Sarah had meer verstoring kunnen veroorzaken door juist wel haar treintje vol te hangen en tegen de looprichting van de heren in opstoppingen te veroorzaken. Ze neemt geen initiatief in de opdracht.
Merel hangt haar treintje vol met blauwe en gele trossen. De oranje trossen blijven liggen. Merel gaat vervolgens weg bij haar station (ze kan daar ook niets meer doen, omdat haar treintje is meegenomen door Niels en Jamie.)
Je hebt er wel werk van gemaakt, Rat!
De 2 punten hierboven waren voor mij de belangrijkste overwegingen om te denken dat Merel deze opdracht inderdaad (heb je kleine lettertjes maar even gelezen ook
) het verdachtst is. Plus dat we er via deductie, en niet uit de beelden, achter moeten komen dat er bij haar 5 oranje trossen moeten hebben gelegen. Geel en blauw hooguit 7 bij elkaar, waarom zou ze daar dan toch mee beginnen? Ik stel me zo voor dat ze er als mol een paar oranje lintjes af heeft getrokken (ze zag er immers al een zonder) om het aantal oranje te reduceren, en haar keuze later te kunnen rechtvaardigen.
Als ze de mol is had ze overigens kennelijk geen voorkennis over waar de kokertjes verstopt zaten, als (zoals de montage suggereert) die toch alle 3 zijn aangekomen. Wat dat betreft had deze mol-actie meer effect gehad als ze bij het station van RP was begonnen die ook 5 oranje had en ze wel oplaadde. Maar zonder voorkennis over de kokertjes lag de keuze te beginnen bij station groen meer voor de hand, aangezien er vandaaruit meer tegenliggers en dus opstoppingen konden worden verwacht.