerste koker was vrij ver weg."
De eerste mist hij, dus het gaat over de tweede.
"Ik voelde meteen, dat het die van Robèrt was." (correct)
"Bij de vierde koker voelde ik meteen, dat het die van mij was." (correct)
"De derde was niet van Niels en de vijfde en de zesde ook niet." (correct)
Daardoor weet RP aan het eind: 2 4 ? ?
Jamie zegt bij het invoeren zelf dat hij C is en dat hij 6 is (correct)
Nu hebben ze samen 2 4 6 ?
Niels zegt over RP tegen Jamie: "Hij zegt dat het niet 4, 5 of 6 is" (correct)
Daaruit kan alleen volgen, dat Niels (D) 1 was. Zowel RP als Niels zeggen (correct) dat het vijf niet kan zijn. RP in de biecht, Niels ten overstaan van iedereen. Iedereen moet nu weten, dat het drie of een is. Ze hebben de biecht van RP niet gehoord. Toch voert Jamie 5 in: "Ik weet het bijna zeker."
Niels draait zich om naar RP en wijst op Jamie: "Hij zegt 5".
Ik meen te horen, dat Sinan het bevestigt maar vind dit zelf onbegrijpelijk.
Je zou het zonder geluid moeten zien, de reactie van RP als Niels zegt: "Hij zegt 5."
Ik zie bij RP een mengeling van geloof en ergernis, in de trant van: "Dit slaat nergens op." Niels idem. Zo van... "Hoe kan hij nou 5 zeggen?"
Jamie en Jamie alleen maakt hier de fout. De info die RP en Niels geven zouden niet direct leiden tot een verkeerd getal. Wat ik echter niet begrijp is, dat hij precies een fout maakt die iedereen meteen kan zien en doorhebben. Er is veel informatie over wat Niels niet is. Toch neemt Jamie daar de gok? Waarom niet bij zijn eigen getal, waar de anderen veel minder over weten? Waarom net dat ene getal waarvan we nu vol in beeld zien, dat hij en ook echt hij alleen dat bedenkt en verkeerd doet? Het maximale wat Jamie bereikt, is dat Niels alleen nog twijfelt tussen hemzelf en RP. Als Jamie de Mol is en hij had echt goed nagedacht, had hij Niels gevolgd en 3 kunnen doen en dat zelfs kunnen verdedigen. Of voor zichzelf iets anders kunnen kiezen.
Diep in de Mereltunnel is dit een molstreek of een nepmolstreek van Jamie. Kan niet anders. Wie profiteert? Sinan? Die meegaat in iets wat hij nooit kan weten? Waarom zou hij dat doen? Merel? Die er bovenop staat en kan weten dat het in ieder geval geen 5 is?
Voer voor speculatie. Ik geloof niet dat RP of Niels hier een beslissende fout maakt.