Hoe zien jullie de vragen van Niels aan de andere kandidaten: ben jij de mol?
Hierin zal dit wellicht vanuit zijn eigen tunnel zien. Het gekke is, is dat ik al weken in de Merel tunnel vertoef, maar de reacties naar Niels hier echt raar vindt. Alsof ze hem verdenken. Ik ben benieuwd hoe jullie dit zien.
Ik zie het zo: Niels is nog niet zeker van zijn mol dus besluit hij het iedereen te vragen.
Sinan geeft een diplomatiek antwoord, hij zegt noch het een noch het ander te zijn en ontkent ook niets.
Bij Merel heb ik het gevoel dat ze zich wat ongemakkelijk voelt bij de vraag. Ze beantwoordt hem ook niet rechtstreeks. Ze zegt: volgens mij zijn er twee mollen. Ze kijkt twee keer in het gesprek de andere kant op (mag hij haar gezicht niet zien?) Ze zegt: ik vind dat je het goed speelt. Hiermee verlegt ze de aandacht van haar naar Niels. Ze doet amicaal haar arm om zijn schouder (wil ze de indruk wekken ontspannen te zijn?) en laat de aandacht bij hem door nogmaals te zeggen dat hij een goede kandidaat is. Mijn indruk is dat ze als mol het een lastig gesprek vindt.
Sarah lijkt ontspannen te zijn en zegt gewoon dat ze de mol niet is. Voegt daar aan toe: "maar dat wist je toch al?" Ze maakt ontspannen armbewegingen. Ze bevestigd het nog eens door een gebaar van: meer is er niet over te zeggen (ze haalt haar schouders op) en zegt: "ja" als bevestiging van haar eerdere antwoord dat ze het niet is. En ze zet desgevraagd haar zonnebril nog af. Ze stelt hem de vraag terug, hij zegt dat hij de mol is. Ze lachen allebei omdat ze allebei weten dat dat ook niet waar is. Ze weten van elkaar waar ze staan.
Dit is wat ik eruit opmaak en een van de belangrijkste redenen om tijdens de aflevering over te stappen van Sarah (die ik maar even verdacht heb na de exit van RP) naar Merel.